Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Грьонхолм с първа победа за Пежо 307

Грьонхолм с първа победа за Пежо 307

32
0

От Йордан Севов – наш пратеник,
Снимки: DPPI Peugeot, Citroen, Subaru, Ford

След разходки до Мексико и Нова Зенландия рали шампионата се завърна отново в Европа. Предстоеше рали Кипър, а интригата в борбата засилваше, защото разликата между първите четирима в класирането бе едва четири точки.
Естонецът Марко Мартин бе първи във временното класиране с 26 точки следван от Себастиян Льоб с 25, Маркус Грьонхолм с 24 и световния шампион Петер Солберг с 23.
Очакваше се тежко състезание тъй като условията в Кипър наподобяват донякъде тези в Гърция, а рали Акрополис е определено едно от най-тежките в целия шампионат от години.
Още преди започването на самото рали се наложиха някои размествания в програмата. Причината бе в закъснението на фериботите, с който трябваше да пристигнат колите и оборудването на повечето отбори. Така официалното откриване, което бе насрочено за 20:00 часа в четвъртък, 13 май бе пропуснато.

Промени се и нашата програма и вместо като гости на Форд Европа да се срещнем с Марко Мартин вечерта в четвъртък трябваше да изчакаме един ден, за да можем да се видим с водача във временното класиране до този момент.
Нашата българска група журналисти пристигна на острова на Афродита на 13 май следобед. След едночасово пътуване от летището в Ларнака до Лимасол имахме възможността да видим част от природата на Кипър. По всичко личеше, че през голяма част от годината температурите са доста високи, а средиземноморския климат създава предпоставки за това на острова да виреят маслини, портокали и дори кактуси и палми. Все пак температурите покрай морето са умерени, а лекият бриз идващ от водата прави по-лесен животът в Лимасол.

След настаняването в хотела и кратка почивка отидохме до пресцентъра на състезанието, за да се акредитираме и да научим последните новини от отборите. Стана ясно че предвидената ни среща с Марко Мартин ще се отложи за следващия ден и това пък ни позволи да направим кратка разходка из Лимасол. Това определено е един от най-големите кипърски градове, но той прави впечатление повече като курортно градче. Широкият крайморски булевард определено е главната улица на града, на която се намират хиляди кафенета и заведения, сградите на няколко банки, морска градина, крайбрежни хотели, а и, да не забравя – бирената фабрика на кипърската марка КЕО. Виждаме няколко православни храма, а джамията в края на града ни напомня за враждата между кипърските гърци и турци. Страната влезе в Европейския съюз само преди две седмици и навсякъде могат да се видят и знамената на Съюза редом с тези на Острова. Градът е доста оживен и освен разговори на гръцки език, водени на висок глас, често се чува руска и немска реч. Може да се каже, че дори на места липсват надписите на английски, въпреки дългото присъствие на британците на острова, но за сметка на това руските надписи са навсякъде. За историческото присъствие на англичаните в Кипър може да се отгатне дори по дясното движение по пътищата. Завършваме вечерта с вечеря в приятен крайбрежен ресторант, където не липсват познати у нас ястия, като мусака или вариация на шопска салата. Прибираме се рано в хотела, защото трябва да станем 5 часа на другата сутрин.

Старта на първата скоростна отсечка е даден в петък в 8:23, но пътищата за достъп са отцепени доста по-рано и именно това бе причината за ранното ни тръгване.
Световният шампион Петер Солберг със Субару повежда след първото изпитание от Лагодера до Спила, както научаваме по-късно само на 2 сек е Хари Ровенпера с Пежо. На още 3 е Маркус Грьонхолм. Той профуча покрай нас с леки поражения по задния си десен калник. Четвърти на повече от 18 секунди зад Грьонхолм е “Матадора” Карлос Сайнц. Испанецът се намира почти на 23 секунди след водача, но това е обяснимо като се има предвид, че тази първа отсечка е най-дългата в цялото рали. Освен това проблем в електронното превключване на скоростите на волана бе принудило Сайнц да използва механичния лост и съединителя, нещо което коства допълнително време. Едва пети бе Марко Мартин, който спука гума в средата на отсечката. Това че стартира от първа позиция също не е в негова полза защото му се налага да разчиства пътя пред останалите. В немного по-изгодна ситуация е и втория в стартовия списък Себастиян Льоб. Французинът определено подхожда доста предпазливо в началото и още след първата скоростна отсечка е на подтискащите 42 сек. зад лидера и на повече от 16 от Мартин. От тези шестимата определено се очаква да решат победата в ралито, като разбира се не изпускаме от очите си и младите финландци Мико Хирвонен във втория заводски автомобил на Субару (седми след първата отсечка) и състезаващия се с частен Форд Яне Туухино (девети). Съотборникът на Марко Мартин, Франсоа Дювал има нещастието да скъса гайките на предната си лява гума малко преди финала на отсечката и отпадна от състезанието.
Солберг отново е най-бърз и във втората скоростна отсечка (Курдали-Асиноу), следван този път плътно от посъбудилия се Льоб. Грьонхолм също не изостава от водача и вече благодарение на третото си място в този етап излиза на втора позиция във временното класиране, изпреварвайки съотборника си Ровенпера. Хари е едва шести в тази отсечка след като спука гума, но натрупаната преднина от предишния етап му позволява да ограничи щетите. Всъщност това и единственото разместване във временното класиране, защото разликите между първите шестима на тази втора отсечка са пределно малки. Сайнц остава четвърти след четвъртото си място в етапа, а Марко Мартин отново има проблеми със спукана гума и остава пети, както на отсечката така и във временното подреждане. Естонецът все пак успява да се задържи пред Льоб, който въпреки второто си място в етапа има още доста да догонва. Хирвонен и Туухино са на седма и осма позиция и потвърждават предположенията ни за добро представяне в състезанието.

Льоб успява да спечели третия етап от Асиноу до Агиос Теодорус. Само на секунда зад него е Грьонхолм следван плътно от Солберг. Отсечката е само седем километра и разликите са пределно малки. Ровенпера е на по-малко от секунда зад Солберг, пети и шести са Сайнц и Мартин. Туухино е седми, а Хирвонен девети. Размествания в временното класиране няма. Прибираме се към закрития парк, където ни предстой обяд в павилиона на Форд. За първи път в живота си ям макарони с пиле, които тук са представени като паста с пиле. Въпреки странната за мен комбинация установявам, че храната е доста лека и приятна. Потегляме обратно към скоростните отсечки за да наблюдаваме и втората част от деня.

Четвъртата скоростна отсечка е същата, както първата. Грьонхолм успява да изпревари Карлос Сайнц с три секунди, точно толкова води и испанеца на Марко Мартин. Льоб изостава с почти 15 сек. от финландеца. Пети е Ровенпера, а Солберг е едва 14-ти. Оказа се че световния шампион има проблеми след като прахта намираща се в изобилие на трасето запуши въздушния му филтър. Това от своя страна доведе до падане мощността на двигателя, а накрая и до спиране на колата. Световния шампион и навигатора му бяха принудени да спрат и да почистят въздушния филтър, носейки вода от близката рекичка. Загубата на време му струва и водачеството във временното класиране. Грьонхолм вече е първи с над 30 сек. преднина, а Хари Ровенпера е втори. Сайнц, Мартин и Льоб затварят петицата на …