Сутринта преди състезанието в Китай си говорехме в пресцентъра на пистата, че още една победа на Себастиен Фетел и Ред Бул ще убие интригата в първенството… Немските колеги дори споделиха, че за жалост в тяхната страна интересът към спорта спада, въпреки успехите на Себ. Той просто някак не е… Михаел, а и публиката вече е изживяла своята голяма емоция с Шумахер…
Вече не е същото.
Спомних си, че когато през далечната вече 1992 г. в България започна да се излъчва Формула 1 редовно и започнах да коментирам заедно с Ричи (Ричард Груев – б.р.), сезонът всъщност беше рядко скучен от гледна точка на конкурентност.
Найджъл Менсъл взе 5 победи в първите 5 състезания и борба просто нямаше. На хората обаче им бе любопитно да научават какво представлява спортът, как работи активното окачване или автоматичните скорости, интересът се развиваше.
Менсъл си беше мит. Вече не е същото. Сега има страст и ако Ферари и Макларън губят – не е интересно…
На този фон брилянтната победа на Люис Хамилтън и Макларън бе повече от важна. Но истината е, че ако Ред Бул не се бяха уплашили от това, че Фетел загуби старта и бяха останали на 3 стопа, Люис просто нямаше да има шанс… въпреки че KERS-ът на Себастиан не работеше 31 обиколки. Ако състезанието пък бе продължило още 2 тура – победител щеше да е Марк Уебър!
След толкова големи очаквания и приказки за това как направените отново множество промени ще дадат на спорта още атрактивност, доминацията на Ред Бул се приема като разочарование, което според мен не е много честно.
В крайна сметка никой не е виновен на Ферари, че при промяната работата на моделите в тунела си от 50 на 60% калибровките им не са прецизни, та се наложи миналата седмица да ходят да изследват новостите по колата в тунела на Тойота в Кьолн.
Никой не може да бъде обвинен, че Макларън решиха да направят революция във всяка област на MP 4-26 и се наложи да се върнат назад, за да окажат съпротива.
Кой е крив на Уилямс, че говорят повече за пари, борси и организация, отколкото за техника, в която някога бяха лидери?
Що се отнася до промените, то връщането на KERS безспорно донесе позитивно отражение и то съвсем не заради проблемите на Ред Бул (което малко изравни силите). Системата дава шанс за различни идеи в самите състезания, във всяка обиколка плюс пряката връзка с нормалните автомобили, която все пак винаги е била важна за Формула 1.
В същото време системата за отваряне на задното крило DRS не е така безспорна, защото Гран при едва ли се нуждаe от изкуствена атрактивност и поставяне на пилотите при различни условия в петък, събота и при самата борба помежду си.
Най-важната промяна всъщност са гумите, които са точно такива, каквито екипите и ФИА поискаха от Пирели – различни като качество между отделните модели и с живот до 100 км.
В тяхното използване е и надеждата, че сезонът няма да приключи в ранния септември. Защото огромният потенциал на Ферари и Макларън сега е впрегнат да работи така, че колите им да вземат превес над Ред Бул в тази област, което означава много подобряване в аеродинамика, механика и електроника.
Естествено, Ред Бул няма да стоят и да ги чакат и със сигурност ще продължат да се развиват. Вероятно ще останат абсолютни господари в аероидеите, но в Уокинг вярват, че потенциалът на техния завод е по-добър и ще се развият по-бързо, а и технически колата им има огромно поле за развитие.
Надежда за успех, съвсем не без основание, има и Мерцедес. Концепцията и на тяхната кола е нова и при мъничко допълнителни промени (охлаждане и аеродинамика вече само в задната част) плюс тактиката на Рос Браун резултатите може и да са много добри.
При Ферари нещата изглеждат различно. Колегите от Аутоспринт обвиниха Скудерията в липса на въображение и използване на концепция, която е стара и изчерпана. Но от друга страна, ако в първите състезания някой работеше най-добре с гумите в дълга серия от обиколки, то това бе Ферари и в най-близко бъдеще точно тази мека работа би могла да донесе позитивен резултат, защото 8-ми завой в Истанбул и цялата писта Каталуния са доста тежки.
Подобно постижение изглежда – за Ферари, както и за Мерцедес и Макларън – ще спаси сезона не само на конкретния екип…