Макар и само с 1 автомобил повече, BMW подобри рекордните си продажби на нови коли в нашата страна през миналата 2017 г. спрямо предкризисната 2008 г. Баварците са продали 1014 нови автомобила, което е с 12% повече от 2016 г, а цифрите са впечатляващи, защото новият рекорд е постигнат при по-малък пазар на нови автомобили в сравнение с онзи от 2008-а.
При Мини ръстът е още по-забележителен – 20%, но количеството нови коли е 113. Нарастване от цели 124% има при мотоциклетите BMW, но в тази цифра са и 50-те машина за MBP. И без тях обаче ръстът е 55%.
Данните бяха огласени на традиционната годишната среща на управителя на BMW България Александър Миланов с медиите.
Стана ясно още, че за миналата година най-много продадени автомобили BMW у нас има от новата пета серия, но пак с уговорката, че 40 от тях са ангажирани за европредседателството. Без тях все така първите позиции се заемат на нашия пазар от SAV моделите X5, X6, X3 и т.н.
83% от продажбите са били на автомобили с дизелови двигатели, като над 50% от колите са с мотори с 6 и повече цилиндри. 84% пък са със задвижване xDrive (4X4), което също е забележителност на българския пазар. На този фон важната информация за общото стратегическо развитие на концерна към общо намаляване при още по-голяма ефективност на двигателите с вътрешно горене и бензин и дизел може и да звучат в дисонанс, но г-н Миланов обясни, че първо преминаването към все повече напълно електрически и електрически задвижвани автомобили няма да се случи за един ден, а самите двигатели с вътрешно горене стават толкова екологични и ефективни, че дори произвежданите в последните години агрегати, покриващи Евро 5 и Евро 6, на практика нямат никакъв „принос” за ужасно замърсения въздух в нашите градове например.
Освен това въпреки липсата на каквато и да е адекватна политика в това отношение, у нас нараства броят на продадените електрически автомобили и Plug-in хибриди, като те са заели през 2017 г. 2,3% от реализираните коли.
Развитието на електрическите автомобили е един от трите глобални приоритети на BMW, обясни г-н Миланов. Той подчерта, че не само изграждането на самите продукти е приоритет, а и цялостното развитие на мрежите от зарядни станции и всевъзможна инфраструктура. Компанията си сътрудничи в тази област с други промишлени гиганти и автомобилни концерни. Другите два приоритета са развитието на автономното управление на автомобилите и тяхната все по-голяма свързаност.
Разбира се, проучванията и развитието в тези приоритетни области се преплитат, а значението им е толкова голямо, че през 2017 г. BMW са инвестирали за проучвания и развитие допълнителни 700 млн. евро, надхвърляйки традиционните разходни нива от около 5% от оборота до 6,5-7%.
– Тези инвестиции сега са много важни, защото BMW реално се превръща от автомобилен производител във високотехнологична компания, която предлага нови транспортни и социални решения – отбеляза Александър Миланов.
Той сподели и резултатите на групата и в глобален план. Общите й продажбите през 2017 г. са възлезли на 2 463 000 автомобила, което с 4,1% повече от предходната. Само BMW са продали 2 088 238 коли (+4,2%). При Мини ръстът е 3,2% до 371 881 автомобила. Само при Ролс-Ройс има спад заради смяната на главния модел, на като цяло групата остава луксозен производител №1.
Лансирането на нови модели е най-голямото в цялата история на BMW, като в периода 2017-2018 на пазара излизат 40 нови продукта. Голяма част от тях са и ще бъдат от типа SUV (SAV), което е съвсем логично на фона на търсенето на пазара и факта, че вече 1/3 от продажбите на компанията са на X-модели. С огромен интерес се очаква развитието на пазара на новия X3, появата на по-малкото X2, както и новата X5 плюс дългоочакваната X7 към края на годината. Ще продължи разбира се и развитието на останалите автомобили, особено тези с електрическо задвижване, като до 2025 г. BMW ще има в гамата си 25 електромодели – от тях 12 напълно електрически.