Техническият директор на Лотус Рено Гран при Джеймс Алисън разказва за предизвикателствата в конструирането на новия болид на отбора за 2011 г. R31.
– Джеймс, колко се различава R31 от предшественика си?
– Думи като агресивен и иновативен са прекалено много използвани във Формула 1 в момента, но по отношение на R31 чувстваме, че това са правилните прилагателни. Колата бе конструирана с голяма амбиция и бърз поглед към нея го потвърждава, тъй като цялата концепция е значително по-различна – не само от миналогодишния, но и от който и да е предходен модел на отбора. Промените представляват нашия опит да извлечем абсолютно максимално аеродинамично представяне, позволено от правилата, които се промениха сериозно за тази година, както и да доразвием концепцията за обдухван под.
– Тоест R31 е значителна стъпка напред спрямо R30?
– Много е трудно да се сравняват два автомобила по този начин. 2011-а е различна година, има нови правила и затова R31 е различен модел. KERS например се връща и болидът бе напълно преразгледан, за да се събере в него системата по достатъчно ефективен начин. Освен това решихме да променим задното си окачване, като избрахме пулрод система за първи път от десетилетия. И както вече споменах, всеки може да забележи по кои области точно сме се трудили, тъй като определени елементи са напълно и изцяло нови спрямо всичко, създадено досега. Целта е R31 да е максимално добър спрямо правилника за 2011 г.
– Как се справи екипът във фазите на конструиране и производство?
– Нещата никога не вървят напълно гладко, това е най-честният отговор. Тази година обаче ситуацията бе особено сложна заради допълнителни компоненти като KERS и подвижното задно крило. Разработката на крилото например означаваше значително количество работа в конструкторската и производствената фази, тъй като просто нямаше как да използваме подобрен вариант на миналогодишния си дизайн. На практика трябваше да започнем от бял лист хартия нататък. Същото важи и за останалите области около изпускателната система, където също се започна от нулата.
– Какво повече можете да ни кажете за подвижното задно крило и как то ще повлияе на автомобила?
– Увеличението на скоростта на правите при използването на подвижното задно крило няма да е едно и също за всички отбори. Най-голямо предимство ще имат екипите, които са създали най-ефективната версия на системата. Всеки тим обаче ще търси крило, при което да постигне оптимален компромис между аеродинамичната сила на притискане в завоите и максимум намаление на челното съпротивление на правите. Колкото по-голяма ефективност се постигне в това отношение, толкова по-добро ще е времето за обиколка в квалификациите и колата – конкурентоспособна в състезателни условия. Що се отнася до максималното възможно увеличение, то ще е по-голямо, отколкото бе това от използването на F-duct-а. Но и това устройство не е никак просто, така че изкарахме много време в CFD-отдела и аеротунела, за да открием най-добрия за нас вариант.
– Къде според вас ще е R31 в началото на сезона?
– С всеки изминал сезон професионализмът на отборите става все по-голям. Множество екипи знаят как да създадат добър автомобил и не се заблуждаваме какво предизвикателство ни очаква през 2011 г. Мисля, че през миналата година може би надхвърлихме очакванията на някои хора в питлейна, но със сигурност не се представихме свръх нашите собствени преценки. Доволни сме, че се движим в правилната посока, но ще сме разочаровани, ако в началото на 2011-а все още сме на нивото от 2010-а. Това означава, че целта е R31 да е конкурентоспособна кола от самото начало, както и да ни даде възможност да спечелим подиум още в първия старт. Като се имат предвид огромните усилия, вложени до момента в този болид, това би било прекрасна награда за всички.