И Рено R30 е видимо различен от предшественика си автомобил заради промените в правилата за 2010 г. във Формула 1. Техническият директор Джеймс Алисън отговори на няколко въпроса, зададени от пресофиса на тима, за да обясни концепциите и насоките на работа при създаването на колата.
– Колко различна е R30 спрямо R29?
– Много различна и дори майка ми може да определи външните разлики! R30 е значително по-стройна и атрактивна кола от предходната. Промените обаче не са правени от естетическа гледна точка, а са резултат от интензивно аеродинамично развитие, от което R30 имаше само ползи. Под повърхността също има значителни изменения. Най-големите дойдоха от необходимостта за по-голям резервоар и реконструирането заради премахването на системата KERS. Но има стотици други подобрения в целия автомобил.
– Какви бяха основните предизвикателства за техническия екип през зимата?
– Въпреки че 2010 г. ще е вторият сезон с тези правила за аеродинамиката, адаптирането към забраната за зареждане наложи напълно различна архитектура на колата. Освен това задната част бе преработена в голяма степен, за да се използва максимално ефектът на двойния дифузьор, появил се за първи път миналия сезон.
– Какво още можете да ни кажете за аеропакета? Той еволюция ли е или революция?
– При наличието на стабилност в правилата за аеродинамиката развитието й е смесица от двете. Непрекъснатата работа в тунела дава някои резултати, но истински големите стъпки се правят при въвеждането на нови концепции. При R30 нещата стоят по същия начин.
– Колко важен бе CFD центърът за създаването на новия автомобил?
– CFD играе голяма роля при развитието на колата всяка година. Специализираният център на Рено за компютърни симулации работи от 12 месеца и вече наистина носи резултати – от детайли като охлаждане на спирачките до широки аеродинамични концепции за цялостната конструкция на автомобила. Разчитаме все повече на CFD инженерите да захранват тръбата с поток от нови концепции.
– Колко голям очаквате да е ефектът от забраната за зареждане с гориво и как отборът работи спрямо нея?
– Създаването на значително по-голям резервоар доведе до очевидния ефект от удължаване. Цялостният ефект върху конструкцията и работата на колата обаче е по-голям. По-големите количества гориво например водят до по-сериозни натоварвания на спирачките. Освен това от много тежка, с много бензин, колата постепенно ще олеква, а това означава широк спектър условия за работа на окачването и то трябва да се справи с всички. Трябва да се обмисли още фактът, че след като няма да се зарежда ново гориво, наличното в резервоара ще е подложено на нагряване от двигателя значително по-дълго. Горещият бензин влошава представянето на болида, а ако се стопли прекалено, може да започне да се изпарява, като от там ще пострада захранването на мотора.
Липсата на зареждане променя напълно и стратегическите приоритети по време на състезание спрямо онези, с които бяхме свикнали през последните години. Само един от примерите са множеството начини за управление на автомобила зад кола за сигурност. При миналогодишните условия всички екипи поставяха болидите си в режим на максимално пестене на гориво в момента, когато сейфти карът се появеше. През 2010 г. ще трябва да правим точно обратното, за да не се окаже, че има излишно гориво след прибирането на колата за сигурност.
– Какви според вас са реалистичните цели за предстоящия сезон?
– Първата е да започнем сезона в значително по-добра форма от тази, в която финиширахме през 2009 г. Времето ще покаже колко успешно сме се справили в това отношение. Каквото и да е началното ни ниво на конкурентоспособност обаче, имаме много агресивна програма за развитие за колата и сме убедени, че много скоро отново ще се борим за подиуми и победи.