Шефът на отдела за двигателите във Ферари Лука Марморини за работата по новия болид на Скудерията F150 и свършеното по отношение на мотора 056.
– Какви бяха възможните интервенции по отношение на двигателя 056 за 2011 г.?
– Двигателите все още са замразени, така че работа директно по представянето на мотора е невъзможна. Ние обаче се трудихме усърдно, особено по отношение на издръжливостта и намаляване на разходите. Действахме също така по пневматиката на агрегата с оглед на здравината му, тъй като това ни създаде определени грижи през 2010 г. Тази година се връща KERS, а това доведе до сериозни промени и в нашия департамент. Има нов метод за отдаване на енергията в KERS-а, нов колянов вал и трябваше да променим в известна степен охлаждащата и смазочната системи.
– KERS се връща след двегодишно отсъствие – каквото е новото в това отношение?
– KERS-ът за 2011 г. трябва на отговаря на съвършено същите спецификации като този от 2009 г. Тоест има същото представяне и количество енергия. На база опита ни от 2009 г. направихме някои промени, като намалихме размерите и теглото. Във Ферари KERS се планира с особено внимание по отношение на парите. Разходите за развитие бяха редуцирани, а оперативните – анализирани и свалени до нива, които да са нормални за малките отбори.
– Предимство ли е за Ферари фактът, че други отбори използват KERS-а на Скудерията?
– Увеличаването броя на тестовете на писта винаги е предимство. Използване на партньорството ни с други екипи по конструктивен начин е позитивен аспект на работата, като се има предвид, че става дума само за няколко броя системи на година, върху които могат да се правят ограничени изпитания преди старта на сезона. Затова – да, наличието на втори тим определено е предимство по отношение на представянето и издръжливостта.
– Как се подготвихте за новия сезон от оперативна гледна точка?
– Техниката винаги е една и съща – много работа. Направихме сериозни проби, но тази година ни бе още по-трудно, защото трябваше да се направят дълги пробези с двигателя, KERS-а и скоростната кутия на новия болид. Подготвихме се чудесно и мисля, че сме в състояние да постигнем много добра издръжливост до началото на сезона.
– Какво е направено по отношение консумацията на гориво?
– Разходът на гориво е един от най-важните аспекти с оглед представянето. Тази година трябва да имаме предвид и KERS-а, който е разположен вътре в резервоара. Ако не искаш да направиш доста по-дълга и широка кола, то запазване нивото на консумацията на определено ниво е ключова задача за зимните тестове. В това отношение е предимство, че във Ферари работим с толкова дългогодишен партньор като Шел.
– Смятате ли, че комбинацията от KERS-а и подвижното задно крило може наистина да улесни маневрите за изпреварване?
– На хартия и при симулациите е точно така. През 2009 г. видяхме какво предимство може да даде KERS и че определено има разлика при използването му по отношение на скоростта.
– Лично вие чувствате ли се задължен да печелите тази година?
– Със сигурност. Задължен и вдъхновен.