Люис Хамилтън излезе начело в класирането за световния шампионат във Формула 1 през 2016 г., след като спечели Гран при на Унгария. Английският пилот на Мерцедес изпревари съотборника си Нико Розберг. Трети се нареди Даниел Рикиардо (Ред Бул).
Маркус Ериксон стартира надпреварата от питлейна, тъй като бе с ново шаси след катастрофата си в квалификацията. Фелипе Маса имаше технически проблем, който екипът на Уилямс успя да отстрани навреме и бразилецът излезе на грида.
Ambient temperature now 27 degrees and track temperature of 52 degrees: hottest we’ve seen yet on track #HungarianGP
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 24 July 2016
The risk of rain is 10%. Interestingly, that’s exactly the same percentage as was quoted shortly before the monsoon-like deluge yesterday.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 24 July 2016
All on supersoft tyres apart from Kvyat, Perez, Raikkonen, Palmer, Massa, Haryanto and Ericsson (starting from pit) #HungarianGP
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 24 July 2016
На старта Розберг се забави, с Хамилтън се изравниха, докато през това време Даниел Рикиардо мина от външната страна в първи завой. Люис се измъкна пръв. Нико за момент загуби и втората позиция, но си я върна секунди по-късно. Четвърти бе Макс Верстапен, следван от Себастиан Фетел, Фернандо Алонсо, Карлос Сайнц, Дженсън Бътън, Валтери Ботас, Нико Хюлкенберг.
LAP 1/70: After a tussle with the Red Bulls after Turn 1, HAM claims the lead with ROS in P2 #HungarianGP pic.twitter.com/PPkXPKQ9MS
— Formula 1 (@F1) 24 July 2016
До петата обиколка Хамилтън имаше аванс пред съотборника си от близо секунда и половина. Рикиардо бе на 2,9 зад английския пилот на Мерцедес.
Бътън се обади, че има проблем и получи съобщение, че има загуба на хидравлично налягане. Отборът му каза да остане на пистата, на което пилотът отговори: „О, фантастично. Това ще е адско състезание.” Тази радио комуникация донесе наказание на англичанина – преминаване през питлейна, като той вече бе направил питстоп малко по-рано. „Тоест фактът, че педалът на спирачките слиза до пода не се смята за свързан с безопасността?”, бе ядосаният коментар на Дженсън.
Hydraulic pressure problems for BUT as he drops to P22
BUT📻: „Race from hell, this is going to be…“#HungarianGP pic.twitter.com/Nlnw6Lny2T
— Formula 1 (@F1) 24 July 2016
LAP 11/70 – LATEST
1 HAM
2 ROS +2.0
3 RIC +4.4
4 VES +5.6
5 VET +7.3#HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/bfbxiN3dWH— Formula 1 (@F1) 24 July 2016
Хамилтън даваше най-добри постижения в обиколка начело на колоната. В 14-ия тур преднината му вече бе 2,5 сек, на още 5,4 сек назад бе Рикиардо.
Спиранията в бокса започнаха в 16-ата от 70 обиколки. Австралийският пилот на Ред Бул пръв от състезателите в челото спря в пита. Последваха го съперниците от Мерцедес, като пръв при механиците бе Люис. Верстапен пък се забави малко заради проблем с гума.
LAP 19/70
1 HAM – 1 stop
2 ROS – 1 stop
3 RIC – 1 stop
4 VET – 1 stop
5 RAI – 0 stops
6 VES – 1 stop#HungarianGP pic.twitter.com/ASIKkqzqYS— Formula 1 (@F1) 24 July 2016
And now everyone on softs apart from @KevinMagnussen on supersoft in 9th @RenaultSportF1
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 24 July 2016
В 19-ия тур Хамилтън се обади по радиото и каза, че има проблеми със скоростта. Той на малко над секунда пред Розберг и на 6,4 пред Рикиардо. Четвърти бе излязъл Фетел, следван от съотборника си Райконен, Верстапен, Перес, Палмър, Магнусен, Алонсо. Кими, Серхио и пилотите на Рено не бяха спирали още в бокса.
Розберг започна да намалява разликата спрямо съотборника си и от питуола съобщиха на Люис, че трябва малко да вдигне темпото. „Работя по това”, отговори англичанинът.
Разликата пак се качи – на 1,1 – 1,3 сек – и се стабилизира. През това време Рикиардо и Фетел доближаваха двата Мерцедес-а, а Верстапен бе на 0,7 сек от Райконен. Междувременно Данил Квят получи 5 секунди наказание за превишаване на скоростта в питлейна. Перес и Маса пък сложиха гуми медиум при питстоповете си.
Medium tyre (used by Perez too) is not the quickest, but overtaking is so tricky here that you don’t need to be quick to keep people behind.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 24 July 2016
Alternative strategy being used by @ScuderiaFerrari and #Kimi7. He should be pretty quick.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 24 July 2016
Райконен изпревари Алонсо за шестата позиция след бокса си, при който сложи гуми суперсофт. Финландецът записа и най-бърз тур в надпреварата до този момент.
Хамилтън получи съобщение по радиото да вдигне скоростта, защото Рикиардо доближава Розберг. „Карам колкото бързо мога с тези гуми”, заяви англичанинът, на което отговорът от питуола бе, че ако продължава така, Нико ще влезе пръв в бокса, тъй като рискуват победата. Точно след това Рикиардо направи второ спиране в бокса точно преди преполовяване на състезателната дистанция (в 34-та обиколка). Люис пък увеличи темпото и съответно разликата със съотборника му стана 2,4 сек.
Фетел за пореден път бе недоволен от трафика на пистата и ругаеше по радиото, че иска сини знамена. Верстапен пък получи официално предупреждение за излизане от пистата на 11-ти завой.
Втората серия боксове започна в 40-41-ва обиколка. Хамилтън бе в бокса в 42-ри тур и излезе на 18 сек зад Розберг, който на свой ред спря за смяна на гуми.
All the leaders have made their final stops (barring a disaster). @LewisHamilton in a strong position to control the pace to the finish.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 24 July 2016
LAP 45/70
1 HAM
2 ROS
3 RIC
4 RAI
5 VET
6 VESAll 22 cars still running#HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/Qo3LLC29RW
— Formula 1 (@F1) 24 July 2016
Джолион Палмър се изпързаля от пистата в зона за сигурност, но не се удари и успя да продължи. Верстапен пък получи ново предупреждение за ограниченията на пистата – този път за четвърти завой. ФИА допуска три такива излизания, като предупреди няколко пъти през уикенда, че при четвърто вероятно ще налага санкции.
Предупреждение получи и Алонсо, който мислеше, че на два пъти е нарушил лимитите, но бе поправен, че вече са три пъти и следваща простъпка ще доведе до преминаване през питлейна. Начело Хамилтън влезе в трафик и не бе доволен от Естебан Гутиерес, когото стюардите започнаха да разследват за пренебрегване на сини флагове. Пилотът на Хаас получи 5 секунди наказание.
В 57-ата обиколка Райконен и Верстапен се удариха при опит на финландеца за изпреварване. Кими, чието предно крило пострада, се ядоса на пилота на Ред Бул: „Той се върна наляво, когато аз отивах натам!”
LAP 57/70: RAI looks for a gap but collides with the back of VES and loses part of his front wing 😖#HungarianGP pic.twitter.com/5xTs52CgUa
— Formula 1 (@F1) 24 July 2016
Райконен продължи да атакува Макс за петата позиция, включително докато двамата изпреварваха изостанали автомобили. Пилотът на Ред Бул се оплака, че съперникът му излиза от трасето. От Макларън пък се обадиха на Бътън да прибере колата си в бокса – той бе първият отпаднал за състезанието, точно 10 години след първата победа в кариерата си, постигната на Хунгароринг.
В челото Розберг бе на 1,2 сек от Хамилтън след грешка на британеца в 12-ти завой. Хамилтън обаче контролираше темпото и пресече пръв финала. Рикиардо видя трети карирания флаг, последван от Фетел, Верстапен, Райконен. Алонсо се нареди седми, а топ 10 допълниха Сайнц, Ботас и Хюлкенберг.
And the final timing screen for this #HungarianGP pic.twitter.com/yTr0formMx
— Renault Sport F1 (@RenaultSportF1) 24 July 2016