Яри-Мати Латвала спечели рали Швеция, втори кръг от световния рали шампионат за 2017 г. Финландецът наследи лидерската позиция след катастрофата на Тиери Нювил в събота вечер. Той удържа аванса си в последните три отсечки в неделя и триумфира във второто си състезание като пилот на Тойота.
Това е 44-та победа за Тойота във WRC, с което японският бранд изравни постижението на Фолксваген в шампионата. Последният успех преди днешния триумф на Латвала бе в рали Китай през 1999 г. с Дидие Ориол. В Швеция пък тимът бе печелил за последно през 1993 г. с Мат Йонсон.
„Нямам думи”, бе първата реакция на финландеца след финала.
Малко по-рано той обясни какъв бе подходът му към последните отсечки: „Снощи си поговорихме добре с (шефа на тима) Томи Макинен. Той ми каза да изляза и да се концентрирам върху карането. Да забравя за настройките, просто да тръгна и да карам.”
Латвала бе най-бърз и в пауърстейджа, следван в тази дистанция от Себастиен Ожие (М-Спорт) и Нювил.
The #RallySweden 2017 podium 🏆🏆🏆🇸🇪😀 pic.twitter.com/KshBCFSHvm
— Rally Sweden (@RallySweden) 12 February 2017
One happy man pic.twitter.com/E2ta2WmCBJ
— Rally Sweden (@RallySweden) 12 February 2017
От Танак завърши втори в Швеция пред съотборника си Ожие.
„Не бяхме достатъчно конкурентоспособни днес. Карах толкова бързо, колкото мога, но не се получи. Мисля, че като цяло бе добър уикенд. В петък бяхме наистина бързи”, заяви естонецът.
Ожие коментира, че ще е щастлив от представянето си: „Радвам се да съм на подиума, наистина е страхотно! Изкарахме трудно рали, но взехме добри точки за шампионата, а това има най-голямо значение.”
Тиери Нювил имаше една-единствена цел за последния ден от състезанието след вчерашното разочарование: да спечели пауърстейджа. Заради това той постоянно пазеше гумите си. В крайна сметка усилията на пилота на Хюндай се оказаха недостатъчни – Тиери бе трети в дистанцията.
„Опитах. Ще повторя – наистина съм разочарован за отбора, но подходът ни бе добър”, философски заключи Нювил.
Мадс Остберг имаше грижи в последната отсечка: „Ударихме нещо, докато се движехме с висока скорост и се наложи да намалим. Не беше нашия уикенд, но въпреки това бе истинско удоволствие да се състезаваме в ралито.”
Понтус Тидеманд (Шкода Фабия R5) спечели във WRC2.
„Фантастично е, успехът означава толкова много за мен и всички в отбора. Това определено е върхов момент в кариерата ми!”, коментира 26-годишният шведски пилот.
Официалното класиране в рали Швеция
В генералното класиране води Латвала с 48 точки, следван от Ожие (44), Танак (33), Дани Сордо (25), Крейг Брийн (20) и т.н. При отборите М-Спорт е начело със 73 точки пред Тойота (53), Хюндай (40) и Ситроен (26).