Шведската компания Volvo започва изпитания по пътища за общо ползване на система, която ще повиши динамиката на автомобилите, но същевременно и ще намалява разхода на гориво с 20%.
Системата представлява маховик, монтиран на задната ос, който ще „натрупва“ кинетична енергия при спиране (аналогична на системата KERS, използвана във Формула 1). За разработката на тази технология компанията е получила субсидия от Министерството на енергетиката на Швеция в размер от 6,57 млн. крони (около 740 хил. евро).
След като започне намаляването на скоростта, двигателят, задвижващ предния мост, се изключва от трансмисията, като в същото време маховикът започва да се развърта до 60 хил. об/мин. При започване но движението тази енергия се предава на задните колела с помощта на специална предавка. В резултат системата KERS увеличава динамичните характеристики при ускорение или ще задвижва автомобила при достигане на постоянна скорост. Според думите на Дерек Краб, вице-президент на Volvo по разработка на задвижващи устройства, ускорението на автомобила с 4-цилиндров двигател и маховик ще дава усещане като за 6-цилиндров агрегат.
Маховикът, изработен от карбон, ще тежи около 6 кг., а диаметърът му е около 20 см. Въглеродното колело ще се върти във вакуум, за да се намалят загубите от триене. Енергията, акумулирана от KERS ще добавя към мощността на конвенционалния двигател още 80 к.с.
„Ние не сме първите автомобилни производители, които ще изпитват такъв маховик. Но до сега никой не го е слагал на задната ос едновременно с мотора, отговарящ за предните колела. Ако тестовете минат както е планирано, първите автомобили с такава система ще се появят на пазара в близките няколко години. Технологията на подобен род механизми е сравнително евтина. Тя ще може да се използва за повечето от нашите модели, а не като топ-разработка за скъпи хибриди“ – заявява Дерек Краб.
Компанията Volvo започва тестовете на новата система KERS през втората половина на настоящата година.