Роберт Кубица харесва пистата в Малайзия Сепанг, на която този уикенд ще се проведе третият кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2010 г. Полският пилот има едно отпадане там (през 2009 г. заради повреда на двигател) и 18-о място през 2007 г., но през 2008 г. е втори (след победителя Кими Райконен). Днес вече състезател на Рено, той описва характеристиките на трасето.
Сепанг е уникална писта от гледна точка на комбинацията завои: някои са наистина бързи, друг – бавни. На трасето има по малко от всичко, поради което изискванията към автомобилите са сериозни.
Стартът на обиколката обикновено е със сравнително ниска скорост и въпреки че първи и втори завой изглеждат лесни на картата, всъщност са доста трудни, тъй като асфалтът е неравен. Затова е трудно да запазиш достатъчно скорост на излизане от кривата. Ширината обаче е добра и при борба с друг болид може да се минава по различни линии в търсене на предимство в завоите.
Аз лично най-много харесвам средния сектор – там са високоскоростните завои, а в пети и шести се изпитват най-сериозните странични сили. В конфигурацията на седми и осми трябва да се внимава за една малка бабуна по средата, тъй като тя може да повлияе на поведение на колата.
Турът завършва с много дълга права и зона, където спирачките се натискат сериозно. Там може би е най-добрата възможност за изпреварване, защото трасето е толкова широко, че можеш да си избереш откъде да минеш. В 14-и завой също има няколко възможни линии, а подходът зависи от характеристиките на автомобила и стила на каране на пилота. Някои състезатели предпочитат повече скорост вътре в кривата, но губят на излизането.
Като цяло е лесно да се изгради ритъм на тази писта. Широчината й пък дава увереност да опиташ наистина да намериш лимита на болида си. Напоследък високоскоростните завои не са чак толкова голямо предизвикателство, но тази година няма да ни е лесно точно в тях заради по-голямото тегло. Кривата на петия например е чудесен пример за това – сега няма да може да се минава на скорост.
Климатът в Малайзия превръща уикенда в истинско физическо изпитания за целия отбор. Първият път, когато отидох там, не можех да повярвам колко висока е влажността. На излизане от летището се чувствах все едно влизам в сауна! В бокса жегата се усеща още по-засилено, тъй като и колата се нагрява – топлината сякаш се просмуква в тялото ти. Има риск от сериозни бури, а стартът е следобед, така че може би ни очаква още едно състезание на мокро.