На международното автомобилно изложение IAA във Франкфурт на Майн през тази година BMW Group ще представи модерната състезателна същност на едно MINI с MINI John Cooper Works GP Concept. Вдъхновен от легендарните успехи в моторните спортове на Рали Монте Карло преди точно 50 години, дизайнерският прототип олицетворява безкомпромисната динамика, както и изключителната радост от шофирането на състезателната писта и извън нея.
На международното автомобилно изложение IAA във Франкфурт на Майн през тази година BMW Group ще представи модерната състезателна същност на едно MINI с MINI John Cooper Works GP Concept. Вдъхновен от легендарните успехи в моторните спортове на Рали Монте Карло преди точно 50 години, дизайнерският прототип олицетворява безкомпромисната динамика, както и изключителната радост от шофирането на състезателната писта и извън нея.
Концептуалният прототип е свързан със строго лимитираните модели MINI John Cooper Works GP от 2012 г. и MINI Cooper S с John Cooper Works GP Kit от 2006 г. По своето време те постигат максимална динамика и са произведени само по 2 000 екземпляра.
„MINI John Cooper Works GP Concept е олицетворение на чувството за свобода при шофиране и динамика като в моторните спортове“, каза Петер Шварценбауер, член на Борда на директорите на BMW AG, отговарящ за MINI, Rolls-Royce и BMW Motorrad. „Това е чиста радост от шофирането!“
Дизайнът – компактни пропорции и пъргав спортен дух
Дизайнът на MINI John Cooper Works GP Concept е изчистен и емоционален. Значително по-широк от актуалното MINI, дизайнерският прототип излъчва динамика и мощ. Големите предна и задна броя, страничните прагове и впечатляващият спойлер на покрива осигуряват самоуверено излъчване. Използването на олекотени материали като карбон оптимизира съотношението тегло-мощност, докато балансираното разпределение на теглото между осите обещава типичното за MINI go-kart усещане.
„Който познава MINI, е запознат с дългите и успешни традиции на марката в моторните спортове. MINI John Cooper Works GP Concept съчетава в себе си всички определящи стила на MINI дизайнерски елементи и ги интерпретира в тяхната най-спортна и вълнуваща форма – накратко: максимална динамика, максимално MINI“, казва Адриан ван Хойдонк, Старши вицепрезидент на BMW Group Design.
Предната част
В ниската предна част доминират големите отвори за въздух и старателно оформените аеродинамични повърхности. Прецизно оформените елементи се вписват в мекия силует на MINI и демонстрират спортната насоченост в предната част на MINI John Cooper Works GP Concept. Допълнително присъствие осигурява разстоянието между каросерията на автомобила и аеродинамичните повърхности. Обичайният при John Cooper Works цветови контраст между външния цвят Black Jack Anthracite, който прелива между сиво и черно, в комбинация с акцентиращия цвят Curbside Red металик – матово червен оттенък. Curbside Red металик интерпретира по нов начин класическия червен цвят на John Cooper Works и подчертава визуално последователно оптимизираната геометрия на допълнителните динамични елементи.
Иконичните MINI дизайнерски елементи в центъра на предната част като елипсовидните фарове и хексагоналната радиаторна решетка осигуряват идентичност и висока разпознаваемост. В същото време елементите като извивката на предния капак с подчертано изпъкнал въздухозаборник и хексагоналната структура тип „пчелна пита“ на радиаторната решетка и въздухозаборниците на предната броня подчертават спортната визия. Другите цветни акценти в Highspeed Orange подчертават визуално фаровете и въздухозаборника.
Голямата предна броня завършва съвсем близо до пътя и визуално сякаш засмуква предната част към пътната настилка. Широката следа със силно изпъкнали арки на калниците обещава най-добра управляемост и високи скорости в завоите. Друг технически акцент е предната броня, изработена изцяло от карбон като по този начин понижава теглото на автомобила. Използваният тук карбонов материал за пръв път е видим директно и е подчертан от силно гланцирано лаково покритие с червена хексагонална графика.
Страничната част
В типичния за MINI стил взаимодействието на стесняващата се площ на прозорците и издигащата се странична линия създава клиновидна форма в профил и ускорява визуално автомобила още в покой. Обемните повърхности в долната част оформят мощното тяло на автомобила и придават пъргавина и динамика на страничната част. Номерът на автомобила 0059 се отнася за годината на раждане на classic Mini: 1959.
Карбоновите прагове насочват каросерията към пътя. 19-инчовите Racetrack олекотени джанти с класически дизайн с тънки спици подчертават динамичните амбиции на дизайнерския прототип. Контрастите в Curbside Red металик в комбинация с Highspeed Orange на вътрешната страна на джантите, както и логото GP вдъхват живот на дизайна им. Целенасочени акценти поставят Curbside Red металик на основите на огледалата и Highspeed Orange на дръжките на вратите.
Задната част
Задната част продължава характерния дизайн на предните и страничните части на MINI John Cooper Works GP Concept. И тук разточителните повърхности са оградени от прецизно оформени аеродинамични елементи, а позицията на разположените силно встрани LED задни светлини подчертава динамичната насоченост. Прецизната реализация под формата на по една половина от Union Jack е намигване към британския произход на концептуалния прототип и в същото време поставя спортно-технически акцент. Впечатляващият спойлер на покрива е с изключително визуално присъствие и се вписва перфектно в геометрията на страничните части.
Долната част на автомобила, също като предната и задната част, е оформена много прецизно и динамично. Отворите за въздух и аеродинамичните повърхности от карбон са разположени оптимално. Двете изпъкнали светлини за дъжд осигуряват по-добра видимост на състезателната писта при лоши метеорологични условия, докато в центъра на долната част отзад класическите двойни ауспухови тръби ярко олицетворяват гените на John Cooper Worksс атрактивна визия.
Интериорът – последователно редуциран и със състезателна визия
Интериорът на MINI John Cooper Works GP Concept е сведен до най-важното. Освен клетката срещу преобръщане в него са разположени само две дълбоки седалки тип „корито“ с петточкови предпазни колани, както и арматурно табло с изчистен дизайн. Превключването се извършва с лостчетата на волана.
Всички елементи са последователно насочени към водача. Концепцията на индикаторите с дигитално арматурно табло и Head-Up дисплея ситуативно осигурява информация в зрителното поле на водача и с това осигурява абсолютна фокусираност върху пътя.
Останалото взаимодействие между водача и автомобила, например настройките на окачването, е оформено дигитално: чрез докосване на дисплея на типичния за MINI централен уред, който е оборудван с по-голям дисплей. Единствено големият червен бутон за аварийно изключване на двигателя, както и класическите MINI Toggles със Старт/ Стоп бутон създават мост между дигиталния и аналоговия свят.
Автомобилът целенасочено не е оборудван със задна седалка, тапицерия на тавана или конвенционални тапицерии на вратите с цел постигането на максимално ниско тегло. Вместо това междинните пространства на клетката срещу преобръщане, както и интериорът отзад са тапицирани с леки, детайлно текстурирани панели с хескагонална структура, с което създават прехода от суровата задна част към оформената предна част. Отварянето на вратите се извършва чрез ръкохватки с текстилна лента. Но също като при състезателен автомобил при излизане трябва да се прекрачи клетката срещу преобръщане.
Интериорът комбинира редуцирания спортен дух във формите с експресивните елементи и мощните цветни акценти. Така се създава контраст между необичайната естетика на обичайната за моторните спортове гола каросерия и ексклузивността на висококачественото серийно оборудване. Над бялото основно пространство черната патинирана гладка кожа на подглавниците и страничните бордове на седалките контрастира хармонично с черно-белия тъкан текстил по средните части на седалките.
Новата 3D техника за плетене осигурява висококачествено и модерно излъчване, червените акценти са силно визуално присъствие. Светлата, изработена от алуминий клетка срещу преобръщане се откроява ясно на черните 3D принтирани детайли на вратите и арматурното табло. Декорът с хексагонална графика и лека структура подчертава спортната модерна визия. Curbside Red металик поставя акценти на функционалните елементи.
Докато Highspeed Orange допълва червеното като втори акцентиращ цвят на детайли като предпазните колани, означенията, както и шевовете на волана и седалките. С 3D печат, както и 3D плетене в интериора на концептуалния автомобил MINI прилага технологии, които в бъдеще ще позволят както производство без инструменти, така и по-лесна индивидуализация.
MINI + изключителна динамика + състезателно усещане = John CooperWorks
Характерът на MINI John Cooper Works GP Concept е оформен от вече над 50-годишните традиции в моторните спортове. В ръцете на легендарния конструктор на спортни автомобили Джон Купър още classic Mini се превърна в символ на радостта от шофирането на пътя и в един изключително успешен състезателен автомобил, чиято кариера в моторните спортове стартира преди точно 50 години, а нейните върхове са трите цялостни победи на Рали Монте Карло. Днес името John Cooper Works е олицетворение на продукти и модели, чието качество се дължи на големия опит от моторните спортове и традиционните връзки с британските премиум малки автомобили. Резултатът: опитът от моторни спортове се пренася във всекидневния живот.