Начало Автомобили Тест – Ford Edge или един американец в Европа

Тест – Ford Edge или един американец в Европа

29
0

Един типичен американец – Ford Edge, най-после дойде в Европа. Дойде с внушителните си размери, с много спокойствие и достойнство, с удобство и технологии, които са респектиращи. Самият автомобил сякаш вдъхва респект само с вида си. Да не говорим, когато е сред другите на пътя.

Определено Ford имаха нужда от този SUV. Така попълват цялата гама от размери – при субкомпактните със Eco Sport, компактните – с Kuga и при големите с Edge. А американският великан си го бива защото е дълъг 4,81 м, почти колкото и BMW X5, просторен, удобен, с добър дизелов двигател 2,0 л. с 210 к.с. и DSG трансмисия.

Както казахме, Edge вдъхва спокойствие и респект, автомобил за дълго пътуване с комфорт, без напрежение. Конструиран върху успешната платформа на Ford за Mondeo. За изминати почти 1000 км – по-точно 920, било зад волана, като пътник на предната седалка или отзад, на втория ред, нито за момент не усетих, умора, неудобство, притеснение. А-бе, американец си е автомобилът, не е като някои европейски събратя с претенции, в които се гърчиш и свиваш като в консервена кутия. Размерите му са: дължина 4808 мм, широчина 2184 мм и височина 1707 мм. Edge е за спокойно пътуване, вози доста меко, има огромно товарно пространство, в което могат да се поберат пособия за спорт като ски, голф, водолазни бутилки, сърф, риболовни и ловни такъми… Или дългият списък от предимно ненужните вещи на съпругата ви, когато тръгвате някъде на почивка. Ще остане място и за „вашето скромно багажче“. Всъщност, мястото за багаж от 1847 л при спуснати задни седалки е сред най-голямото в сегмента, а допълнителни места за багаж има около арките на колелата. На мястото около резервната гума е поставен практичен органайзер за инструменти. Така че возилото, или по-скоро канадецът от Онтарио, където се произвежда Edge, си го бива и на размери, и на пътно поведение. Разбрахме го и по нашите и по гръцките пътища до Порто Карас и обратно.

В този Ford е доста просторно. Не само зад волана, където шофьорът се чувства като на пиадестал, гледайки пренебрежително останалите участници в движението. Висока позиция на седене с прекрасен обзор, леко управление, меко превключване на предавките от автоматичната трансмисия с два съединителя, наистина вдъхват респект. Но ако все пак решите да „се озъбите“ на някой нахалник, спокойно можете да го направите с 210 коня под капака при 3750 об/мин, максимален въртящ момент от 450 Нм при 2000 об./мин и ускорението от 0 до 100 км/ч. за 9,4 сек. Автомобилът „се разгръща“ с цялата си сила след 1500 оборота. Разбира се, за средния разход от 5,8 л можете да забравите. Това е недостижимо, но малко над 7 л на 100 км и реално достижим разход, макар че трябва да галите „грамадата“ от Америка Ford Edge като с перце. Все пак това е 2 тона автомобил (1949 кг).

Edge значи ръб. И външният вид на автомобила наистина е малко ръбест, но тъкмо това е авангардизма в дизайна му. Тъкмо външния вид и някои особености на SUV-а го правят интересен. Например инженерите са минимизирали шума, вибрациите и твърдостта чрез тристъпков подход. Основният фокус върху намаляването на NVH включва: разработка на устойчива каросерия, която намалява усукването, оптимизиране на двигателите за редуциране на тракането, най-често асоциирано с дизеловите агрегати, както и настройка на всмукателната и изпускателната система за намаляване на натрапчивите шумове. Освен това изолацията от шума на двигателя е подобрена с: протектор на шасито, аеродинамичната предна броня, дизайн на външните огледала и задния прозорец с цел неутрализиране на шума; шумопоглъщащ материал за тапицерията на тавана и интериорните панели; шумоизолиращи предно и предни странични стъкла, както и панорамен покрив, аеродинамично предно стъкло и А-колони.

Модерната технология за Активен контрол на шума в автомобила, работи по сходен начин с този на антифоните. Три микрофона, разположени в купето, следят за шума в интериора. Системата насочва обратни звукови вълни през аудиосистемата, за да неутрализира звука от двигателя и подобри атмосферата в кабината, дори когато аудиосистемата е изключена.

Не само минимализирания шум, но висококачествените материали и авангарден дизайн на интериора на Ford Edge създава премиум усещане. Това са дръжките на вратите, бутоните за управление от волана, въздуховодите и поставките за чаши, а централната конзола е в черен гланц, висококачествената кожа на подлакътника, волана и на скоростния лост.  Инструменталният панел и централната конзола се допълват взаимно по отношение на дизайн и функционалност. Седалките са удобни и с уникални цветове. Само не ми стана ясно защо между задната колона и седалката имаше толкова много място. Високото оборудване включва отопляеми предни и задни кожени седалки за подобрен комфорт в студеното зимно време и вентилирани предни седалки за пътниците в горещите дни, насочвайки студения въздух от климатика през перфорацията на кожата на седалките. Задните седалки осигуряват водещо в класа място за главата – 1032 мм и за раменете – 1536 мм. Това са по-добри показатели от конкуренти като Audi Q7 и Volkswagen Touareg. Мястото на предните седалки също е сред най-доброто в класа.

Отопляеми са воланът и челното стъкло, а за да се предотврати ефектът на заслепяване от „ниско слънце“, Edge е оборудван с плъзгащи се сенници. Просторният панорамен покрив е с два стъклени панела, които допълват просторното, отворено и въздушно усещане в купето. Предният панел се плъзга назад, като осигурява три пъти по-голям отвор от конвенционалния панорамен покрив.

Докато карах, се появи надпис да спирам да пия кафе. Я, да не съм луд да слушам някаква си кола!? Сигурно доста често съм минавал в другото платно на пустия, без насрещно движение  път без мигач. Така изобилието от камери, радари и ултразвукови сензори са решили, че ми е време да спирам за кафе. Това е само част от технологиите в новия Edge. Има общо 18 модерни технологии, намаляващи стреса при шофиране. Сред тях са асистент за превенция на сблъсъци и засичане на пешеходци, който прилага спирачките при възможен удар с друг автомобил отпред и е проектиран да засича пешеходци на или в близост до пътя, като отново задейства спирачките при възможен сблъсък. На адаптивните LED фарове ъгълът на лъча се настройва спрямо условията на шофиране. Незаслепяващите дълги светлини засичат, ако има автомобил отпред, независимо от посоката му на движение, и пренасочват към други зони светлината, която би могла да ги заслепи. Сензорните технологии в новия Edge улесняват успоредното и перпендикулярно паркиране, излизането от паркомясто, оказват странична помощ при паркиране и предупреждават за страничен трафик.

Новият Ford Edge се предлага с широкообективна камера, която помага на водачите да виждат зад ъгъла, използвайки 1-мегапикселова камера в предната решетка, която показва гледката от ляво и от дясно на цветния 8-инчов тъчскрийн. При липса на видимост на кръстовище или при излизане от магистрала, камерата помага на водачите лесно да видят приближаващи автомобили, пешеходци или велосипедисти. За максимална видимост, в предната решетка дискретно е вградена пръскачка под високо налягане, която почиства лещата на камерата, когато се активират чистачките на фаровете.

Edge не обича никак нарушителите. Направо си е досада, заради технологията за интелигентно ограничение на скоростта, която сканира пътните знаци и настройва педала на газта, като помага на водачите да спазват законовите ограничения и избягват глобите. Когато разрешената скорост се увеличи, системата позволява на водач да ускори, без да надхвърли ограничението. Един вид – катаджия в колата.

Сред останалите системи в помощ на водача в новия Edge са Индикация за мъртвия ъгъл, Разпознаване на пътните знаци, Помощ за спазване на лентата и др.

Удоволствието от шофирането и добрата маневреност се дължат на усъвършенстваната адаптивна система за кормилно управление, която променя характеристиките си спрямо скоростта на движение. При ниски скорости, паркиране или минаване през тесни пространства, системата прави автомобила лесно управляем и маневрен. При по-висока скорост, Edge се държи стабилно и прецизно изпълнява командите на водача. Тези, с по-динамичен стил на шофиране или по-недисциплинираните, могат да превключат на спортен режим, който увеличава чувствителността на волана и при висока скорост съвсем леки завъртания са достатъчни за умело направляване на колата по планински пътища със завои. Това прави Edge изключително добър за бързи и предизвикателни пътища.

Задното интегрално окачване е конструирано от олекотени алуминиеви елементи, високо ефективни амортисьори и втулки, проектирани да минимизират външните шумове и вибрации, повишаващи комфорта, управлението и динамичните характеристики. Задният мост е подсилен от усъвършенствана подрама, която е значително по-здрава от обикновената с U-образен дизайн. Това допринася за отличен контрол на геометрията на окачването и още по-гладка и комфортна возия. Edge е с повишеният пътен просвет, като осигурява прилични офроуд възможности. Пробвахме го по гръцките плажовете и по макадамовите отсечки, които някога бяха част от маршрута на рали „Халкидики“. Там много полезна бе интелигентната система на Ford за задвижване на четирите колела, която разпределя въртящия момент между задвижващите колела за по-добро сцепление с настилката, особено при неблагоприятни пътни условия. Системата събира информация от 25 сензора и изчислява какво е сцеплението на всяко колело с пътя, като може да настрои въртящия момент в съотношение 50/50 между предния и задния мост за 20 милисекунди – 20 пъти по-бързо от човешко мигване. Интелигентната 4х4 система на Ford превантивно насочва мощността, за да се избегне превъртане на колелата, улеснявайки водача в управлението по черните планински пътища. Тъкмо там Edge показа невероятните си възможности.