От: Йордан Севов
Снимки: Citroen, Peugeot, Subaru, Ford
Тазгодишното рали Аржентина се реши странно до голяма степен още в първия ден. Едва трима от претендентите за титлата останаха в борбата, като съдбата бе благосклонна към Пежо и Ситроен. За Пежо обаче единствената надежда остана Маркос Грьонхолм. Другият финландец Хари Рованпера имаше проблеми в управлението на колата си от седмата отсечка и бе девети на нестопяемите 10 мин от челото.
В Ситроен и двамата пилоти бяха в добри позиции, като Льоб определено бе възпрепятстван от позицията си да стартира пръв по отсечките. Сайнц определено се наслаждаваше на това рали и на отношението на публиката към него, и точно това показваше и карането му. Постоянността и опита на испанеца определено мя даваха огромна преднина на тежкия терен. Той не само успя да поведе пред Льоб в първи ден, но и поведе след една от отсечките и в генералното класирането. Позиция, която той не е заемал от миналогодишното рали Корсика.
В края на деня обаче все пак Грьонхолм си върна водачеството и за Сайнц остана самочувствието, че е пред Льоб. Французинът от своя страна знаеше, че няма да му бъде лесно. Както обикновено през тази година той бе принуден да играе ролята едва ли не на форлойфер и да чисти трасето за стартиращите след него коли. Особенно тук на камъните това бе неприятно. Все пак изоставаше с малко по-малко от половин минута зад водача Грьонхолм, което пък от своя страна бе добра позиция за нова победа след триумфа в Турция.
Грьонхолм не блестеше със скорост, но бе много постоянен. Това му даваше надежди да повтори отличното си представяне от миналата година.
От борбата след удар отпадна в началото и звездата на Форд – Марко Мартин. “Това определено бе най-тежката катастрофа в кариерата ми”, заяви той. Това бе третото поредно отпадане на Мартин след Гърция и Турция. Естонецът се движеше втори преди инцидента в петата скоростна отсечка, но 8 км след старта, пилотът се превобърна няколко пъти и остана на таван.
Мартин веднага бе транспортиран с хеликоптер в болницата в Коскин, след като се оплакваше от размътено зрение и виене на свят. Изпратиха го в болницата в Кордоба, където с навигатора му Парк им бяха направени изследвания на скенер и рентген. Оставиха естонеца под наблюдение, защото той продължаваше да не вижда ясно. Парк, който пък още не бе възстановен от вирусна инфекция, прекарана по-рано през седмицата, бе силно охлузен и натъртен. Преди да бъде откаран в Кордоба, той бе транспортиран до базата на ралито във Вила Карлос Пас.
“Скокът дойде в края на една много дълга права”, обясняваше Парк вечерта. ”Явно сме избрали малко по различна треактория от другите, защото при приземяването ни защитния капак на диференциала удари скала. Ударът подхвърли колата, повторното приземяване вече бе по нос. Оттам вече дойде и неколкократното претъркулване. Първият удар отне голяма част от скоростта и за щастие не се въртяхме много. Вратата на Марко бе откъсната и двамата се измъкнахме оттам. Аз изтичах обратно на шосето, за да предупредя идващите зад нас.”
“Определено и не искам втори такъв удар” – каза Мартин. “Времето и усилията за построяването на спасителната капсула около кокпита бяха огромни и аз определено съм благодарен за това.” Данните показаха че удара е бил при скорост от 170 км./ч. , а силата на удара – над 10 G.
Така и Форд остана само с Франсоа Дювал в първия ден. Белгиецът отново успя да се възползва от ситуацията, която стана често явление в последните месеци. За негово съжаление обаче и неговия първи ден не протече без проблеми. Механични проблеми му попречиха да се движи с темпото, с което би могъл. Дювал все пак се класира на четвърта позиция след края на началния ден, но бе на почти две минути зад водача.
От Мицубиши определено се възползваха от проблемите на конкурентите си. Кристиан Солберг неочаквано излезе пети след внимателно и умно каране.
Денят обаче не бе лесен за Жил Паници, който спука няколко гуми и получи сериозни проблеми в скоростната кутия.
Същото може да се каже и за световния шампион Петер Солберг със Субару. Норвежецът си бе поставил за цел да се приближи максимално до водача във временното класиране Себастиян Льоб. Той стартира с големи очаквания, но и той отпадна още през първия ден. Поведе в началото на деня, но след преминаване през един брод двигателят спря и отпадна.
Неговият съотборник Хирвонен също имаше проблеми. След водата все пак успя да завърши деня на шеста позиция на повече от 7 мин.
Опитът е особено важен в ралита като Аржентина и битката през втория ден потвърди това. Двама от най-опитните пилоти, Сайнц и Грьонхолм, си поделиха победите във всички отсечки. Пак надделя Грьонхолм, но направи грешка и даде всички шансове на Сайнц. Финландецът имаше предимство в събота сутринта, спечели първите три отсечки, но грешката му следобед доведе до отпадане и всичко свърши.
След отпадането на всичките му съперници Льоб бе доволен и от втората позиция, а и не беше честно да се вземе победата на Матадора.
Дювал успя да се възползва от отпадането на Грьонхолм и излезе трети. Белгиецът водеше достатъчно на следващия в класирането и от своя страна бе далеч зад втория. Това му даде възможност да кара без да рискува и да събира данни за следващите ралита на подобна настилка.
Хирвонен бе почти отчаян след първия ден, но във втория ден отново се усмихна. Финландецът намери по-добри настройки за колата си и успя да се изкачи на четвърта позиция.
Третия ден протече без абсолютно никакви промени в челото на класирането. Позициите останаха непроменени и пилотите бяха заети изцяло със задачата да не отпаднат. Рискове не бяха предприети, защото разликите между бяха големи. Така Сайнц спечели своята рекордна 26 победа в рали шампионата, подобрявайки рекорда на Колин Макрий. Преднината на Льоб и на Ситроен в класиранията стана още по-комфортна, и те с нетърпение очакваха рали Финландия (6-8 август).