Във Формула 1 за пореден път напрежението е взривоопасно. По времето, когато би трябвало постепенно да се изяснява кой пилот къде отива (или остава) през 2010 г. и нещата да вървят към вълнуващ финал на сезона, поредният скандал се разнищва непрекъснато в падока. Този на пистата Монца в Италия не е изключение – историята за това как от Рено са наредили на Нелсън Пикет да катастрофира, за да може Фернандо Алонсо да спечели Гран при на Сингапур през 2008 г. е тема на повечето разговори тук.
В самия екип (напълно разбираемо) въобще не са щастливи от факта, че са в центъра на поредния скандален водовъртеж. Още повече, че той заплашва да доведе до много по-сериозни последствия, отколкото само до наказание за тима. Медийното внимание към Фернандо Алонсо за пореден път надхвърли всякакви възможни граници и не особено големият моторхоум на Рено не побра десетките журналисти, искащи да чуят позицията на двукратния световен шампион. Отделен въпрос е, че испанецът на практика не коментира нищо, защото целият тим има забрана да говори. Това бе съобщено за пореден път от пресаташето на екипа Патриция Спинели, която допълни, че нареждането идва отгоре, а не от самия отбор. Последва и апел за разбиране към Фернандо, тъй като въпросите относно скандала го поставят в твърде неизгодна ситуация. Докато Алонсо все пак твърди, че идея си няма какво става около него, както и какво може би се е случило преди година в Сингапур, то изявлението на Пикет младши се появи в пълния си вариант. Това определено разсея съмненията кой точно е сигнализирал пред ФИА за случката. В изложението Нелсиньо съвсем ясно и конкретно обяснява неговата гледна точка и се заклева, че това е истината.
Реакциите в падока не се различават особено. От една страна никому не е приятно, че спортът отново е забъркан в разправия. От друга, обвиненията са крайно сериозни и поставящи допълнителни въпроси като сигурността например. От трета пък доверието на феновете съвсем се разпада, след като (макар и година по-късно) отново се развиват теории на конспирацията, според които излиза, че се влияе върху изхода от състезания, а той би трябвало да се решават на пистата, в борбата между пилотите.
– Така както виждам аз нещата, някой иска главата на [Флавио] Бриаторе – бе част от коментара на Рубенс Барикело.
Бразилецът има горчив опит с уреждане на финал от Австрия 2002 г., макар да не смята за вероятно който и да е да катастрофира нарочно с кола от Формула 1. Ник Хайдфелд е на същата позиция:
– Цял живот тренираш, за да не катастрофираш. Но ако направиш нещо подобно, дори да се опиташ да не се нараниш, не можеш да си 100% сигурен. Не можеш да се удариш и просто да се надяваш, че нищо няма да стане – категоричен бе немският пилот.
Колкото и да е невероятно, Пикет твърди в изложението си пред ФИА, че ударът е нарочен. Бразилецът споменава Бриаторе и техническия шеф на френския екип Пат Саймъндс като организатори на случилото се. Флавио, разбира се, отрича и вече нарече твърденията на бившия си състезател абсолютни лъжи. Ясно е обаче, че италианският шеф на Рено е вбесил бразилската фамилия Пикет, чието влияние не е за подценяване. Пред Световния съвет за автомобилен спорт на ФИА сега стои нелеката задача на 21 септември да разплете поредния хаос с възможно най-малко негативни последствия. Защото на Формула 1 наистина не са й нужни повече скандали, а добри надпревари, които да задържат хората на пистата и пред телевизионните екрани.