Пилотите от Формула 1 ще се запозная за първи път с пистата Буд Интернешънъл в петък сутринта. Първите обиколки ще отбележат началото на обучителния процес, но отборите и пилотите далеч не започват от нулата работата си на чисто новите трасета в календара. Подготовка за състезанието тече от почти година и от тима на Мерцедес разказват по-подробно за това каква е дейността на екипа преди да отиде за поредната нова надпревара.
– Кога започнаха първите приготовления за Гран при на Индия?
– Процесът по подготовката на нов старт започва с логистичните предизвикателства, не толкова с техническите. Отговарящият за пътуванията отдел проведе проучване на района през декември 2010 г., а хотелските резервации бяха направени скоро след това. Логистичният екип по принцип посещава мястото, където ще е състезанието, няколко месеца по-рано, за да планира конфигурацията на боксовете, маршрутите за пътуване до трасето и складовете. Що се отнася до техническата подготовка, то първото нещо, което получаваме, са плановете на архитектите за пистата. Използваме данните от тях за конструирането на основната схема за виртуални симулации – около шест седмици преди събитието. Тя постепенно се подобрява, когато идва още информация от ФИА и от самите организатори. През последните години пистите ги довършват почти преди конкретния старт и същото важи и за първата Гран при на Индия. Това означава, че не можем да направим дигитална карта. Симулациите, определящи базовите настройки на автомобилите, се извършват в седмицата преди състезанието.
– Кои фактори се взимат предвид при определянето на базовите реглажи?
– Характеристиките се определят от двуизмерна карта на пистата. Фактори като ниво на аеродинамично притискане, натоварването на спирачките, странични натоварвания са функция на геометрията на трасето и основните симулации ни дават насока за тези параметри. Според първоначалните проби около 65% от обиколката ще се карат на пълна газ, а най-дългият период с максимална скорост ще е 14,5 секунди (разстоянието между трети и четвърти завой). Автомобилите ще достигнат над 285 км/ч на три места в обиколката, като се очаква най-бързият завой да е 12-ти и да се взима с 255 км/ч. Максималното натоварване би трябвало да е 4G – в пети, девети и единадесети завой.
– Как се използва симулаторът от пилотите преди ново състезание?
– Картата на трасето е с най-основните му характеристики, така че симулаторът може да се използва само за най-общо запознаване с конфигурацията. Информацията не е достатъчно детайлна, за да включва подробности като неравности, бордюри и съответно влиянието им върху настройките. Правят се около 100 обиколки (около две състезателни дистанции) с различни варианти на количество гориво и ниво на прилепяне, за да сме готови за различни сценарии. Провеждат се и симулации на стратегии, за да се направят колкото се може повече анализи на отделни варианти на развитие. До деня на надпреварата ще са изминали около един милион симулации и всички те служат за взимането на информативни решения в течение на уикенда.
– Как се подготвят състезателите?
– Както и при другите надпревари, се запознават с това къде би бил най-ефективен KERS-ът, DRS зоните, влизането и излизането от питлейна (важни за активиране ограничението на скоростта и отмяната му след това). Що се отнася до ученето на пистата, то пилотите си вършат работата по обичайния начин. В четвъртък правят обиколка пеша, отбелязват различни знаци и репери, които биха могли да използват при карането. Процесът продължава през целия уикенд, нивото на прилепяне се увеличава, а отборът структурира така програмата си, че да даде на състезателите максимум време да се запознаят с особеностите на конфигурацията.
– На коя писта напомня най-много Буд Интернешънъл?
– Има подобни характеристики с Турция с дълга основна права, десети-единадесети завой също напомнят за Истанбул парк и кривата на осми завой там. Комбинацията на новата писта обаче ще се преминава със 170 км/ч (10-ти) и 210 км/ч (11-ти). Времената за тур и скоростта ще зависят от гумите и новата асфалтова настилка.