От Йордан Севов
Снимки: пресслужба West Mclaren Mercedes
Вицесветовният шампион от миналата година, Кими Райконен, пропусна тестовете през ноември и декември заради операция на китката на дясната ръка. Лекарите в Хелзинки отстраниха малка киста, образувана след катастрофа преди няколко сезона. Младият финландец се включи в изпитанията едва през януари, но по нищо не личеше, че задълго е бил извън трасето. Счупи рекорда в Херес и далеч преди състезанието в Австралия бе сочен за един от фаворитите за титлата – по-зрял, по-силен, амбициран. Много от големите специалисти го посочиха за шампион през 2004 г. Съдете сами – Морис Хамилтън, Дерек Дейли, Адам Купър, Мат Бишоп, Бърни Еклестън твърдят, че титлата ще е за финландеца.
Бързото му възстановяване, както се разбра по-късно, стана факт благодарение на усилените тренировки и подготовка под ръководството на личния му треньор и съветник Марк Арнал, напътствал също и Мика Хакинен. Присъствието на двукратния шампион до Кими е едно от основанията за това да се очаква титла от финландеца. Мика знае всичко за Формула 1, за Макларън, а това е изключително полезен опит.
Около новогодишните празници Кими се отдаде за малко на кратка почивка. Бе в компания само на приятелката си Джени и …семейство Хакинен. Те посрещнаха Хакинен Нова година в Хелзинки и малко по-късно Мика предрече титла за своя сънародник. Хакинен, който Кими определя просто като приятел, е наистина повече от това и в момента е много важна фигура зад младия пилот. Двукратният световен шампион е кумир и пример за следване на младия състезател на Макларън. Мика е нещо като ментор, като брат или дори баща.
Това, че този сезон той не участва първоначално в тестовете, определено не притесни Кими и това за пореден път демонстрира спокойствието му и увереността в собствените сили, които в голяма степен се подсилват от присъствието на Мика.
Според Райконен няма много голяма разлика в това дали той ще участва в тренировките или не. Според него разликите в настройките на автомобила не са особено големи и той бързо може да ги нагоди според стила си на каране.
Това се видя още на първите му тестове, а и в Мелбърн.
Сезонът ще е дълъг, тежък, но наистина Кими ще играе важна роля и вече е истинска звезда. Въпреки това той остава скромен в личния си свят, а това е също предпоставка за успех.
Откакто участва във Формула 1 Кими прекарва почти цялата година във Швейцария на брега на Цюрихското езеро. В началото бе избрал това място, за да бъде близо до Хинвил, където се намира и седалището на първия му тим Заубер. Живя шест месеца в хотел в малкото градче Фойзисберг, но после купи къщата, в която се прибира и в момента.
– Определено харесвам Швейцария. Много е спокойно, аз не обичам големите градове, а и тук има голяма прилика с Финландия – има много сняг – разказва с умиление Райконен, като не забравя да спомене и другата причина да избере Швейцария: има и ниски данъци.
Това, че е избрал Швейцария, вместо както обикновено правят пилотите данъчния рай Монако, е напълно в стила на финландеца. Покрай големите натоварвания в състезанията, той едва ли се нуждае от светската суматоха царяща в Монте Карло. Така във Фойзисберг той или тренира, или прекарва времето си със своята приятелка Джени Далман, мис Скандинавия. Наслаждава се на лукса да не бъде притискан от тълпи фенове, въпреки че повечето хора го познават. Веднъж, когато попитали голф звездата Тайгър Уудс, защо любимото му хоби било гмуркането, той отговорил, че една от причините е, че рибите не можели да го помолят за автограф.
Когато Джени се опитва да го убеди да прекарат почивката си на юг, Кими почти неизменно отказва.
– Най-много обичам да прекарвам ваканцията у дома – бе казал Кими в едно от многобройните си интервюта.
Те, впрочем, обикновено не са особено дълги, защото пилотът не обича и да говори много с “непознати”.
Новата кола е много добра, описа я Кими още след първите тестове, но се оплака от липсата на още малко мощност и непълно съответствие на шасито и мотора. Той обаче бе уверен, че нещата бързо ще се коригират.
Липсата му на загриженост стана причина за тревоги у някои, но той просто е типичният модерен пилот на Макларън. От него не се изисква да мисли стратегически, а да работи и да внимава в своята работа и той го прави.
За разлика от Михаел Шумахер, Марк Уебър и дори Дейвид Култард, той смята тренировките просто за едно от задълженията си, което трябва да задоволи изискванията на инженерите в екипа. Не дава идеи как да бъде развивана колата, не дава и нови варианти за настройките, но това и не се изисква от него. Може би това е слабост и ще му пречи в крайната фаза на сезона, но в Макларън този тип поведение е за предпочитане.
Това, че Кими не се задълбочава в техническите детайли обаче, не означава, че той по някакъв начин е спрял своето развитие като пилот поне в тази област. Напротив, Райконен се усъвършенства всеки ден:
– Човек цял живот се учи. Аз не смятам, че карам по-бързо колкото повече опит придобивам. Но човек просто става по-добър пилот. Научаваш се да се настройваш много по-бързо към променливи условия, правиш много по-малко грешки. 2003 година бе добра за мен, но аз допуснах грешки, подобно на други пилоти като Монтоя, например.
Един от големите триумфи на Кими през миналата година бе, че успя да победи тотално своя съотборник Дейвид Култард. Направи го по всички правила на изкуството. Кими бе на подиума цели десет пъти, докато на Култард това се отдаде едва три пъти. 40 точки разделиха двамата в генералното класиране. При никой от останалите водещи отбори разликата не бе толкова голяма. Само на Сузука Култард като цяло бе по-бърз от Кими, но финландецът типично за себе си не се притесни особено от това.
– В Япония миналата година Дейвид бе по-бърз от мен, но аз така и не намерих правилните настройки. През 2002 г. случаят бе същия. В допълнение на това имах проблеми на първия завой – анализира спокойно Кими ситуацията.
Като се изключи Сузука, формата на Кими в квалификациите бе перфектна. Като цяло той се пригоди много по-бързо към новите правила, за разлика от Култард и дори Монтоя. На въпрос защо според него Рон Денис ангажира Монтоя за 2005 г., а не заложи само на един топ пилот подобно на времето на Мика Хакинен, Райконен отговори:
– Не знам, но никой не трябва да забравя, че аз още не съм подписал договор за 2005 г.
За новия договор на Райконен ще …………