От Светлана Симеонова
Снимки: James Bearne – наш кореспондент, Getty Images Shell
Независимо на какъв пътеводител за Лондон попадате, 100% ще откриете Риджънт Стрийт в графите “пазаруване” и “свободно време”. Създадената през 20-те години на XIX век улица е била замислена като място за супер магазини, а по-късно и офиси.
Мотото на улицата (колкото и странно да изглежда – тя си има такова) е “Където времето е винаги добре прекарано”.
Но съвсем наскоро Риджънт Стрийт се превърна в сцена на нещо, което се случи за първи път във Великобритания: демонстрация на болиди от Формула 1. Събитието бе организирано от месеци, за да обърне внимание на британската общественост и да се потърси правителствена подкрепа за запазването на състезанието за Гран при на страната на Силвърстоун.
Съвсем не случайно от FOM на Бърни Еклестън същия ден изпратиха факс, включително до нашето списание, че надпреварата през 2005 г. изобщо не е уредена с британския пилотски клуб, както твърдят неговите шефове. Междувременно обаче упорито се заговори за Гран при не къде да е, а по улиците на Лондон.
Шоуто събра невероятна публика. Половин милион души гледаха от метри Монтоя, който караше своя Уилямс, Бътън (БАР), Да Мата (Тойота), Бадоер (Ферари), Баумгартнер (с двуместно Минарди), Култард (Макларън).
Но най-голямата атракция обаче бяха не настоящите, а бившите състезатели. Найджъл Менсъл се върна в кокпита за половин ден – английският световен шампион от 1992 г. седна зад волана на Джордан. Мартин Брандъл пък, който в момента коментира за телевизия ITV, кара Ягуар.
Менсъл и Брандъл дори трябваше да направят по някоя обиколка на писти през предишните дни, за да свикнат с новите коли.
Всички пилоти – бивши и настоящи – се забавляваха страхотно, докато правеха номера за публиката, въртяха колите и гумите пушеха.
Менсъл демонстрира част от качествата, които го направиха шампион преди 12 години. Ден по-рано обаче Найджъл не скри разочарованието си от настоящия световен шампионат. Според него F1 е толкова скучна, че дори не я гледа по телевизията, а почива или играе любимия си голф :
– Опитвах се да защитавам шампионата, защото в продължение на толкова години означаваше страшно много за мен, но дори аз не мога да защитавам повече нещо, което не може да се оправдае – заяви категорично той. – Как бих могъл, на пистата на няма реална надпревара, липсва вълнение? Все още следя какво се случва във F1 и обикновено сядам да гледам старта, но само след няколко обиколки откривам, че повече не мога да гледам и изключвам телевизора. Толкова е зле.
Промените в правилата не помагат на останалите – помагат на Ферари. Михаел се счупи за последно преди 3 г., така че кой е тимът, на който правилото за един двигател на уикенд ще повлияе най-малко? Ферари, разбира се. И ако все пак се наложи да сменят мотор и загубят места на стартовата решетка, пак те са екипът, който може да ги навакса. Не приемам приказките за пестене на пари. Харченето за агрегати е нищо в сравнение със средствата за развитие и тестове.
На Найджъл не му харесват и множеството електронни системи в болидите, които ги правят “твърде лесни за каране”:
– Дори млад пилот, с малко опит може да се качи в болид сега и да го кара компетентно. Това е върхът на автомобилния спорт и технологиите, то трябва и да е най-сериозният тест за способностите на състезателите. Просто е невъзможно да прецениш нечии качества, освен ако не смъкнеш всички технически играчки от болида и го върнеш под контрола на човека- завърши Британският лъв.