От Иван Тенчев, наш пратеник в Ню Йорк
Миналия месец за първи път имах възможност да присъствам на автомобилния салон в Ню Йорк. Той не е нито толкова известен колкото изложенията в Европа или Токио, нито огромен като тях.
Но е много интересен, защото показва накъде отива най-големият пазар в света, дава представа как ще се развиват най-атрактивните автомобили на земята – американските.
Изложбената площ е 814 000 квадратни фута. Експонатите се излагат в построения през 1986 г. център Якоб Явитс в източната част на Манхатън на 15 мин. пеш от Емпайър Стейт и най-красивия небостъргач в града – алуминевата кула на Крайслер.
Всяка година над 2,5 милиона души посещават изложението, а болшинството от тях са потенциални купувачи. Впечатляващо.
Разглеждах всичко, присъствах на няколко премиери на нови автомобили (с много светлина и динамика, по американски) и поне три тенденции ми се иска да откроя от видяното – най-общо.
Първо – и янките се връщат към спортните коли. GM, Форд и Крайслер показаха наистина почти състезателни модели – невероятни, с добър дизайн и много мощ. Японците – също. Мицубиши извади наведнъж 4 модела. Между тях бе и очакваното Ево4, “дошло” директно от ралитата. Повечето спортни коли бяха в концептуален вид, но имаше и съвсем завършени студии, като Крайслер Кройсфайр например, който е готов да стартира на пазара в Европа до октомври.
Затвърждава се определено и модата на автомобилите тип SUV. Цели нови гами извадиха и американците, и японците, чието присъствие в Щатите е много осезаемо.
Но за мен най-важната тенденция бе очевидната носталгия към славното минало на американските коли – големи, луксозни, с много мощ. А най-яркият представител на новата вълна, бе звездата на салона – Крайслер 300C. Засега той е все още е в концептуален вид, но през 2004 година ще тръгне на пазара и едва ли ще се промени значително, просто още малко американците сондират мненията журналистите и публиката преди да го завършат окончателно.
Това е наистина голям автомобил. Дължината му е точно 5 м, без 1 мм. Колата има ярък дизайн, който аз не бих казал, че харесвам.
Но американските критерии са други. В Ню Йорк в момента най-популярната кола е Линкълн Таун Кар. Той е с огромна почти кръгла хромирана решетка като щит отпред. Фаровете са изтеглени и заоблени в долната си част. Задните колонки и стопове са също изтумбени. Всичко вдъхва много респект и солидност, но не и стил, финес.
Подобни решения има в дизайна и на бъдещия Крайслер. Решетката е огромна, подчертано оребрена. Фаровете обаче са много агресивни, с множеството си тела зад общото стъкло. Стоповете също се “качват” по калниците, а като цяло линиите са по-остри, динамични и модерни отколкото при странния за мен Линкълн.
Главният дизайнер на колата Ралф Жил не скри пред нас, гостите на компанията за изложението, че той лично много харесва това което е направил. С усмивка сподели, че е щастлив защото Крайслер ще направи модела лично за него. Симпатичният тъмнокож млад човек очевидно е усетил точно каква кола биха искали да имат неговите сънародници, но всъщност новият модел има какво да предложи и на европейците.
В действителност и сред тях има не малко хора, които харесват големите, комфортни и солидни автомобили, но по-важното е, че в технологично отношение колата отговаря на по-високите им общи критерии.
По време на един коктейл след първия ден на изложението президентът на Крайслер, свързващото звено между американците и европейската централа на концерна в Щутгарт, г-н Дитер Цетче обясни връзката между технологиите на Мерцедес и новите коли на Крайслер пределно изчерпателно………