Точно след 30 години извън общественото внимание Nissan върна един от най-интересните си модели към живот. Изумителният Nissan Patrol Fanta Limon Paris-Dakar рали автомобил бе напълно възстановен и върнат към предишния си славен вид, след което се завърна към пясъчните дюни на пустинята Сахар.
Колата има своя глава в митологията на Дакар. Тя печели победа в категорията за дизели и е първият дизелов модел, финиширал в топ 10 (на девета позиция).
Специален екип от инженери възстанови автомобила в европейския технически център на Nissan (NTCE – Nissan European Technical Centre) в Барселона (Испания). Те се трудят след работно време и през уикендите, за да превърнат ръждясалата реликва, съхранявана в испански музей, в напълно функциониращ автомобил. Един от тях е Педро Диас Илан – мениджър на отговарящия за електрониката и електрическите системи екип в NTCE. Той е единственият член от оригиналния отбор, участвал в Дакар през 1987 г.
„Това бе наистина горд момент. Вложихме умовете, сърцата и душите си в проекта и никак не ни бе лесно. Но е просто фантастично да видим пак колата в пустинята”, коментира той.
Историята на успеха от 1987 г. започва година по-рано, когато Nissan Motorsport начертава план за участие в офроуд надпревари за издръжливост. Базовият модел е популярният 4х4 на марката Patrol. Спонсорството на Fanta Limon става възможно благодарение връзките на Nissan Spain и Coca-Cola. Още през 1986 г. са записани първи успехи, но основната цел е легендарното Париж-Дакар. Надпреварата започва на 1 януари 1987 г. На старта на изпитанието застават 312 превозни средства. Маршрутът е 13 000 километра и преминава от Европа през Алжир, Нигер, Мали, Мавритания и Сенегал. Nissan е с два автомобила – №211 с екипаж Мигел Прието/Рамон Терменес и №212 с екипаж братята Хорхе и Ханси Баблер.
Състезанието не потръгва гладко за екипа на Nissan. Камионът на отбора, с който се превозва оборудване, се чупи във втората отсечка. Кола №212 се оттегля след претълкуване върху дюна, но №211 остава в надпреварата до последно. И финишира на девета позиция и първа сред дизелите.
Слез изпълнението на мисията автомобилите излизат „в пенсия”. №212 е изгубен, но №211 е предложен на „Салвадор Кларе” – частен музей с автомобилна колекция в Жирона (Испания). Там и остава в продължение на почти три десетилетия.
Идеята за възстановяването на автомобила се ражда през февруари 2014 г., когато хора от NTCE забелязват негови снимки в интернет форум. Осъзнавайки, че съвсем скоро колата ще навърши 30 години, те се свързват с музея с молба да им даде колата.
„Двигателят бе в ужасно състояние”, разказва Хуан Вийегас от NTCE. „Беше невъзможно да запали, много компоненти бяха с ужасна корозия. Предната ос бе доста повредена, но най-зле бе електрическата система – беше пострадала лошо от нападения на плъхове.”
Автомобилът е транспортиран до NTCE през май 2014 г. Екип от осем души се заема с възстановяването. Всички те издирват части из цяла Европа, търсят помощта на дилъри на Nissan, които да търсят компоненти в складовете си. Някои елементи са купени вече използвани и също са възстановявани. За късмет, екипът разполага с оригинални чертежи и наръчниците за поддръжка. Благодарение на това успяват да върнат и оригиналните настройки за Париж-Дакар.
Работата приключва през ноември 2016 г. и Nissan Patrol Fanta Limon се връща там, където постига големия си успех – пясъчните дюни на Сахара.