„24-те часа на Льо Ман” или просто Льо Ман е най-популярното състезание за издръжливост в света.
• През декември 2005 г. Audi Sport и Shell представиха автомобил, за който се смята, че има качествата да победи бензиновите си конкуренти, както в състезанията, така и на пътя. Audi R10 е първият дизелов автомобил в света, който е способен да се състезава в най-известното световно състезание за издръжливост „24-те часа на Льо Ман”.
• Организаторите на състезанието L’Automobile Club de l’Ouest (ACO) искат да разберат как ще се представи дизеловото гориво на един водещ екип. Спортният мениджър и зам.-генерален директор на АСО Даниел Поазено заяви: „24-те часа на Льо Ман” има внушителна история от автомобилни нововъведения и поради тази причина искаме да наблюдаваме и дизелово състезание тук. Наясно сме, че за да се състезава успешно дизелов автомобил, той трябва да има едновременно и мощност, и чисти емисии. Ето защо, обсъдихме с Shell възможността да предоставят версия на горивото Shell V-Power Diesel за състезанието на Льо Ман, за първи път тази година.”
• През януари Audi R10 постигна успех при тестовете на писта, като зае челна позиция в класирането за време на изтощителните тридневни тестови обиколки на пистата Себринг във Флорида. Тогава автомобилът победи конкурентите си, като постигна най-добро време на обиколка. По-късно Audi R10 спечели и първото си състезание – „12-те часа на Себринг” – историческа победа на дизела, която го постави в отлична позиция за „24-те часа на Льо Ман”.
• Дизелов автомобил никога не е печелил в състезанието „24-те часа на Льо Ман” – и това прави настоящия опит на Audi R10 и Shell толкова интересен. Имало е опити в миналото, но никой досега не е успял да завърши състезанието.
Историята на Льо Ман
• Състезанието на Льо Ман се провежда за първи път през 1923 г. и оттогава събитието се провежда ежегодно (като се изключат годините на Втората световна война).
• Пределната скорост в състезанието се увеличава изключително много през следващите 80 години, а голяма част от автомобилната технология се променя неузнаваемо. Основните принципи, които са в основата на състезанието, обаче остават същите.
• Състезанието „Льо Ман” се провежда на писта, дълга 13 километра, с маршрут, преобладаващата част от който минава по второстепенни пътища. През годините са построени няколко допълнителни отсечки за по-голяма сигурност, но като цяло пистата днес е същата като онази от преди осемдесет години.
• В надпреварата се състезават едновременно около петдесет автомобила. Участниците могат да се състезават с различни категории и класи автомобили – от модифицирани серийни автомобили до специални болиди. Всеки автомобил се управлява от екип от трима шофьори (преди 1970 г. правилата на състезанието са допускали само двама шофьори). Печели екипът, който успее да измине най-дълго разстояние за 24 часа непрекъснато шофиране.
• По времето на първото състезание „Льо Ман” през 1923 година победителят изминава 2 210 километра със средна скорост 92 км/час. Миналогодишният победител – Audi R8 – завърши 321 обиколки, като измина общо 5 050 километра със средна скорост от 210 км/час.
• Сравнението с Формула 1 подчертава сериозността на постигнатия резултат. В белгийското Гран При една обиколка на пистата е дълга около 7 километра (най-дългата обиколка в календара на Формула 1). Състезанието се състои от
44 обиколки (с обща дължина 307 километра). Победителят от 2005 г. – Кими Райконен, финишира с време 1 час и 30 минути със средна скорост 204.5 км/час.
• Победителите в „24-те часа на Льо Ман” често се състезават на много по-големи разстояния, за много по-дълго време, и в много от случаите, с по-висока скорост от участниците във Формула 1. Като предизвикателство към човека и машината – и към горивото, което задвижва технологията – много малко състезания се доближават до „24-те часа на Льо Ман”.
• През годините различни марки автомобили са били водещи в състезанието. Bentley са във възход през 20-те години на миналия век. От 1931 до 1934 г. е периодът на Alfa Romeo. Началото на 50-те години принадлежи на Jaguar, a между 1960 и 1965 г. екипът на Ferrari е ненадминат.
• През 70-те и 80-те години Porsche доминира в състезанието (с общо дванадесет купи), но от 2000 г. до днес победител е отборът на Audi, който печели 4 от 5 състезания в този период с автомобила Audi R8 – предшественик на изцяло новия R10, който дебютира на Льо Ман тази година.
ДИЗЕЛИЗАЦИЯТА НА ЕВРОПА
• През 2006 г. за първи път в автомобилната история повече от половината от всички продадени автомобили в Европа са предназначени да използват дизелово гориво.
• Пазарният дял на дизеловите автомобили в Западна Европа (световният лидер по продажби на дизел) в момента е 48,3% – два пъти повече отколкото преди
7 години. До 2010 г. се очаква делът на дизеловите автомобили да достигне 60%.
• Тенденцията не е само присъща за Европа. Мащабно проучване, направено от компанията за прогнози и изследвания в автомобилния сектор J.D. Power Automotive Forecasting, наскоро показа, че до 2015 г. продажбите на дизелови автомобили в Европа ще се удвоят, в Латинска Америка и Азия ще се утроят, а в САЩ ще се увеличат 4 пъти.
• Този значителен ръст на търсенето доведе до появата на ново поколение висококачествено дизелово гориво.
Защо дизел?
• В световен мащаб важна причина за потреблението и шофирането с дизелово гориво е спестяването на средства. Модерните дизелови шофьори и коментатори днес вече оценяват, че дизеловото гориво им дава усещане при шофирането, различно от това, което получават при управлението на бензинов автомобил.
• Спестяванията в краткосрочен план се изразяват най-вече в по-големия пробег за всеки литър гориво. Дългосрочните ползи обаче са много по-големи – по-слабо износване на двигателя, което означава и по-малко разходи за поддръжка и по-дълъг живот на автомобила.
• Икономията на гориво при използването на дизел е с 20% до 40% по-добра от тази при бензиновите автомобили (при един и същ тип автомобил). Процентът зависи от големината на превозното средство, изминатите километри, технологията на двигателя и вида на използваното дизелово гориво.
• Дизеловите шофьори изминават повече километри на всеки литър гориво, което означава и по-малко емисии на въглероден диоксид. Този факт се взима под внимание и от европейските институции, които определят политиката в този сектор.
• В Европа Volkswagen е водещият производител на дизелови автомобили с 22,8% пазарен дял.
Появата на дизел от ново поколение
• От години дизеловите автомобили имат предимството да осигуряват по-нисък разход на гориво. Това, което доведе до голямата популярност на дизела през последните 10 години, са предимствата по отношение на работата на двигателя и ефективността на горивото.
• Модерните дизелови двигатели използват високо прецизна инжекционна технология, която според общото разбиране води до подобряване на усещането при шофиране. Инжекционните common rail системи с високо налягане превърнаха тежките, бълващи дим и бавноподвижни превозни средства от миналото в днешните спортни, икономични и чисти автомобили.
• Common Rail системите дават възможност на специалистите, които разработват двигатели, да намалят още повече вредните емисии и шума на двигателя. Специфичната конструкция на common rail системата, която може да раздели процеса на впръскване на няколко предварителни, основни и последващи впръсквания на горивото, позволява на двигателя и на инжекционната система да се съчетаят по най-добрия възможен начин.
• Shell е първата компания, която разработи нов тип гориво: дизел от ново поколение. Докато през годините шофьорите избираха между различни видове бензин, дизеловата колонка беше само една. Днес това се променя.
• Водещият на пазара висококачествен дизел на Shell е V-Power Diesel. Той е създаден да подпомогне съвременните дизелови двигатели да осигуряват повече мощност за по-дълго време, като почиства и предпазва така важната инжекционна система.
• Много от съвременните шофьори на дизелови автомобили продължават да зареждат вида дизелово гориво, който винаги са използвали. Голям обаче е броят и на шофьорите, които вече преминаха към новото поколение дизел. Днес около 30% или дори повече (в зависимост от различните райони) от клиентите на Shell, които шофират дизелови автомобили, зареждат Shell V-Power Diesel.
• По повод успеха на дизеловото гориво от ново поколение Христо Иванчев, търговски директор Shell България, заяви: “Чрез Shell V-Power Diesel открихме неудовлетворена досега необходимост на клиентите от съвременно дизелово гориво, което да отговаря на нуждите на техните модерни мощни автомобили.”
• Shell предлага Shell V-Power Diesel на повече от 4 000 бензиностанции в цяла Европа.
Доказване на дизела чрез автомобилния спорт
• С появата на дизеловото гориво от ново поколение дойде и изискването за тестване на неговото представяне на най-високо ниво. С нарастване на популярността на дизела почитателите на този вид гориво започнаха да търсят дизелов герой, на който да се доверят и изглежда намериха такъв.
• През декември 2005 г. Audi Sport и Shell представиха автомобил, за който се смята, че има качествата да победи бензиновите си конкуренти, както в състезанията, така и на пътя. Audi R10 е първият дизелов автомобил в света, който е способен да се състезава в най-известното световно състезание за издръжливост „24-те часа на Льо Ман”.
• Организаторите на състезанието L’Automobile Club de l’Ouest (ACO) искат да разберат как ще се представи дизеловото гориво на един водещ екип. Спортният мениджър и зам.-генерален директор на АСО Даниел Поазено заяви: „24-те часа на Льо Ман” има внушителна история от автомобилни нововъведения и поради тази причина искаме да наблюдаваме и дизелово състезание тук. Наясно сме, че за да се състезава успешно дизелов автомобил, той трябва да има едновременно и мощност, и чисти емисии. Ето защо, обсъдихме с Shell възможността да предоставят версия на горивото Shell V-Power Diesel за състезанието на Льо Ман, за първи път тази година.”
• През януари Audi R10 постигна успех при тестовете на писта, като зае челна позиция в класирането за време на изтощителните тридневни тестови обиколки на пистата Себринг във Флорида. Тогава автомобилът победи конкурентите си, като постигна най-добро време на обиколка. По-късно Audi R10 спечели и първото си състезание – „12-те часа на Себринг” – историческа победа на дизела, която го постави в отлична позиция за „24-те часа на Льо Ман”.
• Дали обаче дизелов автомобил може да спечели най-трудното автомобилно състезание в света? През 2006 г. Shell и Audi ще изпробват границата на възможностите на дизеловата технология, за да дадат отговор на този въпрос.
Световните тенденции
• J. D. Power Automotive Forecasting прогнозира, че продажбите на дизелови автомобили в световен мащаб ще се увеличат от 9,6 милиона (2005 г.) на
18,5 милиона (2016 г.)
• Това съответства на увеличение от 18% на 26,1% на пазарния дял на дизеловите автомобили.
• Очаква се, че Toyota ще бъде най-бързо разрастващият се производител на дизелови автомобили с увеличение от 320 000 до 1,2 милиона коли през 2015 г.
• Shell е първата компания, която разработи дизелово гориво от ново поколение. Докато през годините шофьорите избираха между различни видове бензин, дизеловата колонка беше само една. Днес това се променя.
• С появата на Shell V-Power Diesel шофьорите вече разполагат с още една възможност за усъвършенствано дизелово гориво, което е специално създадено, за да подпомогне съвременните дизелови двигатели да осигуряват повече мощност за по-дълго време.
• Shell V-Power Diesel е разработено, за да осигурява по-ефективно и чисто горене. Това е възможно, защото:
– V-Power Diesel активно почиства дюзите за впръскване на горивото по време на шофиране.
– Модерните горивни инжекционни системи като common rail имат важна роля за подобряване на ефективността на дизела. Shell V-Power Diesel е разработен така, че да предпазва и почиства тези системи и да даде възможност на шофьорите да се възползват от всичките им предимства.
– Това е единственото гориво, което е направено чрез спечелилата награда синтезна технология за гориво на Shell – GTL.
• GTL (Gas to Liquids) е общ термин за технологиите, които създават течни въглеводороди (като горива и масла) от природен газ.
• Тъй като GTL горивото е синтезирано от природен газ, на практика то има изключително високо цетаново число и не съдържа сяра. Това осигурява по-чисто и ефективно изгаряне, отколкото при обикновения дизел.
• Shell е първата компания, която въведе употребата на синтетичната GTL горивна технология в дизеловите горива от ново поколение и вече използва GTL гориво като специална съставка на Shell V-Power Diesel в няколко страни.
• Shell е първата компания, която представи тази новаторска горивна технология и вече предлага GTL като специална съставка на Shell V-Power Diesel на повече от 3 000 бензиностанции.
• През 1993 г. Shell откри първия в света завод за масово производство на GTL горива в Бинтулу, Малайзия. Заводът е с размерите на малка рафинерия и произвежда 14 700 барела (1 барел = 159 литра) висококачествени горива на ден.
• Компанията заяви намерението си да построи в близките години още големи съоръжения за производство на синтетични горива. В партньорство с Qatar Petroleum Shell възнамерява да изгради най-голямата в света рафинерия за производтво на GTL гориво в Катар, с производствен капацитет от 140 000 барела дневно.
• Shell V-Power Diesel се предлага в над 4 000 бензиностанции в Австрия, България, Германия, Гърция, Испания, Италия, Полша, Турция, Унгария, Франция, Холандия, Чехия, Швейцария и Южна Африка.
• В Австрия, Германия, Италия, Холандия и Швейцария GTL горивото е включено в състава на Shell V-Power Diesel.
• През миналата година Shell стана първата петролна компания, чийто учен спечели наградата, наречена на името на професор Фердинанд Порше. Наградата бе връчена съвместно на Shell и Volkswagen за дейността им по разработване на синтетични горива като GTL. „Порше” наградата се дава на „техниците, чиято работа ще има трайно влияние върху развитието на автомобилната индустрия”.
• ДИЗЕЛЪТ В БЪЛГАРИЯ
• Shell е първата компания в България, която още през 2003 г. представи на пазара дизел от ново поколение – Shell V-Power Diesel. Новото гориво беше представено в България веднага след дебюта му в Италия.
• Shell V-Power Diesel, който се предлага в България, е създаден да подпомага съвременните дизелови двигатели да осигуряват повече мощност за по-дълго време, като предпазва и почиства инжекционната система.
• Въвеждането на V-Power Diesel предизвика изключителен интерес, като днес един от всеки трима клиенти на Shell в България, които шофират дизелови автомобили, зареждат V-Power Diesel.
• От общите продажби на автомобили в България през 2005 г. 37,2% се падат на дизеловите автомобили (според независимия наблюдател на автомобилната индустрия J.D. Power Automotive Forecasting). Прогнозите за 2006 г. са те да достигнат 38,5%.
• През 2015 г. дизеловите автомобили ще заемат дял от 44,8% (24 200) от всички продадени автомобили в България (отново според проучвания на J. D. Power Automotive Forecasting).
• Ръстът на продажбите на дизелови автомобили през последните години е значителен за България. В сравнение с 2002 г., когато продадените дизелови коли са били едва около 3 200, днес броят им се е увеличил почти 3 пъти.