Себастиан Фетел (Ред Бул) стана най-младият двукратен световен шампион във Формула 1, след като финишира трети в Гран при на Япония. 15-ти кръг от сериите за 2011 г. бе спечелен от Дженсън Бътън с Макларън, а втори стана Фернандо Алонсо (Ферари).
Момичешкият хор от Фукушима, който бе поканен лично от Камуи Кобаяши за уикенда, изпя японския химн и допълни по уникален начин емоцията, създавана на Сузука от всички присъстващи. Времето бе чудесно – 24 градуса на въздуха и 35 на асфалта.
На старта Фетел трябваше да се защитава и избута Бътън към тревата, а Хамилтън се вмъкна пред съотборника си. Дженсън бързо се върна на състезателната траектория. Инцидентът отиде за разследване при стюардите и те решиха, че няма да предприемат никакви действия относно случилото се.
4-ти си бе Маса, следван от Алонсо, Уебър. Размествания имаше след това – седми в колоната бе Шумахер пред Ди Реста, Сутил, Петров.
За разлика от други надпревари през този сезон обаче Фетел не успя да натрупа сериозен аванс в първите турове. До петия от общо 53 той бе на едва 2,3 сек пред Хамилтън, въпреки че подобряваше непрекъснато времената си. Дженсън пък вървеше на малко под 3 сек зад съекипника си. В 6-ата обиколка пък Алонсо изпревари Маса, като тогава използването на DRS вече бе разрешено. Точно с помощта на подвижното задно крило Фернандо изпълни маневрата спрямо бразилеца и вече бе четвърти.
Хамилтън намали драстично в 9-ия тур и влезе в бокса. Оказа се, че спукана гума го е принудила да направи по-ранен от предвиденото пит. Още в следващата обиколка обаче и Фетел стори същото, както и Шумахер (от 6-то място). Последваха ги Бътън, Алонсо, Уебър, Маса (всички до този момент сложиха софт).
След приключването на смените Фетел отново бе начело, на 2,5 сек зад него вървеше Бътън пред Алонсо, Хамилтън, Маса, Уебър. Петров бе 7-ми, но с гуми медиум и все още без бокс. На Сузука се оказа, че износването е причинено най-вече от високите температури и затова е по-сериозно, отколкото на други трасета. Гумите просто прегряват и съответно поведението им се влошава далеч по-бързо, отколкото се очаква.
Второто спиране на Фетел в пита дойде много скоро – в 20-ата обиколка. Бътън също смени гумите си тур по-късно и излезе пред пилота на Ред Бул. Докато те водеха битка за лидерството обаче се случи поредният сблъсък между Маса и Хамилтън! При него част от предното крило на Макларън-а се откъсна, а Ферари-то бе с повреди вляво на крилото и по пода. И двамата скоро след това влязоха в бокса, така че инцидентът нямаше сериозни последствия. Уебър пък бе излязъл 4-ти (пред Маса).
В 24-ата обиколка на състезанието на Сузука излезе кола за сигурност, за да могат маршалите безопасно да приберат изпопадалите от колите на Хамилтън и Маса части. Ударът помежду им – и това вече не изненада абсолютно никого – бе разследван от стюардите. Решението им бе, че не са необходими по-нататъшни действия и въпросът бе приключен – поне до финала.
Сейфти карът се прибра в края на 27-ата обиколка и надпреварата бе подновена. Бътън моментално даде най-бърз тур и отвори малко повече от секунда аванс пред Фетел. Съотборникът му обаче се оплака от нестабилност на предната част на своя Макларън, предполагайки, че може да е нещо причинено от удара по-рано.
Дженсън продължи да натиска, докато Фетел за трети път бе в бокса в 34-тия тур. Стратегията на Уебър бе същата като на съотборника му в Ред Бул – той влезе в следващата обиколка. И двамата сложиха гуми медиум. Следващите в пита бяха Хамилтън и Бътън, като световният шампион за 2009 г. успя да се измъкне пред Себастиан.
Немският пилот на Ред Бул получи след това инструкция от питуола да се опита да приключи състезанието с тези гуми. Хамилтън пък изпревари Маса (за 7-ма позиция) и този път всичко премина без удари! Междувременно Алонсо бе минал през бокса и излезе пред Фетел, докато начело се оказа Шумахер, който обаче бе само с 2 пита до този момент. Себастиан бързо се залепи за испанеца и търсеше начин да го задмине. 4-ти бе Уебър, на 9 сек зад него вървеше Хамилтън, а Шумахер бе само на 1,4 от англичанина. Десетката допълваха Маса, Перес, Кобаяши, Сутил.
Камуи загуби позицията си от пилота на Форс Индия, а и Виталий Петров бе твърде близо до него. Японецът се бореше, но скоро бе задминат и от руснака. Алонсо пък тръгна да гони Бътън и сваляше постепенно разликата – в 50-тия тур тя бе 1,6 сек. До финала не се случи нищо и Бътън спечели състезанието, а Фетел – титлата. Дженсън спря почти веднага, след като видя карирания флаг (причината ще стане ясна по-късно), а Себастиан вече получаваше поздравления по радиото.