Формула 1 има нужда от 15 старта, за да натрупа достатъчно приходи през 2020 г. Гран при шампионатът така и не започна заради предизвиканата от коронавируса криза и тепърва се кани да провежда надпревари.
8 състезания са достатъчни за световен шампионат на F1
Разходите на отборите само за толкова обаче биха надхвърлили получените пари, твърди анонимен шеф на отбор, цитиран от Ауто Мотор унд Шпорт. Освен това договорите с телевизиите изискват поне 15 надпревари, за да получи спортът пълните суми от правата за излъчване. Само британският Скай Спортс плаща около 120 милиона паунда годишно за привилегията да предава ексклузивно всички стартове на живо.
И ситуацията със спонсорите е сложна. Те биха поискали преразглеждане на споразуменията си при значително по-малко състезания.
Плановете на Либърти Медия са за старт в Австрия в началото на юли с две последователни състезания
Подготовката е в напреднала фаза и има подкрепата на правителството. Въпросът е как ще продължи сезонът след това. По принцип скоро се очаква общоевропейска директива за пътувания, но във Формула 1 градят и свои планове за тестване на персонала, който ще е по състезанията. В повечето страни на Стария континент тепърва предпазливо разхлабват мерки. В Унгария заразените са малко, но в други страни като Великобритания, Испания и Италия ситуацията все още е сложна. Ето защо Либърти може наистина да включи писти, които по принцип не фигурират в календара. Вече бе отправено запитване към Хокенхайм в Германия. Алгарве в Португалия пък изрази желание да посрещне старт от F1.
Извън Европа организацията става още по-сложна. За сигурни се считат стартовете в Бахрейн и Абу Даби. Китай и Виетнам вероятно ще искат да проведат своите стартове, стига да има логистична организация на екипите. Ситуацията в Русия и САЩ в момента пък е твърде сложна, за да се правят каквито и да са прогнози.
Натрупването на достатъчно приходи е пряко свързано с оцеляването на отборите във Формула 1. Повечето от тях изпратиха част от служителите си в принудителен неплатен отпуск и се възползват от програмите на различни правителства за подпомагане на частния бизнес. Алфа Ромео, Алфа Таури, Рено, Хаас и Рейсинг Пойнт са получили аванс от Либърти от приходите за 2019-та – по около 2 милиона долара на тим за спешни разходи. Скоро обаче ще са нужни допълнителни средства.
Същевременно усложнената ситуация остави на заден план подписването на нови споразумения между притежателя на търговските права (Либърти), ФИА и отборите
Договорите от 2013-та важат до края на 2020 г. При това положение може да се стигне до момент, когато няма да има такива контракти и ще падне изискването всеки нов отбор да плати първоначална такса от 200 милиона долара за участие във Формула 1. Условието преди време бе посочено от Фолксваген като една от основните причини концернът да не проявява интерес към Гран при.
Ако обаче подобна такса липсва, то не е невъзможна и появата на нови екипи. При одобряване намалението на бюджетите до края на юни вероятно ще има доста освободени специалисти, тъй като множество контракти са с 6-месечни предизвестия. Така на пазара ще има достатъчно запознати със спорта инженери, което в съчетание с ниски първоначални разходи би могло да привлече нови инвеститори.
Who doesn’t love a race-long fight for the lead? ⚔️#VirtualGP @Charles_Leclerc @alex_albon pic.twitter.com/bFX69HtYZu
— Formula 1 (@F1) May 4, 2020