От Йордан Севов
Снимки: Чавдар Костов и West McLaren Mercedes
След много премеждия с колата “чудо” Макларън МР4-18, която никога не се появи в състезания, уж всичко бе изгладено и поправено в нейния наследник МР4-19. Автомобилът за този сезон трябваше да бъде по-бърз и по-надежден от който и да е друг, защото излезе пръв на тестове и започна да чупи рекорди. Колата бе по-бърза средно със секунда и половина от своя предшественик, но се оказа, че това е крайно недостатъчно, а Сребърните стрели всъщност не са нито достатъчно бързи, нито достатъчно здрави.
В Австралия картината бе потресаваща. Оказа се, че Макларън е тимът, който е направил най-малката крачка в сравнение с всички останали отбори във Формула 1 през последната година. Ферари бяха средно по-бързи 3,634 сек на обиколка в сравнение с 2003 г., Уилямс – с 2,656 сек, и дори Минарди бяха подобрили бързината си с 1,624 сек, докато Макларън бяха напреднали с едва 1,396 сек!
В Малайзия картината се потвърди. След двете състезания Уилямс бяха най-напред средно с подобрена бързина от 3,110 сек, следвани от БАР с 3,032 сек и Ферари с 2,614 сек. Макларън се доближиха до Ферари с половин секунда, но и в двете състезания Кими Райконен отпадна поради повреди, а Култард се добра до точки с усилия.
Какво се случи, че сочените за фаворити момчета на Рон Денис се борят с пилотите на БАР и Заубер вместо с тези на Ферари и Уилямс? Къде отиде добрата форма на Макларън от началото на тестовете?
Как тимът от претендент за титлата се смъкна до петото място в класирането при конструкторите? Къде сгрешиха инженерите на Макларън и на Мерцедес?
След въпросите дойдоха и първите отговори. Ники Лауда, който е известен със своята прямота, заяви, че просто германци и англичани не могат да си взаимодействат и мисленето на двете нации е несъвместимо. Според трикратния световен шампион за германците е неимоверно трудно да работят с жителите на Албиона. Според него това е проблем не само за Макларън, но и за Уилямс. И именно там австриецът намира отговора на въпроса с какво Ферари превъзхожда останалите. Според него опитите на BMW и Мерцедес да се сработят с английските тимове са обречени на провал. Освен всичко друго Рон Денис и Франк Уилямс били доста сложни личности, което допълнително усложнявало нещата. “Най-лошото за BMW и Мерцедес е консервативността на британците. Те дискутират безкрайно и безполезно и ако въобще стигнат до някакво решение, то е безкрайно сложно”, анализира Лауда характера на една цяла нация. Самият той явно е изпитал всичко това на свой гръб, докато бе шеф на Ягуар.
Може би това е причината за неговите критики, но отношенията в тима със сигурност са част от отговора на въпроса. В отношенията Мерцедес – Макларън явно не всичко работи както трябва, защото Райконен още преди началото на шампионата каза, че най-сериозният проблем е съвместяването на шасито и мотора.
Интересно е обаче, че проблемите се признават и от двете страни, за разлика от предишни периоди. Необичайна самокритичност може да се чуе и от отговорните лица и в Макларън, и в Мерцедес. Чуха се признания и от двамата пилоти, нещо немислимо доскоро, а слабостите били в целия пакет. Рон Денис призна: “Може би защитавахме сляпо позицията си пред медиите, без да имаме основания за това.” Първата реакция на Денис след провала в Мелбърн обаче бе първо да се хвърли вината върху Мишлен и после каза, че може би ….