Честно да си призная, винаги съм гледал с доста сериозна доза съмнение на всички теории за световната конспирация. Някак не ми се вижда реалистично шепа хора да успеят да изгладят многомилионните си интереси и да се споразумеят така, че да подредят планини от влияние.
През последните няколко години обаче около Формула 1 чувам постоянно – от приятели, а и чета сериозни анализатори – да твърдят, че са почти убедени, че нещата се подреждат.
Още преди края на първенството тази година например близки до редакцията ни хора твърдяха, че Ферари и Алонсо няма да спечелят, защото ако това стане, коментарите в английските медии ще са крайно негативни заради историята в Германия, а от тях преписват голяма част от останалите, които не са много наясно с нещата.
Подобен финал нямало да е добър и за Диди Матешиц, който наля над 4 милиарда долара в спорта и то в момент, когато мнозина се оттеглиха.
Друг мой приятел с доста сериозни познания изобщо в бизнеса бе почти убеден, че каквото и да си говорим, Алонсо не бил карал на 100% в последното състезание в Абу Даби…
Аз бях от малкото хора до „загубилия титлата“ след финала и честно казано, не мисля, че той не беше смазан. Личеше много болка, яд. (Чувал съм колеги за друго поведение на футболисти след уговорен мач).
Действително много бързо след като се преоблече и прие аплодисментите на хората в къщичката на Ферари обаче, Фернандо заговори за позитивните неща от годината. Но приех всичко това като поредното доказателство за нивото му, за начина, по който възприема нещата.
Разговорите ми в следващите седмици обаче ме накараха пак да се замисля дали пък наистина не е наясно с нещо, което ние не знаем.
Когато Кими Райконен стана шампион, пак имаше подобни теории, че Макларън са приели да загубят, защото след всички скандали с тях през 2007 г. една титла нямаше да е много блестяща, а и след това спечелиха през 2008 г.
Но пак се връщам на това, че подобна теория ми се вижда откровено нелепа, защото кой на този свят може да измисли дъжда в Бразилия, последните обиколки и всичко, което се случи?
Да, съгласен съм, че за разлика от доста други бизнеси във Формула 1 всичко е много свързано, всички се познават и са като едно семейство, нещо, за което си говорихме много сърдечно с моя приятел от Торо Росо Фабио за един от предишните ни броеве.
Вярно е например, че Бърни и Лука ди Монтедземоло се познават от 1972 г., че когато Лука търсеше кой да поеме объркания тим на Ферари през 1993 г. се обади точно на Екълстоун, а той му даде домашния телефон в Париж на Жан Тод, който тогава водеше още Пежо. Вярно е още, че Бърни и Матешиц ходят заедно на ски и си гостуват по вилите, но чак да се нагласи едно световно първенство не ми се вярва и не за друго, а защото те са свързани с още много хора и мултинационални компании. Няма как и Сантандер да са в играта или Филип Морис, да знаят и в Рено, много е сложно. Всъщност невъзможно.
Ако обаче съм сигурен в нещо, то това е фактът, че с много фини промени в правилата се променяше (поне в епохата на Макс Мозли) съотношението на силите в играта. Когато Ферари ТРЯБВАШЕ да станат шампиони в началото на новия век за доброто на спорта, един куп новости бяха забранени в Мерцедес и Макларън.
После обаче хегемонията на Шумахер и Ферари стана такава, че спортът щеше да загине и последва нова серия от промени, за да ги спрат. Миналата пролет, водейки битка с големите Макс пусна двойните дифузьори на Браун, за да им натрие носа и успя, но чак да се дирижира един финал – продължавам да смятам, че е абсурдно.