Jaguar I-PACE е един от най-визуално въздействащите концептуални автомобили, произведени от Jaguar. Възползвайки се максимално от комплексната свобода, предлагана от електрификацията, конструкторският и дизайнерският екип приеха с охота възможността да преначертаят общите пропорции на автомобила.
Резултатът представлява изключителен модел, който съчетава авангарден дизайн с изнесена напред кабина, вдъхновен от суперавтомобила C-X75 и обтекаемия силует на купе в един петместен SUV. I-PACE въплъщава технологичния напредък в същината си – и убеждението на дизайнерския екип на Jaguar, че потребителите са готови за по-смели дизайнерски решения при електромобилите.
„Възможностите, които предлагат електрическите силови агрегати, са огромни. Електромобилите дават на дизайнерите много по-голяма свобода и трябва да се възползваме от тази възможност. Ето защо I-PACE се разработва на базата на нова архитектура, проектирана да оптимизира мощността, аеродинамиката и вътрешното пространство на електромобила.
При I-PACE революцията е в профила, а не в дизайнерския език. Този профил е възможен, защото автомобилът е електрически. Ние не просто искахме да създадем нещо съвсем различно от всичко, което правим; искахме дизайнът му да възхвалява новата технология на електрическата батерия.
От самото начало на този проект бях решил да създам дизайн, който отразява промяната в механиката на автомобила. Именно това доведе до спортния профил с издадена напред кабина, вместо автомобил с преден капак и двигател“, коментира отговарящият за дизайна директор на Jaguar Йън Калъм.
Автомобил с такива динамични пропорции е възможен единствено с дизайн, който съзнателно се възползва от всеки милиметър, осигурен от свръхмодерната електродвигателна система на Jaguar. Впрягайки на помощ технологичните възможности на електрическото задвижване, I-PACE въвежда големи промени в дизайна и намира свежа изява за персоналните премиум характеристики на Jaguar и британското майсторство на изработката.
Без комплекта от двигател с вътрешно горене и трансмисионен тунел, дизайнът на концепта издава кабината напред, удължава междуосието и скъсява надвесите. Това дава възможност на силуета да стане по-аеродинамичен, а страните да добият по-мощни пропорции. Освен това разширява вътрешното пространство, подобрява динамиката на автомобила и видимостта.
В резултат на това профилът на I-PACE има повече общи черти със суперавтомобила C-X75 със средноразположен двигател, отколкото със стандартните SUV модели. Това личи ясно от пропорциите с издадена напред кабина, динамичната централна линия, извивката на предните калници, мощните пропорции на задните „хълбоци“ и големите, целеустремени колела. И въпреки всичко това цялостният отпечатък на X590 Concept е компактен колкото на стандартния средноразмерен SUV. Дългото междуосие (2 990 мм) създава просторен интериор със свободно място за коленете на задните седалки, което обикновено се среща само при пълноразмерните SUV модели и луксозните седани.
Петместният I-PACE ясно заявява плановете на Jaguar за серийния модел – в открития, просторен интериор преобладава дизайн, ориентиран към бъдещето. Освен това той излага на показ съчетанието на свръхмодерни технологии и традиционни материали, характеризиращо визията на Jaguar за лукс в електромобила.
I-PACE демонстрира и колко много интериорно пространство освобождава дизайнът на Jaguar с изнесена напред кабина и електрически силов агрегат.
Акцентът върху водача, характерен за кокпитите на Jaguar, се допълва от интуитивен дизайн на интерфейса и авангардни материали, демонстриращи майсторската изработка на Jaguar по нови и находчиви начини.
Водачът и пътниците седят по-ниско, отколкото в стандартните SUV модели. Елегантните седалки на концепта разполагат бедрата по-ниско спрямо петите. Позицията на водача „Sports Command“ вдъхва усещане за свързаност с пътя, характерно за спортен автомобил. Издадената напред позиция на кабината, ниският преден капак и късите надвеси на I-PACE осигуряват на водача изключително добра видимост към пътя и околността.
Донякъде подобно на Jaguar E-Type, предните „криле“ обграждат красиво пътя отпред, давайки възможност на водача да избере уверено ъгъла на влизане в завой.
Широтата и усещането за простор в интериора стават ясни в момента, в който отворите вратата. Качвайки се в I-PACE водачът може да огледа цялата ширина на плоския под чрез централната конзола, като получава моментално представа за пространството, освободено благодарение на иновативния дизайн.
Инструменталният панел е разположен ниско; неговите семпли хоризонтални линии и минималистични контроли още повече подчертават простора в интериора. Централната конзола глези водача – извити метални подпори красиво рамкират достъпа до мястото за съхранение под контролния панел – мотив, който ще се появи и при други бъдещи модели на Jaguar.
Тези подпори осигуряват и тактилен заместител на традиционния скоростен лост. Интегрираните в подпората бутони дават възможност на водача да посегне и да избере интуитивно позиции „forward“ (напред), „neutral“ (неутрална), „park“ (паркиране) или „reverse“ (назад) само с едно натискане на палеца.
В целия интериор на I-PACE внимателно подбраните от Jaguar висококачествени естествени материали и високите стандарти на ръчната изработка вдъхват осезаемо усещане за лукс и устойчивост. Покритията в интериора създават богати структурни контрасти. Предната част на седалките е тапицирана с кожа Windsor, в която с лазер е гравиран ромбовидният мотив, запазена марка на Jaguar, ушит с контрастиращ двоен шев и окантен с цветни ленти от въглеродни нишки. Облегалките на седалките са изпълнени в цвят Moonstone Alcantara.
Вратите предлагат подобно по тоналност наслагване на алуминий, Alcantara и тъмен, нелакиран орехов фурнир с пореста структура. Фини детайли като решетките на високоговорителите са вградени в панелите на дръжките на вратите и са изпълнени с 3D релеф, наподобяващ диамант, който също е препратка към ромбовидния мотив на Jaguar.
Пълноразмерният панорамен стъклен покрив продължава косия ъгъл на предното стъкло и изпълва интериора на I-PACE с естествена светлина. Стъклото се вписва недоловимо в интериора, благодарение на ромбовидната керамична щампа, обединяваща покрива с другите интериорни покрития. Нощно време вградената в покрива редица LED светлини осветява щампованото стъкло и създава изумителен визуален ефект.
The #IPACE Concept is our first electric car, and the future that drivers can look forward to. #JaguarElectrifies pic.twitter.com/iWIHu03ExG
— Jaguar (@Jaguar) 16 November 2016
I-PACE представя новия интуитивен подход тип „пилотска кабина“ на Jaguar за контролния интерфейс. Философията на дизайна акцентира върху уреди за управление, които ергономично и удобно попадат в обсега на ръката и технологии, поощряващи ангажираността на водача.
„Плаващата“ централна конзола на I-PACE е ключов елемент за напредъка в ергономичността на кокпита, практичността и мощността в моделите на Jaguar. Конзолата се издига, за да се свърже с арматурното табло и обгръща водача; по този начин му осигурява един вид механична връзка с автомобила, разполагайки функциите за смяна на предавките върху своите метални подпори.
Информацията се предава на водача с елегантна простота. Графичните елементи от интерфейса човек-машина (HMI) придават монохромно усещане с по-топъл, по-човешки акцент, отразяващ текущите технологични тенденции. По-малката дебелина на шрифтовете и пестеливата употреба на цветове дава възможност на екранните данни да дишат, подобрява комуникацията и намалява информационната натовареност на водача.
Сензорните екрани, интуитивните въртящи се дискове и многофункционалните бутони предлагат перфектния баланс между тактилни аналогови контролни уреди и интерактивен дигитален интерфейс. Така погледът на водача може да се концентрира върху пътя, вместо върху пръстите му.
Основният интерфейс представлява 12-инчов TFT сензорен екран, вграден недоловимо в повърхността на инструменталния панел.
Отделен 5,5-инчов вторичен сензорен екран е комбиниран с два въртящи се, лазерно гравирани алуминиеви контролни уреда, снабдени с ярки кръгли HD дисплеи. Те дават възможност на пътниците да конфигурират информационно-развлекателната система и климатроника, като информацията се извежда на цял екран върху 12-инчовия дисплей по-горе.
I-PACE предлага и 12-инчов HD клъстър с виртуални инструменти и пълноцветен head-up дисплей с възможност за конфигуриране. Това гарантира, че водачът винаги ще получи необходимата информация, когато и където му потрябва.
Концептът представя и нов волан с три спици, в който са вградени многофункционални капацитивни бутони. Те остават невидими, докато не светнат, което подобрява естетиката и осигурява по-голяма функционалност на удобно за водача място. За да бъдат по-тактилни, те са снабдени и с „микро-щракващо“ осезание при натискане.
Също като свръхмодерната информационно-развлекателна система InControl Touch Pro, която се предлага в настоящата гама автомобили на Jaguar, системата на I-PACE е разработена в компанията и разполага с мощен четириядрен процесор, високоскоростен твърдотелен диск и несравнимата честотна лента на супербързата Ethernet мрежа – нищо друго не може да предава повече данни по-бързо. Всички заедно осигуряват изключителна производителност, бързи реакции и перфектна функционалност.
I-PACE предлага мощта и бързите реакции, ориентирани към водача, с които са известни автомобилите Jaguar. За тази цел той е снабден с електромотори, разположени до предния и задния мост. Двата заедно осигуряват 400 к.с. и мигновен въртящ момент от 700 Нм.
Електрическото задвижване на всички колела предоставя възможност за шофиране по всякакъв терен и при всякакви метеорологични условия. Реакциите са мигновени и системата осигурява изключителен контрол върху разпределението на въртящия момент между преден-заден мост, реагира незабавно на подадените от водача команди, на пътните условия и на характеристиките на автомобила.
Динамиката и бързите реакции на I-PACE се подобряват допълнително от идеалното разположение на батерията под пода и между двата моста, което снижава центъра на тежестта и намалява инерцията при ъгъла на рискаене.
Конструкторите на Jaguar Land Rover проектираха и разработиха синхронните електродвигатели с постоянен магнит в самата компания, за да постигнат най-компактния дизайн, най-добрата ефективност и максимална плътност на мощността. Двигателите са с външен диаметър само 234 мм и са с дължина само 500 мм.
Вместо конвенционалната конфигурация, поставяща трансмисията пред мотора, I-PACE предлага концентрично разположение с по-ефективно оползотворяване на пространството, което директно допринася за отличния пътен просвет и просторния интериор.
Електрификацията осигурява и по-голям комфорт: например, като избере по-високо ниво на регенеративно спирачно усилие при натоварен трафик с множество спирания и тръгвания, водачът може да шофира с един педал, без да е нужно да натиска спирачка, за да спре автомобила.
За да се погрижи водачите да се наслаждават на мощта на I-PACE и да я използват безопасно дори при най-тежки условия, вродените предимства на задвижването на всички колела са подсилени от уникалните свръхмодерни технологии на Jaguar за подобряване на сцеплението, между които са All Surface Progress Control (ASPC) и Adaptive Surface Response (AdSR).
In a ground-breaking VR experience watch as we reveal our first electric car, the #Jaguar #IPACE Concept. #JaguarElectrifies #LAAutoShow pic.twitter.com/aw3jhj1gpX
— Jaguar (@Jaguar) 15 November 2016
За повечето клиенти I-PACE ще бъде първият електромобил, който са притежавали. Проучванията и иновациите на конструкторските и дизайнерските екипи опростяват опита от притежанието и улесняват решението за закупуване. Електромоторите, батерията и системите за управление осигуряват възможно най-добро представяне на автомобила и достатъчен обхват за повечето ежедневни пътувания.
Пробегът на I-PACE е над 500 км според европейския NEDC комбиниран цикъл на шофиране и над 220 мили според американския EPA цикъл. При средно дневно пътуване от 40-50 км, повечето клиенти ще трябва да зареждат автомобила само веднъж седмично. Батерията може да се зарежда на обществени станции за зареждане, на специална стенна зарядна станция у дома или просто като се използват стандартните домашни контакти на електропреносната мрежа.
Зареждането е лесно и бързо – 80 процента от заряда се постигат за 90 минути, а 100 процента – само за малко над два часа, при използване на 50kW DC зареждане.
Jaguar притежава гордо наследство от редица успехи в моторните спортове; автомобили на компанията са печелили ендюрънс шампионата „24 часа на Льо Ман“ забележителните седем пъти. Чрез участие в състезания Jaguar създава за пръв път и развива нови технологии – от дисковите спирачки до редица аеродинамични характеристики.
Шампионатът Формула E вече предлага изпитателен полигон за състезания с електромобили и инженеринг на ефективността. Серията се провежда по улиците на най-големите градове в света, като се използват стандартизирано шаси и батерия, но се дава възможност на отборите да се състезават със свои електромотори, уреди за управление и транмисии.
Шампионатът ще ускори развитието на бъдещите електрически силови агрегати. Конструкторите на Jaguar ще се погрижат този напредък да бъде пренесен директно в програмите за леки автомобили.