Начало Други Ауди ревизира изцяло R18 e-tron quattro

Ауди ревизира изцяло R18 e-tron quattro

27
0

В навечерието на началото на състезателния уикенд за „24-те часа на Льо Ман” ви представяме подробна информация за фаворита в надпреварата във висшия клас LM P1 – екипа на Ауди. Германския тим със своя хибрид R18 e-tron Quattro ще се опита да спечели прочутата надпревара за издръжливост за 14-и път. Материалът излезе в брой 182 на списание ClubS1.

 

Ауди направи старт-мечта през сезон 2015 г. в световния шампионат за състезания за издръжливост (WEC – World Endurance Championship). Дъщерният екип на компанията в тези серии спечели първия кръг от първенството. В 6-те часа на Силвърстоун екипът преживя истинска драма през последните 15 минути! на надпреварата, но демонстрира съвсем нагледно решимостта да триумфира отново и в Льо Ман.

Прототипите с четирите ринга са законодателите в света на надпреварите издръжливост вече десетилетие и половина. От 16 участия в 24 часа на Льо Ман Ауди има 13 победи и упорито преследва рекорда на Порше от 16 успеха. За да постигне целите си, Ауди ревизира напълно автомобила, с който се състезава за този сезон и резултатите вече са налице.

 

Колата

Автомобилът R18 e-tron quattro е основно ревизиран и променен. Колата  вече се състезава в клас 4 мегаджаула, тоест генерира двойно повече енергия. Аеродинамиката е развита и като цяло петото поколение на R18 е много различено от предшествениците си.

–         Възможностите, давани ни от въведените през 2014 г. промени в правилата, в никакъв случай не са изчерпани. Има сериозен още потенциал за развитие. Очакваме технологичният прогрес, роден от конкуренцията между участващите в сериите 4 автомобилни производителя, да се изрази в значително по-добри времена за обиколка, с още по-нисък разход на гориво – заяви новият ръководител на технологичния департамент Йорг Цандер.

R18 e-tron quattro се различава видимо от предишния модел на Ауди, въпреки че двата автомобила са много близко свързани. Промените по аеродинамиката обаче са наистина видими и всъщност пренасочват  въздушния поток около прототипа. Интегрирани в калниците на предните колела въздуховоди намаляват челното съпротивление, създавано от компонентите, а конструкцията на предницата като цяло е напълно нова. Монококът е „зает” от предходната кола, но спойлера и предното крило са с нов дизайн. Ауди премина и нов краштест, тъй като и предната крашструктура е преработена. Светлините пък вече са с технология Matrix LED, комбинирана с Ауди Laserlight.

Поведението на автомобила е допълнително подобрено чрез ново охлаждане на двигателя и хибридната система. Задната част е още по-свита, като капакът на агрегата е разположен още по-близо до мотора и слиза директно зад кокпита. Това още спомага за редуциране на челното съпротивление.

Ауди подготви две аеродинамични версии на R18 e-tron quattro, които ще използва в зависимост от характеристиките на трасетата в календара на WEC. Работено е и по окачването – в близко сътрудничество с доставчика на гуми Мишлен, за да се оптимизира максимално поведението на гумите. Технологичното развитие е демонстрирано и посредством преминаване в класа на прототипите, генериращи 4 мегаджаула енергия в рамките на една обиколка. Досега екипът на Ауди не е побеждаван от съперниците си в 24 часа на Льо Ман, чиито хибридни концепции са различни и се надява да продължи да побеждава в легендарната денонощна надпревара.

Енергията се генерира по време на спиране, а при ускорение се връща, като задвижва предните колела. Изпълняващият тази задача електрически мотор вече е с повече от 200 kW или 272 к.с. Вследствие повишението на тази стойност, Ауди увеличи капацитета и на „складовото пространство”, като вградената в кокпита система с маховик вече може да побере до 700 килоджаула енергия. Това е с около 17% повече в сравнение с 2014 г.

Правилата за настоящия сезон в същото време постановяват ограничение за двигателя с вътрешно горене. Горивната консумация трябва да бъде снижена и в резултат на това агрегатът R18 e-tron quattro изразходва с 2,5% по-малко дизел на тур в сравнение с 2014 г.

4-литровият V6 TDI също бе подложен на ревизиране и настоящият вариант е с 410 kW (558 к.с.). Въпреки всички подобрения Ауди постигна минимално тегло на автомобила от само 870 кг. А моделът е сред най-сложните в спортните категории в света изобщо.

 

Райнке: Смяната на поколенията в Ауди приключи

Крис Райнке оглавява LMP проекта в Ауди Спорт. Той обяснява какви са впечатленията от новата кола, коментира очакванията на екипа за 2015 г. и разместванията в екипажите.

–         Автомобилът за Льо Ман през 2015 г. на Ауди е еволюция. Защо?

–         През 2014 г. в шампионата бяха въведени нови правила, предлагащи сериозен шанс за подобрения. Нито един от производителите в първенството не стигна до границите на тези възможности през миналата година в различните енергийни класове. Ние се концентрирахме върху по-нататъшно развитие и удвояване на количеството енергия, генерирано от хибридната ни система от 2 на 4 мегаджаула. Отделихме по-голямо внимание и на аеродинамиката, тъй като виждаме значителен потенциал в тази област. Още след първите тестове пилотите ни потвърдиха, че с тези промени чувството в автомобила е като за нов модел.

–         Ауди спечели двойна победа в 24 часа на Льо Ман през миналата година, но не взе титлата вWEC. Как ще се бори екипът този сезон в легендарната надпревара и първенството?

–         Ауди има 13 победи в Льо Ман. Но знаем много добре, че не е възможно да се направи план за успех там. Ще сторим всичко възможно, за да се състезаваме с три R18 e-tron quattro, но в надпреварата влияят много фактори – добра стратегия, силен екип, времето, нужен е и малко късмет. За шампионата през тази година имаме разработени различни аеродинамични конфигурации. По този начин ще сме в състояние да се адаптираме по-добре към конкретните изисквания на отделните трасета. Загубените на Силвърстоун точки през 2014 г. бяха основна причина за изплъзването на титлата от ръцете ни. Там направихме най-бързите обиколки в квалификацията и състезанието, но претърпяхме първото и единствено отпадане в WEC старт. Всеки екип, който иска да се бори за короната, трябва да избегне подобна ситуация.

–         Сред екипажите на Ауди Спорт имаше известни размествания? Какво означават те?

–         Всъщност два от трите ни екипажа никога не са се състезавали заедно. Само Марсел Феслер, Андре Лотерер и Беноа Трелюе формират същия екип за шеста поредна година. А ако се вгледате, промените всъщност имат по-малко влияние, отколкото може би изглежда отстрани. След оттеглянето на легендата ни Том Кристенсен при Люк Дювал и Лукас ди Граси се освободи едно място. Оливър Джарвис, който ще се състезава на Льо Ман за четвърта година с нас, допълва този екипаж перфектно. Филипе Албукерке и Марко Бонамони за втори път са заедно. Те се познават от много години – от клиентската състезателна GT програма на Ауди. Марко спечели GT титла в Италия с помощта на Филипе. Рене Раст също идва от тази среда и се разбира феноменално добре с двамата си нови съотборници. Той финишира четвърти в класа си при дебюта си на Льо Ман през 2014 г. Така че екипажът има значително повече опит, отколкото може да се предположи на пръв поглед. Том Кристенсен пък бе третият пилот след Диндо Капело и Алан Макниш, който се оттегли и в крайна сметка така смяната на поколенията в Ауди приключи.

 

От пистата до пътя

Ауди използва програмата си за автомобилен спорт, за да развива технологии, които влага в серийните си модели, при това още от 1980 г. Задвижването на четирите колела quattro например е постепенно внедрено във всички серийни модели на компанията. През последните 16 години спортният й департамент разработва нови и уникални технологии с участието си в Льо Ман, които навлизат и в нормалните автомобили.

  1. Технологията FSI дебютира на Льо Ман през 2001 г. Ауди R8 LMP печели четири пъти класическата денонощна надпревара – през 2001, 2002, 2004 и 2005 г. Директното впръскване на гориво позволява по-прецизен контрол на подаването на газ и намалява разхода на гориво. От въвеждането на технологията в производство при серийните автомобили, тя е спомогнала за огромно редуциране на емисиите въглероден двукоис.
  2. Следващата пионерска стъпка на Ауди в Льо Ман е технологията TDI. Ауди е първият производител, който печели 24-те часа с дизелов агрегат. Процесът на горене става още по-ефективен благодарение и на увеличеното налягане на впръскването. Използваните днес в автомобилния спорт инжектори работят при налягане от 3000 бара.
  3. Хибридният e-tron quattro дебютира през 2012 г. Ауди печели три поредни пъти 24 часа на Льо Ман с тази технология. Генерирането и използване на енергия подпомага постигането на още по-висока ефективност. Ауди намали разхода на гориво на DTI двигателя си с 38% от 2006 до 2014 г., като същевременно времената за обиколка се подобриха значително за този период. През миналата година пък дебютира първият сериен e-tron модел – A3 Sportback.
  4. Технологиите за светлините улесняват не само надпреварите. Фаровете Matrix LED осветяват пистата от 2012 г. насам, а през миналия сезон към тях бе прибавен Ауди Laserlight. Те подобрят активната безопасност на шофьорите в ежедневния трафик, като и двете технологии се използват в серийните модели.