Очакваните изненади и разместване на стартовата решетка за Гран при на Монако така и не се състоя – за шести път в шестте тренировки за място на грида досега триумфира отборът на Ред Бул. Марк Уебър бе най-бърз в края на сесията, следван от Роберт Кубица (Рено) и съотборника си Себастиан Фетел.
Облаци бяха надвиснали над пистата в Монте Карло преди началото на квалификацията, но дъждът пропусна сесията, в чието начало никой не изчакваше както обикновено заради опасения за трафика. Затова и веднага след старта всички излязоха. Очакванията се оправдаха и се случиха страшно много застигания, изпреварвания и изнервяне в случаи, когато пилот в квалификационен тур не успяваше да си пробие път достатъчно бързо. Фернандо Алонсо наблюдаваше случващото се от дъното на бокса си, като очевидно не бе щастлив след катастрофата си в последната свободна сесия, извадила го от борбата за разпределение местата на стартовата решетка. Настроението му нямаше как да се подобри от факта, че съотборникът му Фелипе Маса бе начело след първите серии от обиколки. Бразилецът единствен бе с постижение под 1:15 мин.
Отсъствието на испанската звезда на Ферари обаче, както и значителното подобрение в скоростта на Лотус и особеностите на уличното трасе в Монако позволиха на тима на Тони Фернандес да се бори за влизане във втория квалификационен сегмент. По-бързият Хейки Ковалайнен даде всичко от себе си в края на първата част, но се завъртя в Мирабо и на фибата пак изтърва своя Т127. Все пак бе само на 2,3 секунди от най-бързото постижение, което бе отчетено като сериозен успех. В коментар за английската телевизия ВВС обаче Дейвид Култард заяви, че това се дължи единствено на много късата писта.
– Добре, че е имал късмет да е добър на картинг и не е разчитал на математиката – бе леко заядливият коментар на Гаскойн през Туитър акаунта му.
Накрая всички пилоти от новите отбори не продължиха напред, Маса остана с най-добро време от първите 20 минути.
Във втория сегмент останалите в борбата 17 състезатели отново не губиха време и бързо започнаха квалификационните си обиколки. Около три минути преди финала Виталий Петров удари Рено-то си в бариерата на Сен Дево. Колата обаче бе вдигната бързо и останаха броени секунди за опитите, водещи до топ 10. Борбата бе за стотни и хилядни, като най-голямата жертва се оказа Адриан Сутил. Пилотът на Форс Индия не можа да се нареди сред най-бързите десет състезатели за втори път от началото на сезона. Съотборникът му Витантонио Лиуци обаче прескочи до Q3. Световният шампион за 2009 г. Дженсън Бътън пък едва не изпадна от финала на квалификацията. Англичанинът имаше грижи с управлението на своя Макларън МР4-25, но и попадна в трафик, като най-сериозното му забавяне бе причинено от Педро де ла Роса (Заубер). Испанецът бе причина за раздразнението вече на два пъти и на Лиуци в предишни квалификации.
Най-бърз в тази част пък бе Нико Розберг, който очевидно се чувства значително по-удобно в Мерцедес-а с по-късо междуосие. Зад него се наредиха Маса и Уебър.
Последните 10 решителни минути протекоха невероятно бързо, но дори и в тях имаше забавяния на състезатели. И точно Марк Уебър, предупредил веднага след победата си в Испания, че условията в Монте Карло едва ли ще позволят на Ред Бул да триумфират в квалификациите както досега, бе най-бърз. Фетел в последния момент даде трето време. Помежду им се вклини направилият невероятно каране Роберт Кубица. Рубенс Барикело пък постигна целта си да стигне Q3 и бе 9-и пред Лиуци.