През следващата година и половина камиони с автономно управление Volvo FMX ще бъдат тествани в реална работна среда в мините Болиден, намиращи се в Кристенберг, Швеция. Целта е да се провери как новата технология може да осигури безопасен и ефективен транспорт при тежки условия в ограничена среда.
“Развитието на технологията за самоуправление на превозните средства навлиза в нова вълнуваща фаза, благодарение на сътрудничеството ни с Болиден. За първи път камион с автономно управление преминава през тестове в реална работна среда под земята. Резултатите ще ни помогнат да изпълним нашата мисия, превръщайки техническите открития в реални ползи за клиента”, обясни Клас Нилсон, президент на Volvo Trucks.
По-рано тази година заявката за разработка на Volvo FMX с автономно управление предизвика значителен интерес от страна на индустрията. Проектът за развитие на самоуправляващи се камиони, част от който е и автономният Volvo FMX, показва, че тези технологии могат да имат съществен принос за увеличаване ефективността на транспорта и продуктивността. Много съществено приложение може да се намери именно в ограничени зони с високо контролирана среда и повтарящи се транспортни процеси, като мини, пристанища и др.
Първият Volvo FMX с автономно управление започва регулярна работа тази есен в мините Болиден. В рамките на следващата година се планира увеличаване на параметрите на проекта с включването на още три самоуправляващи се камиона.
Тестваните в мините камиони са Volvo FMX серийно производство, оборудвани с нови функционалности. Една от системите, с които разполагат, са радари и лазерни сензори. С нея камионите мониторират релефа на мините и генерират карта на трасето, през което трябва да преминат. Получената информация се използва и за настройка на кормилното управление, смяната на скорости и определянето на скоростта. При всеки нов курс сензорите се използват системно, за да сканират зоната около превозното средство и за постигане на последващи оптимизации в маршрута и движението.
Технологията за автономно управление на камиона позволява сериозни оптимизации в логистиката. Превозните средства могат да работят продължително с прецизно планиране на маршрутите и стабилна скорост, което позволява съкращаване на времето за товарене и разтоварване. Отпадат изискванията за вентилация на галериите преди товаренето на рудата, необходими при управление с шофьор. Така всеки камион може да бъде използван
по-ефективно и да изпълнява повече транспортни задачи в рамките на смяната. Оптимизацията на транспортните процеси и поддържането на стабилна скорост води и до намаляване на разхода на гориво и износването на машините.
Автономният камион трябва да бъде поне толкова сигурен, колкото управляваният ръчно. При поява на препятствие в близост, камионът спира автоматично, а центърът за управление на транспорта получава веднага сигнал. Шестте налични сензорни системи са настроени така, че две от тях винаги да мониторират една и съща зона от обкръжаващата среда. При проблем с камиона, той може да бъде управляван дистанционно и от транспортния център.
Самоуправлението е само един от елементите в изследователските проекти за създаване на автономни превозни средства на Volvo. Редица системи, които днес се използват в камионите Volvo серийно производство като напр. Адаптивния круиз контрол (ACC), са стъпка в тази посока. Благодарение на усилията за развитие на новите технологии, на пазара ще се появяват все повече решения, които да улеснят и подкрепят работата на шофьорите. Самоуправляващите се камиони постепенно могат да се превърнат важна част от работните процеси в мините, но що се отнася до транспорта по пътищата, професионалните водачи ще продължат да имат ключова роля.