Първите напълно електрически компактни SUV модели представи Audi виртуално пред медиите. Q4 e-tron и Q4 Sportback са с модерните пропорции на класически SUV модел и вариант с каросерия тип купе
Гамата им включва 3 варианта за задвижването, като най-високо позиционирани са версиите quattro с 299 к.с. Продажбите в Европа ще започнат юни 2021 г. В Германия цените стартират от 41 900 евро – с възможност за ползване на държавна субсидия в размер на 9000 евро (за покупка на електрически автомобил). Нашата държава подобни бонуси не предлага.
Моделите имат модерен, типичен за Audi дизайн, с максимална прецизност на линиите и повърхностите. Аеродинамиката е забележително постижение: Q4 e-tron е с коефициент на обтекаемост Сх от едва 0,28, а Sportback – 0,26!
Опция са Matrix LED светлини, а световна новост са дигиталните графики на светлините. Те могат да бъдат избрани през MMI touch системата и да дадат различна визия на целия автомобил.
Audi Q4 e-tron и Q4 Sportback e-tron са наистина по-компактни и удобни автомобили от познатите напълно електрически модели
Дължината им е 4,59 метра, но експертите на компанията твърдят, че те предлагат простор, надхвърлящ обичайните стандарти на класа. Вътрешният обем си съперничи с висшия SUV-сегмент, още повече, че класически централен тунел липсва напълно.
Багажното отделение също надхвърля обичайните за класа показатели – то е на ниво, характерно за средния клас. При Q4 e-tron обемът му в зависимост от позицията на задните облегалки е между 520 и 1490 литра. При Sportback вместимостта под електрически задвижвания заден капак е между 535 и 1460 литра.
В пряка връзка с функционалността специално внимание заслужава големият пробег. Q4 40 e-tron е в състояние да измине до 520 км с едно зареждане на батерията. Важно е още, че благодарение на максималната мощност на зареждане от 125 кВт батерията може да се зареди за 10 минути с електроенергия, достатъчна за изминаването на 130 км (WLTP).
Интериорът на Audi Q4 e-tron и Q4 Sportback e-tron изглежда обширен и просторен
Таблото е разделено на различни части и включва 2 дисплея, които едновременно с това изпълняват ролята и на дизайнерски елементи. За спортния интериор S line се предлагат тапицерии, които в голяма степен са произведени от рециклиран полиестер. За тапицериите на седалките се използват 26 рециклирани PET бутилки от 1,5 литра. Напълно нов е и воланът с лишени от фуги Touch-повърхности, от които водачът командва дигиталното табло. Управлението на инфотейнмънта и навигационната система става основно от екрана MMI touch. От края на годината той ще се предлага и в най-голямото си изпълнение досега с диагонал 11,6 инча. Третият основен елемент от управляващата концепция остава гласовото командване.
Като опция ще се предлага авангардният Head-up-дисплеят с добавена реалност. Той демонстрира динамично предупреждение от страна на асистиращите системи и указанията на навигационната система в реалния външен свят. Графиките създават илюзията, че „плават” на разстояние около 10 метра пред водача – ефектът е наистина впечатляващ. По време на премиерата домакините бяха направили специален панел за тази технология с демонстрация на начина на работа.
Моделите Q4 e-tron предлагат асортимент от инфотейнмънт оборудване в три нива – от MMI през MMI plus до MMI pro
За всяка по-висока степен се предлагат допълнителни функции, сред които Head-up-дисплей с добавена реалност и Audi virtual cockpit plus. За предлаганите като опция нива са налични и онлайн услугите на Audi connect. Сред тях e-tron интелигентно планиране на маршрути за изчисляване на оптималния път спрямо наличните зарядни станции. Висококласният звук на озвучителната уредба идва от SONOS – нов за марката партньор, чиято озвучителна система съчетава в едно лайфстайл, технология и дизайн, постигайки едно напълно ново измерение. С помощта на приложението myAudi App човек може да активира предварителната климатизация на купето и от своя смартфон.
Портфолиото от варианти за задвижването на двата електрически модела покрива нуждите на напълно различни типове клиенти – от такива, които карат основно в града до шофиращи много на дълги разстояния хора.
Гамата включва 2 варианта за батерията и 3 за задвижването
Компактната акумулаторна батерия за Q4 35 e-tron e с капацитет 52 кВтч (55 кВтч бруто). По-голямата батерия за модификациите Q4 40 e-tron и Q4 50 e-tron quattro разполага с капацитет 77 кВтч нето, респективно 82 кВтч бруто.
При Q4 35 e-tron и Q4 40 e-tron задвижването е на задните колела с помощта на един електромотор с мощност 125 кВт (170 к.с.) и съответно 150 кВт (204 к.с.) за 40.
Топ версията Q4 50 e-tron quattro използва 2 електромотора за постигането на ефекта на електрическо двойно предаване. Те генерират максимална мощност от 220 кВт (299 к.с.) – достатъчно за постигане на време за спринта от нула до 100 км/ч за 6,2 сек. С оглед постигането на възможно най-добра ефективност електромоторът на предния мост се включва само тогава, когато водачът има нужда от максимална мощност или максимално сцепление. Важен фактор за придвижването с минимални загуби на енергия е и интелигентната система за рекуперация, която черпи данни от навигационната система за маршрута и топографията. На нея германците също обърнаха специално внимание. Предлаганата като опция термопомпа използва топлината, отделяна от компонентите на задвижването и от външния въздух, за да климатизира пътническия салон. Така особено на дълъг път тя има значителен принос за допълнителното оптимизиране на ефективността.
Много е важно, че двата електрически SUV модела на Audi мотат да бъдат зареждани както с променлив ток (AC), така и с постоянен ток (DC)
Мощността на зареждане е различна в зависимост от избрания вариант на батерия. При компактния вариант мощността достига до 7,4 кВт при AC-зареждане и до 100 кВт при HPC-зареждане (HPC = High Power Charging) с постоянен ток. По-голямата батерия серийно предоставя възможност за достигане на мощност до 11 кВт при AC-зареждане и до 125 кВт при HPC-зареждане.
Батерията при всички версии е разположена между двата моста, което обуславя снижаване на общия център на тежестта и оптимално разпределение на масата между двете оси. По желание всички варианти на Q4 e-tron могат да бъдат със спортно окачване. То снишава каросерията към пътя с 15 мм (серийно при S line). С помощта на системата Audi drive select водачът може да избира между различни режими (серийно при Sportback). Друга интересна опция е прогресивното кормилно управление, което с увеличаване на ъгъла на завиване става все по-директно (серийно при quattro моделите). Audi drive select се предлага и за Sportback със задно предаване. Окачването с регулируеми настройки на амортисьорите – опция за всички варианти на задвижване – прави изживяването при шофиране още по-богато. Асортиментът от предлагани колела включва варианти от 19 до 21 цола и включва няколко Aero-дизайна – плоското и затворено оформление на джантите допринася за подобряването на ефективността.
Още серийните версии на двата електрически SUV модела имат на борда си богат набор от асистиращи системи. Към тях спада предикативният асистент за ефективност, който подпомага постигането на предвидлив и пестящ енергия стил на шофиране. Предлаганите като опция системи подобно на много други допълнително предлагани елементи са групирани в пакети. Adaptive drive assist e големият акцент измежду тях и е в състояние да подпомага водача при напречното и надлъжно водене на автомобила. В условия на градско движение камерите за наблюдение на периметъра около автомобила са изключително полезни.
View this post on Instagram