Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Торо Росо вярват в концепцията за двойния под на STR6

Торо Росо вярват в концепцията за двойния под на STR6

60
0
Себастиен Буеми

Главният конструктор на Торо Росо Бен Бътлър разяснява концепцията на екипа за двоен под в интервю, разпространено от отбора.

– Бен, хората говорят за двоен под при STR6 – какво означава това?

– Ние предпочитаме да го наричаме екстремно изрязани кутии за радиаторите. В най-общи линии означава, че вдигаме възможно най-високо всички елементи, които по принцип стигат пода и изчистваме пътя на въздуха към задната част на колата. Звучи лесно, но цялата конструкция и монтирането трябваше да се променят значително, за да може да се приложи тази концепция. Резултатът е чиста пътека за въздуха до задницата – не се налага потокът да обикаля кутиите.

– Още няколко екипа са направили някои необичайни неща с кутиите за радиаторите си тази година. Същата цел ли имат?

– Не мога да говоря от тяхно име, но видяхме, че множество отбори са създали различни конструкции в задната част на болидите си.

– Ефективната работа на новите дифузьори ли беше най-важното техническо предизвикателство за този сезон?

– Според мен всички имаха много предизвикателства тази година. Връщането на KERS доведе до определени затруднения при монтирането на системата в колите, тимовете трябваше да се справят и с ефекта й при спиране, когато се зарежда. Ограниченията за теглото сега с 20 кг по-високи спрямо миналия сезон и мисля, че доста екипи откриват, че KERS тежи повече от това. Разпределението на теглото е установено на 45,5-46,5% отпред, тоест не само се качват килограми -трябва да се разположат на правилното място. След това идва подвижното задно крило, което – ако не работи както трябва – води до сериозна загуба на представяне. Има и нови правила за шаситата. Списъкът продължава още. Но, да, забраната на двойните дифузьори доведе до огромни загуби, а и се наложи да намалим височината. Трябваше да отделим сериозно внимание на тази област в аеродинамичния тунел, за да възстановим част от представянето, с което бяхме свикнали.

– Ферари опитаха концепцията с двойния под преди доста време – в колата си от 1992 г. Променило ли се е нещо в правилата, което да направи реализацията на идеята по-успешна?

– Повтарям – забраната на двойните дифузьори направи прилагането на концепцията по-голямо предизвикателство, но от 1992 г. са се сменили куп неща. По онова време имаше подове на нива, различни изпускателни системи и т.н.

– Ако предимството е изчистване на въздушния поток към задната част на колата, какви са недостатъците?

– Недостатък е разполагането на много повече части на висока позиция. При състезателните автомобили по принцип се търси нисък център на тежестта, а настоящата конструкция не е съвсем изчистена в това отношение, но ефектът не е фатален. По-сериозният недостатък е по-голямото тегло. Повърхността на елементите е увеличена и сега имаме по-големи секции на по-високо ниво. Преди те си бяха с необходимата опора, но понастоящем същото ниво на здравина е невъзможно, така че тежестта се качва още повече. Ние обаче бяхме наясно с това от самото начало на проекта и момчетата свършиха прекрасна работа – цялото утежняване възлезе на около 20 кг. Нямаше да ползваме KERS, ако не бяхме олекотили други компоненти в автомобила.

– Това затрудни ли монтирането на радиаторите и други елементи?

– Целият монтаж не бе лесен, особено в областта на изпускателната система. Конструкторът й сигурно вече е на 65-ия й вариант и вероятно му писва да гледа тръби по цял ден. Но това е критична област и всички отбори експериментират в нея тази година. При кутии за радиаторите като нашите всичко е допълнително усложнено, така че ни отне известно време нещата да се получат.

– Ще бъде ли колата по-трудна за управление?

– Не би трябвало. Автомобилът е по-труден за управление заради наличието на KERS – той има ефект върху поведението при спиране, а освен това трябва да се работи със задното крило. Пилотът вече не може да влияе на предното крило, така че оптималният баланс е трудно постижим. Но всичко това няма нищо общо с кутиите за радиаторите ни.