С много промени по МР4-25 пристигна екипът на Макларън за последната серия тестове в Барселона тази седмица. Световният шампион за 2009 г. Дженсън Бътън кара болида в четвъртък и събота и сподели късно снощи на пистата Каталуния до Барселона какво мисли за колата до момента, за новите предизвикателства пред пилотите в световния шампионат на Формула 1 и ситуацията в тима от Уокинг, където съекипник му е Люис Хамилтън.
– Има ли нещо друго, което ти се иска да бе направил по време на предсезонните тестове?
– О, да имаше повече тестове! Знам точно какво щях да направя по колата си, ако имах дори само още едно излизане, но това не бе възможно. Но като се вземат предвид всички фактори, темпото бе сравнително добро. На тренировки има някои ограничения, но пък ние можем да променяме неща и да се адаптираме достатъчно бързо. Затова не се притеснявам.
– Двама британски световни шампиони в английски отбор – това тим-мечта ли е или кошмар?
– Вижте, това е Формула 1. Във всеки екип задължително има двама пилоти. В лицето на Люис [Хамилтън] имам изключително конкурентоспособен съотборник. Той постигна същото, което успях да направя и аз през миналия сезон. Имаме някои общи неща, преминали сме трудни и не чак толкова трудни моменти в кариерите си. Най-важното е, че имаме голям опит. Това е от значение, когато се бориш с отбори от ранга на Ферари, Ред Бул, Мерцедес.
– Как се чувстваш от това, че всъщност ще се бориш срещу Рос Браун тази година?
– Е, в момента ми е странно, но пък от друга страна е забавно. Човек като мен обича съревнованието и винаги търси нови предизвикателства. Определено много се вълнувам за първата надпревара заради начина, по който протекоха тренировките и заради това как ще се променят нещата заради правилата тази година. Никой не е напълно наясно кой къде ще е в първия старт за сезона. Наистина е вълнуващо и според мен всички – и хората във Формула 1, и феновете, просто всички около и в спорта би трябвало да чакат с нетърпение първата Гран при.
– Наскоро каза, че Ферари са силни, защото са много постоянни на пистата – все още ли си на същото мнение?
– Всъщност има и някои други екипи с подобно ниво на издръжливост, които биха могли да са напред в първия старт. Четири отбора се отличават – Макларън, Ферари, Мерцедес и Ред Бул, но на практика нямаме никакво основание да не броим сред силните Уилямс или Заубер [спрямо показаното в тестовете]. Вълнуваща перспектива е толкова пилоти да имат шанс да се борят напред. Като цяло според мен 5-6 отбора могат да са наистина конкурентоспособни в началото на сезона. Но всичко ще е само предположения до квалификацията в Бахрейн.
– Сега пилотите ще трябва много да внимават за гумите си заради липсата на дозареждане с гориво по време на надпреварите. Какво мислиш ти по този въпрос?
– На практика един състезател трябваше да внимава за гумите си и досега. Дори и в серия от 20 обиколки поведението им се променя и можеш да ги съсипеш прекалено бързо. 150-160 кг гориво на борда просто е още една стъпка в развитието. Нужно е да адаптираш стила си, тъй като болидът със сигурност няма да е особено удобен за каране в началото на състезание. Но още от този момент пилотът трябва да мисли за оставащата част от надпреварата. Ако се прави например на три части от по 22 обиколки, то е нужно да се внимава за поведението на гумите в края на всяка една от тези серии, както и да се внимава за средното време за изминаването им. Според мен това е ключът.
– Но ти си добър точно в това – това предимство ли е?
– Всъщност не знам, макар че е хубаво да го чувам. Не съм сигурен дали е предимство. Тъй като обаче имаме достатъчно опит и се приспособяваме бързо, то няма място за притеснение.
– Как беше последният ти ден тестове с новите части по автомобила?
– Симулацията на състезание бе страхотна. Сесията бе прекъсната чак към края на последната серия, така че свършихме великолепна работа – при това не само по отношение на издръжливостта, но и с тренировката на спирания в бокса. Точно в този момент и доста други пилоти правеха същото, в частност Ферари, а съвсем накрая и леко прикапа дъжд в последните 5-6 тура.
Стартовете тази година определено ще са много интересни. През 2009 г. трябваше да се мисли за гумите при значително по-малко гориво в колата, която сега ще е много по-тежка – над два пъти по-тежка. В края на пробите направих няколко излизания с малко гориво и в този болид определено има потенциал. Но като цяло – като се има предвид, че компонентите се изпитваха директно след пристигането си, че бяхме с цялостен нов пакет – бяхме издръжливи и с добро темпо, затова съм щастлив. Със сигурност не сме на максимума си в момента, но ще направим всичко, за да го постигнем с този болид. За момента съм доволен от скоростта ни в дълга серия турове, но трябва да видим как ще реагира МР4-25 на някои от планираните след моите тестове промени.