Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Техническият шеф на Рено убеден в скоростта на R30

Техническият шеф на Рено убеден в скоростта на R30

37
0

И Рено R30 е видимо различен от предшественика си автомобил заради промените в правилата за 2010 г. във Формула 1. Техническият директор Джеймс Алисън отговори на няколко въпроса, зададени от пресофиса на тима, за да обясни концепциите и насоките на работа при създаването на колата.

– Колко различна е R30 спрямо R29?

– Много различна и дори майка ми може да определи външните разлики! R30 е значително по-стройна и атрактивна кола от предходната. Промените обаче не са правени от естетическа гледна точка, а са резултат от интензивно аеродинамично развитие, от което R30 имаше само ползи. Под повърхността също има значителни изменения. Най-големите дойдоха от необходимостта за по-голям резервоар и реконструирането заради премахването на системата KERS. Но има стотици други подобрения в целия автомобил.

– Какви бяха основните предизвикателства за техническия екип през зимата?

– Въпреки че 2010 г. ще е вторият сезон с тези правила за аеродинамиката, адаптирането към забраната за зареждане наложи напълно различна архитектура на колата. Освен това задната част бе преработена в голяма степен, за да се използва максимално ефектът на двойния дифузьор, появил се за първи път миналия сезон.

– Какво още можете да ни кажете за аеропакета? Той еволюция ли е или революция?

– При наличието на стабилност в правилата за аеродинамиката развитието й е смесица от двете. Непрекъснатата работа в тунела дава някои резултати, но истински големите стъпки се правят при въвеждането на нови концепции. При R30 нещата стоят по същия начин.

– Колко важен бе CFD центърът за създаването на новия автомобил?

CFD играе голяма роля при развитието на колата всяка година. Специализираният център на Рено за компютърни симулации работи от 12 месеца и вече наистина носи резултати – от детайли като охлаждане на спирачките до широки аеродинамични концепции за цялостната конструкция на автомобила. Разчитаме все повече на CFD инженерите да захранват тръбата с поток от нови концепции.

– Колко голям очаквате да е ефектът от забраната за зареждане с гориво и как отборът работи спрямо нея?

– Създаването на значително по-голям резервоар доведе до очевидния ефект от удължаване. Цялостният ефект върху конструкцията и работата на колата обаче е по-голям. По-големите количества гориво например водят до по-сериозни натоварвания на спирачките. Освен това от много тежка, с много бензин, колата постепенно ще олеква, а това означава широк спектър условия за работа на окачването и то трябва да се справи с всички. Трябва да се обмисли още фактът, че след като няма да се зарежда ново гориво, наличното в резервоара ще е подложено на нагряване от двигателя значително по-дълго. Горещият бензин влошава представянето на болида, а ако се стопли прекалено, може да започне да се изпарява, като от там ще пострада захранването на мотора.

Липсата на зареждане променя напълно и стратегическите приоритети по време на състезание спрямо онези, с които бяхме свикнали през последните години. Само един от примерите са множеството начини за управление на автомобила зад кола за сигурност. При миналогодишните условия всички екипи поставяха болидите си в режим на максимално пестене на гориво в момента, когато сейфти карът се появеше. През 2010 г. ще трябва да правим точно обратното, за да не се окаже, че има излишно гориво след прибирането на колата за сигурност.

– Какви според вас са реалистичните цели за предстоящия сезон?

– Първата е да започнем сезона в значително по-добра форма от тази, в която финиширахме през 2009 г. Времето ще покаже колко успешно сме се справили в това отношение. Каквото и да е началното ни ниво на конкурентоспособност обаче, имаме много агресивна програма за развитие за колата и сме убедени, че много скоро отново ще се борим за подиуми и победи.