Може да звучи странно, тъй като е свързано с Формула 1, а по принцип в този спорт обикновено се говори за скорост, но спирането е също толкова важна част от карането, колкото и цялостното темпо. Поредният кръг от световния шампионат ще се проведе в края на тази седмица на пистата Жил Вилньов в Монреал, а там спирачките се използват сериозно цели 7 пъти, разясняват от екипа на Мерцедес. Неколкократно се спира от 295 км/ч и трасето е едно от най-тежките по този показател. Специално за Канада повечето отбори са с ревизирани спирачни апарати, променено и подобрено охлаждане, за да се постигне максимално постоянно представяне. Предизвикателството е налице.
– Колко сериозен тест е Монреал за спирачките?
– Най-грубо казано натоварването е приблизително двойно на това, което е на Спа. В Монреал около 20% от обиколката преминават в спиране, в Белгия са едва 14%.
– Къде е най-тежкото спиране на Жил Вилньов?
– В 10-ти завой, където автомобилите трябва да намалят скоростта от 295 на приблизително 60 км/ч в кривата. 235 км/ч изчезват в рамките на едва 140 м. В най-натоварения момент силата на странично ускорение е от порядъка на 5,5G.
– Каква е работата на пилотите в кокпита при спиране?
– Силата, прилагана от пилотите върху педала, е приблизително 2000 нютона – еквивалентът на вдигане на 200 кг. Теоретичната дистанция за спиране на кола от Формула 1 от 300 км/ч до 0 е около 135 метра в права линия, но това варира според челното съпротивление и нивото на прилепяне.
– Какви температури достигат спирачките?
– При максимално натискане на спирачките не се достигат най-високите температури – това се случва по-късно заради процеса на генериране и отвеждане на топлината от системата. Дисковете могат да достигнат 1000 градуса по Целзий, а температурата на накладките се стабилизира около 200 градуса.
– Кои части от спирачната система се променят за Монреал?
– Дебелината и диаметъра на спирачния диск обикновено са фиксирани от правилата – съответно 28 мм и 278 мм. Материалът за изработването им – обикновено карбон – се променя за постигане на издръжливост. Отворите за охлаждане се увеличават, но това ни струва около 0,2 сек в сравнение с други варианти на системата.
– Какъв е типичният баланс на спирачките за Монреал?
– Разпределение предни-задни е приблизително 55%/45%. Това обаче ще се промени при наличието на KERS, тъй като той отнема сериозно количество енергия при спиране от задната ос. Това означава, че спирачното усилие отпред ще се увеличи още повече, за да не блокират задните колела.
– Как ще повлияят DRS-зоните на изискванията спрямо спирачките?
– Ще зависи от това колко пъти ще се използва системата в състезанието, както и от количеството гориво. Влиянието ще е по-сериозно при повече бензин.