Във времена, когато повечето автомобилни производители с гордост обявяват за увеличените размери на своите нови продукти, Toyota и PSA (Peugeot/Citroёn) решиха да качат европейските младежи на суперминита.
Новият продукт, разработен от японците и френския концерн, е малък градски автомобил, носещ самобитния облик на съответните марки. Освен, че Aygo малко повече се различава от френските роднини, целият инженерингов проект е дело на японските конструктори. Трите коли имат около 92% еднакви части, като основните разлики са в оформлението на предната част, задните врати и светлини.
Японците обаче, като че ли държат повече на лансирането на модела от европейските си съкооператори. Демонстрацията на Aygo в Женева през март бе много по-мащабна от френските, а първият тест-драйв за специализираната преса бе отново на Toyota.
Най-малкият серийно произвеждан модел на фирмата, предназначен за Европа, бе представен в Рим – градът с може бе най-натоварено градско движение на Стария континент. Тук имахме възможността да изпробваме последното творение на японската компания. Надеждите на създателите му са то да постигне същия пазарен успех, на какъвто се радват моделите с марката Scion, която бе създадена специално за младежката аудитория в САЩ.
Особеностите на живота в града предопределят и изискванията към автомобила, предназначен за движение в него – той трябва да е практичен и компактен, в същото време динамичен и модерен. Aygo предлага всичко това в стилна и екологична опаковка. Името на мъника е съчетание от две кратки думи – I и Go (Айго). Според замисъла на създателите си, то трябва да символизира свобода и мобилност.
За по-точно представяне на образа за градски динамичен живот, дизайнерите са придали на ниския силует на купето обемна форма със сложно пресичащи се повърхности. Триизмерната структура подчертава основните елементи от екстериора – фаровете и колелата, създавайки неочаквано емоционален за автомобил от този клас облик. Минимизираните надвеси (колелата са изнесени в краищата на купето) и изместената напред кабина са позволили постигането на голям вътрешен обем при компактни външни размери.
Интериорът е не по-малко емоционален от екстериора. Вратите са с нарочно запазен цвят на купето, което придава на салона по-спортен и жизнерадостен вид. В подобен стил са изпълнени волана и скоростния лост. Приборното табло е закрепено за кормилната колона и се мести заедно с него при регулирането му.
Aygo е оборудвана не по-зле от доста по-големи автомобили. Стандартно се предлагат електроусилвател на волана, регулируем във височина, електрозадвижвани предни стъкла, централно заключване с дистанционно. Аудиосистемата позволява прослушване на MP3-файлове.
Въпреки малките си размери, автомобилът е направен изключително сигурен. Структурата на купето е уякчена така, че да издържи при евентуално преобръщане. Въздушните възглавници са до шест (страничните завеси са опция), предпазните колани имат преднатягане, монтирана е и вече задължителната за Европа система за закрепване на детски седалки Isofix. В базовото оборудване са включени ABS с EBD, както и системата CSC (Cornering Stability Control), подпомагаща стабилността в завой. Стабилизиращата система ESP е опция. Безопасността на пешеходците е гарантирана с енергопоглъщащ материал на предната броня.
Базов двигател за колата е 3-цилиндров, 1,0-литров бензинов агрегат, със система за променливо газоразпределение VVT-i. Той е разработен и се произвежда от дъщерната компания на японците Daihatsu и има мощност от 68 к.с. Разходът му в смесен цикъл е само 4,6 литра на 100 км, а с теглото си от 70 кг. е най-лекият серийно произвеждан мотор в света. Колата ще разполага и с дизелов мотор, който е производство на PSA. 1,4-литровият Hdi е с мощност от 54 к.с. Скоростните кутии са две – 5-степенна механична и фирмената роботизирана М-МТ (Multi-mode Manual Transmission), която се управлява електронно и позволява и ръчна смяна на предавките.
Производството на малкото Aygo, заедно с двата френски мъника, започна преди месец в новопостроения от двата концерна изцяло нов завод ТРСА в гр. Колин, Чехия. Производството ще достигне проектната си мощност от 300 000 коли през следващата година (по 100 хил. от всяка марка), като цената на автомобилите не трябва да надхвърля сумата от 8 хил. евро.