Главният конструктор на Ферари Никола Томбазис за новия болид на Скудерията F150, представен днес в базата на отбора в Маранело.
– Кога започнахте да мислите по проекта F150?
– Започнахме в момента, в който предишния автомобил слез от стендовете. Което означава в края на януари миналата година. Събрахме няколко основни идеи, стартирахме дискусиите за новите правила и как те ще повлияят на основни структури, след това начертахме програма за аеродинамичния тунел, за да изследваме ситуацията спрямо промените в правилника.
– Кое бе най-важно в това предизвикателство?
– Този проект имаше няколко важни предизвикателства. Трябваше наново да монтираме KERS в колата. Научихме много за тази система преди две години, но сега целият пакет е нов, така че инсталацията не бе същата. Наложи се да обмислим всичко това сериозно. Друго предизвикателство бе мобилното задно крило. Това е една от новостите тази година във Формула 1. Трябваше да планираме крило, което да не влияе на представянето при затворено положение – в нормална конфигурация, но дава максимално възможно намаление на челното съпротивление, което означава – максимум възможна скорост на правите по време на квалификация или при изпреварване. Това бе особено важен проект. Трето предизвикателство бе въвеждането на новите гуми. При смяна на гумите се налага промяна на определени неща по автомобила, засягащи разпределението на теглото, окачването, някои аеродинамични аспекти. Идването на Пирели означаваше много работа за нас. А забраната на двойните дифузьори доведе до това да си поставим особено амбициозна цел: да компенсираме загубата в представянето от премахването му.
– Кои са най-иновативните характеристики на F150?
– Работихме по множество нови неща за тази кола – някои бяха наши разработки, а други са нови за Формула 1 като цяло. Задното окачване определено е иновативно, както и системата на задното крило. Има и други неща обаче, които предстоят да бъдат въведени във времето до първия старт – по задното крило и изпускателната система.
– Като човека, чертаещ плановете – бихте ли искали да имате повече свобода във фазата на планиране?
– Да. Би било хубаво да има повече свобода и време. Правилата са все по-рестриктивни, но за това има [определена] причина – представянето на колите щеше да стигне твърде далеч, а разходите можеше да са [много] по-високи от днешните. Но щеше да е прекрасно да разполагаме с повече свобода в техниката, за да създаваме още по-високотехнологични системи за колата. Би било чудесно и да има повече време между два сезона, за да не работим толкова забързано по някои аспекти на болида.
– Смятате ли, че сте постигнали целта на проекта?
– Мислим, че да. Поставихме си цели, които според нас са доста амбициозни по отношение на развитието в аеротунела, теглото на автомобила и представянето на подсистемите. Според нас и на база анализите ни сме постигнали планираното. Особено с колата за първия старт. Но правилата са нови и е невъзможно да предположим къде се намират съперниците ни. Убеден съм, че те също имат амбициозни цели, но докато не видим болидите на грида за първото състезание, ще е трудно да се отговори [напълно конкретно] на този въпрос.
– Чувствате ли се длъжен да печелите тази година?
– Във Ферари това задължение е за всяка година. И всяка година е едно и също. Създава стимулиращо напрежение, но не ни дава и секунда отдих.