Opel отдавна владее изкуството да превръща нишови продукти в успешни едросерийни модели. Докато днешните гъвкави и функционални ванове, като Meriva и Zafira, създават нови тенденции, през 1970 година Manta и Ascona, формирайки нови сегменти за производителя, се продават в почти 1.2 милиона броя в рамките на пет години. Въпреки че споделят една и съща техническа платформа, те са насочени към различни групи клиенти: Manta е динамично спортно купе, а Ascona – комфортен семеен автомобил или компактно лайфстайл комби.
Manta – едно удобно и за семейства купе
Manta е представена пред медиите през септември 1970 година в Хотел Маритим, край германския град Любек на брега на Балтийско море. Върху елегантното купе могат да бъдат забелязани емблеми, изобразяващи уникалната риба manta ray, чието изображение е създадено въз основа на снимките на известния френски морски биолог Жак-Ив Кусто. „Моделирани“ по подобие на така наречените пони автомобили (достъпни, компактни, за американските представи, автомобили с изключително стилен дизайн и обикновено висока мощност), които са популярни в САЩ по това време, спортната Manta е позиционирана като автомобил, който е с различна насоченост от конвенционалното купе и традиционния седан. Както пони автомобилите, Manta е стилна, но едновременно с това и подходяща и удобна за всекидневна употреба.
Към края на 60-те години млади хора и младежи по дух се насочват в предпочитанията си към атрактивните купета. Индивидуализмът е основен приоритет и Manta запълва тази уникална ниша като автентичен продукт. През първите шест месеца на 1971 година, Opel продава 55.399 автомобила от модела Manta.
Удобен автомобил за всеки
Manta използва подовата платформа на Ascona, а ходовата част е модифицирана в името на по-динамичното поведение. Както и при Ascona, за нея се предлага нов 1.6-литров двигател с версии на мощност 68 и 80 к.с. 1.9-литровият S двигател, който се предлага в спортната версия Manta SR идва от по-големия Opel Rekord, разполага с мощност 90 к.с. и по същество е идеален за Manta. Базовият модел в гамата на модела е 1.2-литровата версия с мощност 60 к.с., представена през 1972 година. Manta GT/E прави своята премиера през 1973 година с 1.9-литров двигател със система за впръскване на бензин Bosch L-Jetronic и разполага с мощност 105 к.с. Manta A е първият модел на Opel оборудван с електронна система за впръскване на горивото. Благодарение на последната, GT/E предлага с 15 к.с. по-голяма мощност от 1.9-литровия S двигател. В съотвествие със стила на своето време, при Manta GT/E вместо хромирани детайли широко се използва черен мат.
През април 1975 година, малко преди дебюта на Manta B, е представен последният специален модел – Manta Black Magic, който е лакиран в черен цвят с червено оранжеви ленти в страничната част. Opel произвежда общо 498.553 броя от модела Manta A.
Ascona – автомобилът на техническото бъдеще
Ascona A дебютира на автомобилния салон в Торино през 1970 година, а в пресинформацията е обявена за „автомобилът на техническото бъдеще“ (car of the technical future). Тя е позиционирана между Kadett и Rekord и е насочена към един нарастващ автомобилен сегмент. До март 1975 година са произведени 691.438 броя от модела Ascona A.
В технологично отношение ходовата част и задвижването на Ascona и Manta са идентични. Предният мост е с независимо окачване на колелата със спирални пружини и телескопични амортисьори, докато отзад се използва твърд мост фиксиран с две надлъжни рамена и панардов прът.
Ascona се предлага във версии седан с две или четири врати в стандартни и луксозни модификации. Оборудвана е с 1.6-литров, четирицилиндров двигател с мощност 68 к.с. или във вариант с по-висока степен на сгъстяване с 80 к.с. в S- версията.
Както и при по-големите четирицилиндрови двигатели от Rekord, моторът на Ascona е оборудван с газоразпределителен вал, разположен странично в цилиндровата глава и известен като „вал в главата“(camshaft in head или CIH). По-евтиният базов модел е представен с въвеждането на 1.2-литровия двигател с 60 к.с. през март 1972 година.
Ascona Voyage – новият среден клас
Пионерът на всички лайфстайл комбита, иновативната Ascona Voyage, е широко аплодирано допълнение към гамата на Opel. Версията с две врати не е класическо комби, а автомобил за свободното време с достатъчно багажно пространство за гумена лодка или велосипеди. Това е модел за млади семейства. „В днешни дни желанието за пътуване, за почивка на къмпинг, спорт и особено хобита свързани с превозване на различни пособия, като водните спортове например, изискват автомобил с достатъчно пространство и транспортни възможности. Не трябва да бъдат правени обаче никакви жертви и по отношение на комфорта на пътниците. Автомобилът, който ние конструирахме с тази цел, се нарича Ascona Voyage,“ може да се прочете в пресматериалите. Ascona Voyage първоначално се предлага само като L версия; изборът се разширява през 1974 година с по-малко луксозната версия Caravan.
Ascona SR – победителят
Ascona 1.9 S и Ascona SR са представени през пролетта на 1971 година. SR версията е оборудвана с 1.6-литров S двигател с 80 к.с. или 1.9-литров с 90 к.с. Двете по-мощни версии могат да бъдат поръчани с тристепенна автоматична трансмисия като допълнително оборудване. Оборудването SR се предлага и за Voyage, нещо което по това време е новост за комби автомобил. Във версията седан, той илюстрира спортния потенциал на Ascona.
През 1974 година Валтер Рьол и Йохен Бергер стартират в европейския рали шампионат с версия с две врати на седана. Ascona от екипа на Opel Euro Dealers Team е оборудвана с четирицилиндров двигател с увеличен до два литра работен обем, с алуминиева глава с кръстосан поток и мощност от 200 к.с. при 6700 об./мин. Рьол и Бергер печелят победи в шест от осемте старта и печелят европейския рали шампионат с безпрецедентните 120 точки.
През 1975 година, Рьол и Бергер побеждават в Рали Акрополис и отбелязват първата победа на Opel в Световния рали шампионат със своята Ascona A, малко преди тя да бъде заместена от Ascona B.