Въпреки продължаващата глобална икономическа криза, най-големия автомобилен производител на Чешката Република, Шкода Ауто, постигна положителни резултати пред първата половина на 2009 година. Оперативният резултат на компанията е 4.2 милиарда чешки крони, което обаче е по-малко от половината от постигнатото за същия период миналата година. Преизчислени в евро Шкода Ауто Груп е допринесла с 135 милиона евро към оперативните резултати на Фолксваген Груп за първите шест месеца на 2009 година.
Компанията Шкода Ауто Груп е доставила общо 329,641 автомобила на свои клиенти за периода януари – юни 2009, с 10.1% по-малко в сравнение със същия период на миналата година. Въпреки това спадът на автомобилния пазар за същия период е 17.7%. Компанията постепенно забави спада в продажбите, който през първото тримесечие възлизаше на 17.5% (глобално спадат на пазара за същия период възлизаше на 20.7%). Един от ключовите фактори за това бяха схемите за скраб автомобили въведени в редица европейски страни с цел да подкрепят автомобилната индустрия. Поради тази причина линията на Шкода Фабия се радва на голям интерес. За да отговори на настоящото пазарно търсене, както и за да намали складовата си наличност, Шкода значително редуцира обемите на продукцията си. Компанията произведе 247,064 автомобила общо във всичките си заводи за първите шест месеца на годината, 30.2% по-малко в сравнение със същия период на миналата година. Като резултат от това продажбите на Групата (до вносители и дилъри) намаляха до 262,356 (-25.8 %).
“Първите шест месеца от годината бяха изключително трудни, защото глобалната икономическа криза се отрази значително на Шкода Ауто. Ние предприехме редица мерки за справяне с текущата ситуация колкото е възможно по-ефективно и да поддържаме финансово здраве и стабилност. Благодарение на нашите модерни и проидзведени с грижа за околната среда автомобили, ние продължаваме да увеличаваме пазарния си дял на стратегически пазари като Германия и Китай. Продажбите на модела Супърб са също изключително добри – пуснат в продажба миналата година, продажбите му през тази година се удвоиха въпреки трудната ситуация. Вземайки под внимание всички тези положителни сигнали, ние вече се съвземаме и също така вярваме, че Шкода Йети, нашия нов модел ще подпомогне продажбите”, каза председателя на Борда на Директорите на Шкода Ауто г-н Рейнхард Юнг.
Текущата ситуация оказва влияние и на финансовите индикатори на Групата – приходите са спаднали с 19.7 % до 89.7 милиарда чешки крони (спрямо миналата година), печалбата преди данъци е намаляла до 3.2 милиарда чешки крони (-66.6 %).
“Знаехме много добре, че 2009 година ще бъде трудна година за цялата автомобилна индустрия. Резултатите постигнати през първата половина на годината надминаха нашите очаквания, въпреки че валутните курсове на някои валути спрямо други допренесоха за усложняване на ситуацията. Въпреки това успяхме да постигнем положителни резултати главно благодарение на постоянното редуциране на разходите, успешното въвеждане на новите модели и разбира се схемите за скраб автомобили на някой големи за Шкода пазари. Немският пазар ни даде голям тласък. Въпреки това положителния импулс няма да е вечен, както и перспективите са все още несигурни, поради което ни очакват и още трудни моменти“, каза г-н Холгер Кинтшер, член на Борда на Директорите, отговарящ за Финансите., предупреждавайки срещу невъздържания оптимизъм. Коментирайки текущата ситуация той продължи: „Въпреки всичко аз вярвам, че нашата програма за финансово стабилизирани “Scout” ще ни помогне да достигнем адекватна печалба в този период на криза.”