Люис Хамилтън спечели десетия си полпозишън този сезон, след като бе с класа над всички в днешната квалификация за Гран при на Мексико. С огромни усилия съотборникът му Нико Розберг се пребори за втората позиция на старта и така си осигури за 25-ти пореден път – рекорд в историята – място на първа редица. Зад тях останаха пилотите на Ред Бул Макс Верстапен и Даниел Рикиардо.
Пета позиция зае Нико Хюлкенберг, а една след него се класираха пилотите на Ферари Кими Райконен (с предполагаем проблем в края) и Себастиан Фетел. Следващите места заеха пилотите на Уилямс Валтери Ботас и Фелипе Маса пред Карлос Сайнц.
The Fiesta spirit is strong in the grandstands at the Autódromo Hermanos Rodríguez – it must be nearly Quali time! #MexicoGP #F1 pic.twitter.com/QnDMwy4wN3
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) 29 October 2016
🚁 What a view! ✈ #Quali #MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/JAX0eYJfZ1
— Formula 1 (@F1) 29 October 2016
Квалификацията започна при два пъти по-висока температура на пистата от сутринта. Асфалът се бе нагрял до 50 градуса и това променяше доста ключовата работа с гумите. Преди началото стана ясно, че Джолион Палмър няма да участва, тъй като имаше пукнатина в шасито в зоната за захващане на коланите след удара му в бордюрите в последната тренировка. Той ще стартира от пита утре, а в първата част имаше вече една ясна позиция.
🚥 GREEN LIGHT 🚥
Q1 underway! #Quali #MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/tfZugZ46Fq
— Formula 1 (@F1) 29 October 2016
#Q1 underway in warmer conditions than this morning. Should lead to higher grip levels and swing back towards the supersoft.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 29 October 2016
But tyre warm-up will still be a very important aspect: a couple of laps might be needed to get the best out of the supersoft.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 29 October 2016
В Q1 се очакваше битката да е между пилотите на Заубер, Мейнър и може би Хаас, чийто състезатели не бяха доволни и изскочиха от бокса в самото начало, а Ромен Грожан пак имаше проблем с работата на батериите. Всички бяха на пистата в самото начало със суперсофт, само Кевин Магнусен пробва тур с медиум. В първите опити на горещата писта най-добри обиколки направиха пилотите на Ферари, като Кими изпревари Себ с 0,311 сек, а на 0,009 зад германеца остана Люис Хамилтън.
В това време обаче Розберг записа обаче едва седмо място на 0,842 сек от лидера Райконен и неговото топ време – 1:19.544 мин. След минута Хамилтън направи още една скоростна обиколка и поведе с 1:19.447 мин, а Рикиардо също с два бързи тура се подреди между пилотите на Ферари. Въпреки изоставането на Розберг, в Мерцедес бяха наясно, че все пак няма нужда от ново излизане на Нико, което щеше да означава изразходването на допълнителен комплект гуми.
Дани Квят загуби мощност и трябваше бързо да спре в бокса, заплашен от отпадане, а това също опростяваше сметките. В крайна сметка след Q1 не продължиха Естебан Гутиерес (той се завъртя в последната си обиколка и попречи и на съотборника си Грожан, минаващ покрай него във втория сектор), Данил Квят (с повреда), Фелипе Насър, Естебан Окон и Грожан плюс Палмър. В последния си опит Паскал Верлайн стигна за четвърти път този сезон Q2 за сметка на Гутиерес.
Underlining the pace we saw earlier, @ScuderiaFerrari goes quickest followed by @Max33Verstappen. Everyone on supersoft.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 29 October 2016
Kimi goes quickest!
TOP FIVE (7 MINS TO GO IN Q1)
RAI 1:19.554
VET 1:19.865
VES 1:19.874
HAM 1:19.970
RIC 1:20.019#Quali #MexicoGP #F1 pic.twitter.com/JZYs1Tc1XD— Formula 1 (@F1) 29 October 2016
And that, ladies and gentlemen, trumps the 2015 #MexicoGP pole time of 1:19.480! 👊#F1 #MexicoGP #F1ESTA
— MERCEDES AMG F1 (@MercedesAMGF1) 29 October 2016
„Struggling with a lot of oversteer“
Work to do for @nico_rosberg…#F1 #MexicoGP #F1ESTA
— MERCEDES AMG F1 (@MercedesAMGF1) 29 October 2016
BREAKING – ELIMINATED, Q1
17 GUT 📷
18 KVY
19 NAS
20 OCO
21 GRO 📷
22 PAL (DNS)#Quali #MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/ihx7p8CytK— Formula 1 (@F1) 29 October 2016
Във втората част, както се очакваше, Хамилтън излетя от бокса с гуми софт, както и Розберг, Кими и Ботас. Люис се оплака от малки вибрации с тези гуми в подготвителната си обиколка. Фетел и Маса също бяха със софт, докато пилотите в екипите в средата като Фернандо Алонсо и Дженсън Бътън започнаха със суперсофт. Рикиардо и Верстапен обаче също бяха с най-меките гуми, с които миналия уикенд Дани направи отлично състезание в САЩ!
В първите топ обиколки на лидерите Хамилтън записа супер тур за 1:19.137 мин, и то при положение, че в края на обиколката Фетел го забави много, оставайки на идеалната линия в подготвителен тур. Поведението на Себ можеше да бъде обект на разследване и той се извини на Хамилтън по радиото, кота каза на тима си, че не са го предупредили. В същото време проблемите на Нико с настройването на колата очевидно не спираха, защото той записа 1:19.761 мин и след като направиха и своите обиколки, между него и Люис се подредиха Фетел и Рикиардо със суперсофт. В същото време най-бързо време от всички записа Макс – 1:18.972 мин!
В края на Q2 на пистата се появи Кими със суперсофт, докато Фетел каза на Рикардо Адами, че софт са много по-добрите гуми. Розберг също се появи отново на пистата, но пак със софт. Ползването на допълнителен комлект от тези гуми бе неочаквано, а и той не подобри времето си и с тях!
Всички пилоти след топ 4 впрочем отново започнаха обиколки, като този път пилотите на Уилямс също бяха с най-мекия тип, както и съперниците им от Форс Индия. Битката бе супер оспорвана и от нея отпаднаха Алонсо, Перес, Бътън, Магнусен, Ерискон, Верлайн.
Напред заедно с лидерите продължиха пилотите на Уилямс, Нико Хюлкенберг, който дори бе по-бърз от Райконен и отново големия герой Сайнц, справил се въпреки по-малката мощност на Торо Росо.
Looks like soft tyres for many at start of Q2. This is slightly experimental: if they don’t like it, they’ll go for supersoft for second run
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 29 October 2016
@danielricciardo stays loyal to the supersoft – that’s almost certainly what he’ll start on tomorrow.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 29 October 2016
📻 „I got blocked by Vettel“ HAM deadpans as he completes his flying lap in Q2 #Quali #MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/JwV8Fj13CR
— Formula 1 (@F1) 29 October 2016
Looks like @redbullracing is committing to a supersoft-based strategy, which will go against most of the cars they are up against.
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 29 October 2016
📻 GOLD
VET: „Are we safe?“
TEAM: „We are safe“
VET: „Can I go for a wee?“#Quali #MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/FDhf3J90Su
— Formula 1 (@F1) 29 October 2016
BREAKING – ELIMINATED, Q2
11 ALO
12 PER 📸
13 BUT
14 MAG
15 ERI
16 WEH#Quali #MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/eG4m7Z5DnU— Formula 1 (@F1) 29 October 2016
HAM goes quickest (1:18.704), ROS 4th with six minutes of Q3 left
TOP FIVE
HAM
VES
RIC
ROS
HUL#Quali #MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/osr6WrGmKq— Formula 1 (@F1) 29 October 2016
Преди решителната финална част температурата на асфалта се покачи до 54 градуса и вече бе ясно, че ако утре е сухо, ще има доста различни стратегии в състезанието.
Розберг излезе веднага във финалната фаза в опит да намери още малко баланс, който очевидно му липсва през целия уикенд и изоставаше с над 6 десети от Люис, а това означаваше не просто второ място, а позиция зад Ферари и Ред Бул. Този път записа рекорден първи сектор още в загряващата си обиколка, но отново отстъпи в същинския си тур с по 2 десети в първи и втори сектор и общо с над 0,5 сек.
Хамилтън пък отново бе над всички и изпревари най-бързите до този момент пилоти на Ред Бул. Розберг остана четвърти, а зад него супер тур направи Хюлкенберг, изпреварил Райконен, Ботас и Фетел.
Разликата между Мерцедес и останалите този път изобщо не бе голяма и заради настройките, занижените режими на моторите и по-изправени крила, които обаче ще помагат утре, ако времето е лошо.
В решителните последни обиколки пилотите на Мерцедес излязоха зад тези на Ред Бул. Верстапен и Рикиардо не успяха да подобрят резултатите си при положение, че температурата се покачи само с 1 градус. Хамилтън също, но вторият му тур бе само с 0,006 по-бавен. В същото време Нико направи обиколката си на уикенда, като с най-добри лични времена във втори и трети сектор стигна до второто място!
Пети остана Хюлкенберг, а зад него една се наредиха Кими (с проблем в края с двигателя) и Фетел.
Supersoft from start to finish of Q3. So two cars starting on soft on front row of grid tomorrow, followed by two cars starting on supersoft
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 29 October 2016
PROVISIONAL CLASSIFICATION (END OF QUALIFYING): @MercedesAMGF1 title rivals set for front row duel at the #MexicoGP 🇲🇽 pic.twitter.com/pqiKugF8VN
— Formula 1 (@F1) 29 October 2016