Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Формула 1 на кръстопът

Формула 1 на кръстопът

41
0

От Иван Тенчев

Най-сериозните предложения за промени в правилата от десетилетия изпрати президентът на ФИА Макс Мозли до шефовете на отборите в четвъртък на Имола. На 4 май в Монако босовете бяха поканени за първото им обсъждане. Но то се проведе всъщност в 16 ч. в събота в моторхоума на Бърни Еклестън, без това да бъде обявено някъде.
Промените станаха топтема и не просто бяха анализирани – изригна истинска полемика за това какво трябва да представлява Формула 1, как трябва да се промени, дали изобщо трябва да се промени и в каква посока.
Не случайно президентът посочи като срок за въвеждането на новия регламент януари 2008. Тогава изтича сегашният договор Конкорд. Той урежда отношенията между екипите, начина за промяна в правилата и разпределението на парите. До края на неговата валидност – 2007 г., практически нищо в F1 не може да се пипа кой знае колко. Пак по силата на този вездесъщ контракт, който никой простосмъртен не е виждал, промените в правилата за 2008 г. трябва да се приемат до 31 декември 2005 г. Макс определено иска да има време дотогава и ако всичко мине, да запази позициите си във Формула 1.
Мозли предлага:

Двигателите да станат 2,4 литра V8; с по 4 клапана на цилиндър; да се използват в два състезателни уикенда, да се изготви списък от компоненти, които да се произвеждат от специфичен материал и/или да се правят чрез специален производствен процес, да има стандартен, еднакъв за всички тимове ECU (Electronic Control Unit), да се забранят системите, контролиращи променливото газоразпределение и контрол над хода на клапаните, да се забранят системите за директно впръскване под високо налягане и използването на материали с якост над 32.
Скоростните кутии да са само механични, с механичен съединител, да се забранят електронно контролираните диференциали, сервоуправлението и да има стандартни спирачни дискове и накладки.
Шаситата да бъдат с намалено тегло от 50 кг (с цел елиминиране на баласта и от там намаляване на енергията при инциденти), да се променят аеродинамиката и гумите, за да се намали скоростта.

Гумите да станат с по-малка ширина на предната ос и да се увеличи широчината на задните, за да се позволи ефективно разпределение на теглото без допълнителен баласт, като освен това така ще се намали и средната скорост заради по-голямото челно съпротивление.

Част от предложенията касаят още: забрана на резервните автомобили; колите да стоят в затворения парк през целия уикенд; да има гуми само от един доставчик, всички аспекти по евентуални договори и доставки в такъв случай ще са под контрола на ФИА; драстично намаляване на тестовете; да има нова квалификационна система, която да е интересна и обсъдена с отборите, притежателя на търговските права, излъчващите надпреварите и организаторите на състезанията; да се уточни количеството гориво, с което да се презарежда колата по време на стоповете; да се забрани смяната на гуми по време на състезание (освен при спукване на гума); презареждането с гориво да остане; да бъде обмислено дали не може да се дават точки за конструкторския шампионат на четири автомобила; да се премахнат ограниченията относно продажба, даване под наем или размяна на шасита и други компоненти между отборите и т.н., и т.н.

Първите по-официални реакции бяха предпазливи – имало малко време за проучването им и т.н.
След това обаче гигантските проблеми на Формула 1 блеснаха като зъбите на девойката от рекламата на Орбит.
Марио Тайсен от BMW попита риторично:
– Много ми е чудно кой ще стане производителят на електронните системи за управление на двигателите например. Кой ще му даде лиценза. След като ние няма да имаме възможност да се развиваме в тази област, аз не виждам основания да останем във Формула 1. Ние сме във Формула 1, защото е върхът на техниката и ние можем да демонстрираме онова, което можем.
След това инженерът разкри, че мюнхенци съвсем не са излезли от обединението GPWA, което уж бе преустановило дейността си и се бе разбрало с Бърни да не цепи Формула 1 и да не прави друга серия, срещу сериозен пай от приходите, пак след 2008 г.
В типичния си стил Патрик Хед анализира още по-дълбоко.
– Първо трябва да сме наясно каква искаме да бъде Формула 1. Лично на мен ми е безкрайно интересно да гледам състезанията с мотори – изпреварвания, атракция. Ако искаме хората по-трибуните и пред телевизорите да гледат нещо подобно, вероятно тези промени могат да помогнат, но не знам доколко. Другата половина от мен иска Формула 1 да бъде Формула 1 – върхът на техниката – състезанието между топтехнологиите на земята, заради което BMW и останалите са тук. Ако това се промени, те наистина едва ли ще останат. Освен това, ако някой твърди, че подобни промени ще направят спорта по-евтин и така по-малките отбори ще станат по-силни и от това ще стане интересно, се лъже. Напротив, смятам, че подобно драстично променяне на правилата ще доведе до още разходи. Ще ви дам един пример. Ако забранят електронните диференциали, вероятно ще се наложи да използваме такива с хидравлично управление, с много сложна и скъпа технология на превключване и блокировки. Тя със сигурност ще е много по-скъпа от сегашните електронни разработки.
Тайсен пак се включва и допълва:
– Вижте, трябва наистина да се обмисли всичко и какъв е неговият смисъл. Защо например с един двигател да се кара два, а не три уикенда.
Като още по-голям любител на самата техника Пиер дьо Паские от Мишлен направо подскачаше из падока:
– Не разбирам какво означава “един производител и едни гуми”. Та Формула 1 е Формула 1 именно заради прогреса. Не виждам никаква причина, поради която Мишлен ще бъде във Формула 1, ако тя престане да бъде това, което е. Всъщност това ще е решение на най-високо ниво, но не мисля, че това е начинът да направим спорта по-интересен.
Рон Денис подкрепи напълно французина, че подобни правила ще спрат развитието в една от най-интересните области на състезание в момента, и открито заяви:
– Всичко това е като димна завеса, която трябва да скрие истинските проблеми и конфликти на Формула 1, а именно – парите, разпределението на приходите и начина на управление на спорта.
Последното изказване на Денис, което той направи в събота следобед, бе може би едно от най-важните. Защото наистина Формула 1 се нуждае от промяна именно в организацията и управлението, а не в техниката.
Моето мнение е, че точно неправилното разпределение на печалбата от 2 милиарда годишно, влизащи в спорта, е причина за проблемите. Защото от тях Бърни и банките взимат лъвския пай, отборите – по-малко от половината пари, а доставчиците на мотори, гуми и т.н. само влагат. Да, Бърни направи Формула 1 това, което е, но тя го изпревари.
Спортът вече е ужасно елитарен. В падока се влиза като в Пентагона. Всичко е меркантилизирано. Пилотите обсъждаха едно приятно предложение да раздават автографи, да се доближат до публиката, но ги спряха, а спортът, управляван с постоянните промени, става все по-малко хуманен и зависим от колите.
С добра кола Бътън взима полпозишън, с лоша и Михаел Шумахер изостава с обиколка, а постоянните промени в сегашния им вид облагодетелстват точно най-силните и богати тимове.