Резултатите от първите предсезонни тестове винаги са трудни за анализ поради редица фактори. По отношение на гумите обаче тренировките са особено полезни, най-вече като се има предвид, че този сезон предните ще са по-тесни от досегашния тип. До пробите във Валенсия, приключили преди ден, всички отбори разполагаха единствено с данни от симулации. Едва на пистата Рикардо Тормо всички се озоваха в реални условия с новите продукти на японците от Бриджстоун.
Размерът на предната гума сега е 245/55R13. Идеята за тази промяна е да се компенсира дебалансирането, появило се като резултат от премахването на каналите и връщането към гладките гуми.
И през 2010 г. Бриджстоун ще имат 4 типа сухи гуми – хард (твърди), медиум (средно твърди), софт (меки) и суперсофт (много меки). Два от тях, както бе и досега, ще се предоставят на отборите за всеки състезателен уикенд. Във Валенсия тимовете използваха последните две смеси от гамата, както и последните варианти на интермедии и гуми за много мокро трасе. След трите дни тренировки и екипите, и специалистите от Бриджстоун вече разполагат с първите истински резултати от общата си работа, за които разказва техническият мениджър Тецуро Кобаяши, отговаряйки на въпроси, зададени от пресофиса на компанията.
– Кои спецификации бяха на разположение във Валенсия и защо?
– Във Валенсия на разположение бяха смесите софт и суперсофт заедно с интермедиите и гумите ни за много мокра писта. Трасето там не е твърде жестоко към гумите в сравнение с някои други. Затова, въпреки леко неравната повърхност, имахме възможност да използваме точно тези смеси. Един от интересните факти обаче, е че точно на тази писта имаше грейнинг (късане и образуване на топчета по повърхността на гумата – б.р.) на предните гуми, причинен от страничните натоварвания. Това бе чудесно за нас, за да можем да изследваме издръжливостта по този показател. Херес, където отборите отиват следващата седмица, е много по-безмилостна – особено към задните гуми. Затова там пък ще имаме шанс да проверим точно тях по-обстойно.
– Какво научихте след тридневната работа със седем отбора?
– Първо, останахме доволни от потенциала на спецификациите за 2010 г., въпреки че е малко трудно да се направи съвсем пълна преценка на истинското представяне заради характеристиките на пистата до Валенсия. Досега обаче представянето на гумите върви спрямо очакванията ни.
– Следващите два теста ще са на Херес. Какви спецификации ще видим там?
– Като основен тип ще бъде предоставен медиум – и за двете серии тренировки. През първата седмица вторият, опционален вариант ще е хард, а за втората е предвиден софт.
– Защо Бриджстоун стесни предните гуми точно сега?
– Решението да се сменят гумите с канали с напълно гладки от 2009 г. означаваше, че предните гуми имат пропорционално по-голяма повърхност в контакт с асфалта в сравнение със задните. Поради тази причина сцеплението в предната част бе по-високо от необходимото в идеални условия. По молба на отборите обаче отложихме въвеждането по-тесни предни гуми, тъй като те бяха конструирали моделите си за миналия сезон спрямо предишните размери.
– Колко по-тесни са те сега и имаха ли екипите затруднения с конструкциите на колите си заради въвеждането им?
– Всъщност са с 20 мм по-тесни от тези през 2009 г. и подобряват баланса в предната част. Тимовете са взели предвид промяната в самото начало на планиране на автомобилите си.
– Какви други промени има по гумите на Бриджстоун?
– Конструкцията на предните гуми, разбира се, е леко променена заради стесняването. При задните също има изменения с цел да се подобри тяхната издръжливост. Въведохме някои модификации в смесите, за да се справим с удължаването на сериите обиколки [в надпреварите], както и за да се загряват гумите по-бързо спрямо тези от миналата година.
– Забраната за дозареждане с гориво по време на състезанията поставя ли гумите под по-голямо натоварване?
– Определено, тъй като колите ще са с около 100 кг по-тежки сега на старта в сравнение с тези от 2009 г. При много бензин на борда и по-дълги серии от обиколки в надпреварите е логично, че гумите ще са под сериозно натоварване. Уякчената конструкция на задните гуми обаче трябва да се справи нормално с тези условия. По време на зимните тестове ще продължим внимателно да наблюдаваме и събираме данни за поведението на автомобилите като цяло, тъй като вече знаем например това, че се генерира много по-високо ниво на аеродинамично прилепяне в сравнение с миналия сезон. А то ще продължи да се подобрява с течение на състезателната година.
– Как ще определяте кои смеси да предоставяте на отборите за всеки отделен старт?
– Както и през 2009 г. смесите ще са най-общо казано твърда и мека. Възможни са комбинации като хард и софт или медиум и суперсофт. За някои надпревари – като Монако например – съществува вариант софт и суперсофт, за да се осигури максимално сцепление на това конкретно трасе. Разпределението отново ще се прави от Бриджстоун спрямо опита ни от предишни години и информация, получена от отборите.
– С колко комплекта ще разполагат пилотите по време на един състезателен уикенд?
– Комплектите сухи гуми на разположение на всеки състезател бяха намалени за 2010 г. – от 14 на 11. Ще се състоят от 6 комплекта от основния тип и 5 от опционалния. Ще предоставяме освен това 4 комплекта интермедии и 3 от мокрите гуми. Това ни устройва, тъй като тази година ще работим и за още отбори, което като цяло увеличава работата ни.
– Как ще се различават различните смеси една от друга?
– По-мекият тип от двата ще е със зелен кант на външните стени. Изпробвахме множество алтернативи, но този тип обозначение е с най-добра видимост – както отстрани, така и отпред. Използваме зеления цвят като демонстрация на подкрепата ни за кампанията на ФИА Направете колите зелени.