Началото на всеки сезон във Формула 1 е изпълнено с множество очаквания и е крайна напрегнато. Първите няколко старта всяка година се провеждат извън Европа и болидите на практика не се връщат в базите. Това, разбира се, важи и за Рено – новите R30 ще се приберат в Енстън едва след Гран при на Китай. А при това положение е наистина безкрайно трудно да се работи и по развитието на автомобилите, за да останат в топформа, но от френския екип разказват как успяват да се справят дори когато колите им са през два континента от фабриката.
Различни компоненти от автомобилите се транспортират по различен начин – с въздушни полети, с фериботи и т.н. Истина е, че шаситата не са се връщали в Европа вече почти два месеца, но немалка част от елементите по тях са пропътували няколкократно пътешествието до Енстън и обратно до съответната Гран при. От Сепанг например части, тежащи повече от един тон, бяха изпратени във фабриката за ревизиране.
– Всички ключови части имат определен жизнен цикъл – обяснява техническият директор на Рено Джеймс Алисън. – Когато един елемент стигне края на битието си, трябва да бъде върнат в завода за обстоен преглед. Ако това означава да го пратим на другия край на света, то се прави. Карбоновите компоненти по окачването например се нуждаят от проби след всяко състезание за предварително установяване на възможни слабости, затова и всеки път ги пращаме до Енстън.
Това, естествено, поставя тима пред сериозно логистично предизвикателство. Често се налага членове на отбора да пренасят отделни елементи в ръчния си багаж при редовните си полети – понякога това е единственият начин да се спази определен срок, особено при крайно натоварени ситуации като надпревари в последователни уикенди (като Австралия и Малайзия тази година например).
С отбора пък задължително пътува специалист по тестове за издръжливост, така че пробите не се случват единствено в Енстън.
– Можем да проверяваме голяма част от композитните материали за локализиране на слаби места чрез използването на ултразвук – разяснява главният инженер Алан Перман. – Ако разполагаме с ново предно крило например, то ще използваме тази техника, за да проверим определени точки по него за повреди. Инспекция се провежда след опознавателната обиколка, както и след всяка серия обиколки по-късно, за да сме напълно сигурни, че всичко работи както трябва.
Бързата реакция е от огромно значение при откриване на проблеми. Както когато екипът установи повреда в колата на Виталий Петров в Мелбърн и по-точно в тръбата за въздух над главата му. Тъй като шасито би отнело твърде дълго време да се върне до Европа и да се върне навреме за Сепанг, то от Енстън изпратиха специален комплект за поправката на този конкретен проблем.
Малко по-сложен е въпросът с външния вид на колата, защото пребоядисването е лукс, който тимът може да си позволи само по време на надпреварите в Европа. Затова някои от белезите по колите остават по тях и в следващи надпревари. На Стария континент обаче шаситата винаги са в идеална форма.