Революционна технология на задвижването и подчертано динамичен дизайн – на Международното автомобилно изложение в Женева, Audi представи нов концептуален модел, който демонстрира потенциала на бъдещата гама на модела Q8. Студията Audi Q8 sport concept отразява визията на развойните инженери и дизайнерите на марката Audi за динамичния, но и енергоефективен SUV модел на утрешния ден.
Характерните аеродинамични елементи и оформлението на предната и задната част са ярко акцентирана част от дизайна на Audi Q8 sport concept. Високоефективната концепция на системата на задвижване на новата студия е изключителна с революционния си характер. Шестцилиндровият двигател 3.0 TFSI, използващ технология „мек” хибрид и електрозадвижван компресор за принудително пълнене е първи по рода си в света. В резултат от всичко това Q8 sport concept presents се отличава с уникален характер на многостранен атлет с многобройни специфични таланти. Благодарение на своята максимална мощност в размер на 350 кВт (476 к.с.) и максимален въртящ момент oт 700 Нютонметра, моделът се ускорява за едва 4.7 секунди от 0 до 100 км/ч и продължава неудържимо напред до достигане на максималната скорост от 275 км/ч. В същото време, автономният му пробег с едно зареждане надхвърля 1 200 километра и го прави много подходящ за продължителни пътешествия.
Благодарение на отличния капацитет за рекуперация, възлизащ на 20 кВт, внушителният SUV модел е доста сдържан по отношение на разхода на гориво. На фона на сравним модел, използващ обикновен шестцилиндров двигател TFSI без система mHEV, новият Q8 sport concept със своята с 20 кВт по-висока мощност изразходва с около един литър гориво по-малко на 100 километра пробег, което отговаря на снижаване на емисиите на CO2 с 25 г/км.
“Задвижващата система на Audi Q8 sport concept е голяма стъпка в посока оптимизация на енергийната ефективност и устойчивата мобилност в условията на едросерийно производство. Съчетанието на „меката” хибридна технология и двигателя TFSI демонстрира нови стандарти по отношение на успешния синтез от електрическа мобилност и двигател с вътрешно горене. В бъдеще тази комбинация ще се използва при много от серийните модели в гамата на Audi,” сподели председателят на управителния съвет на AUDI AG Руперт Щадлер.
Конструктивната архитектура на задвижването на новия Audi Q8 sport concept е роволюционна по своя характер – за първи път въобще, инженерите на Audi комбинират шестцилиндровия 3.0 TFSI с максимална мощност 331 кВт (450 к.с.) със система за принудително пълнене с електрозадвижван турбокомпресор и ефективна „мека” хибридна система за рекуперация на излишната енергия при движение по инерция и спиране. Стартер-генераторният модул, разположен между коляновия вал и предавателната кутия, се грижи за процеса на рекуперация, а при необходимост може да работи и в обратна посока, изпълнявайки ролята на допълнителен тягов електродвигател. Електрозахранването се осъществява чрез 48 – волтовата електроинсталация на борда.
The new @Audi Q8 sport concept is certainly eye-catching. #GIMS2017 @Audi_Online pic.twitter.com/B2BdXwEGud
— CarAdvice (@car_advice) 7 March 2017
Този подход на инженерите дава редица предимства от гледна точка на потребителя – съхранената в процеса на рекуперация енергия може при желание и необходимост да бъде оползотворена за повишаване на динамиката. По време на т.нар. „boost” процес, при който двигателят с вътрешно горене и електрическият мотор се използват едновременно , допълнителните 20 кВт мощност и 170 Нм въртящ момент на електромотора разгръщат пълната максимална мощност от 350 кВт на силовия тракт и довеждат максималния въртящ момент дo 700 Нм. Резултатът от тези впечатляващи възможности е динамично ускорение независимо от скоростта на движение и оборотния режим на двигателя.
Paзположената в задната част под багажника литиево-йонна батерия с капацитет за съхранение на 0.9 кВтч електроенергия дава възможност за бавно движение с изключен двигател с вътрешно горене в условия на натоварен трафик с често спиране и тръгване, както и за извършване на маневри за паркиране изцяло на електрическа тяга. В режим на спиране, стартер-генераторът с 20 кВт гарантира високоефективна рекуперация и бързо зареждане на акумулаторната батерия, което на свой ред дава възможност автомобилът да се движи редовно на електричество.
Освен с двата класически турбокомпресора, задвижвани от потока отработили газове, двигателят на Q8 sport concept разполага и с електрозадвижван компресор, който осигурява на трилитровия шестцилиндров двигател впечатляващ импулс с мощна допълнителна доза свеж въздух. Механичният компресор с електрическо задвижване оказва ефективна подкрепа на турбокомпресорите в моментите, в които енергията на газовия поток в изпускателните колектори е недостатъчен за бързо набиране на мощност. По този начин бензиновият V6 получава достъп до предимствата на практически спонтанното ускорение – предимства, с които доскоро разполагаха само дизеловите и електрическите двигатели. Това е истинска рецепта за успех, която вече доказва своята впечатляваща ефективност при серийно произвеждания модел Audi SQ7.
Електрозадвижваният механичен компресор е разположен в байпас кръг след междинния охладител, т.е. максимално близо до двигателя. Вместо турбинно колело, агрегатът използва компактен ектродвигател, който е в състояние да ускори компресорното колело до 70 000 об/мин за по-малко от 250 хилядни от секундата. С подкрепата на електрозадвижвания компресор, двигателят 3.0 TFSI е в състояние да предложи спонтанен прилив на мощ по всяко всяко време, дори и в ниските оборотни режими – достатъчно е само да натиснете педала на газта. При потегляне, SUV моделът веднага взима няколко метра преднина пред съперниците си, а при спокоен стил на шофиране, системата за принудително пълнене с електрозадвижван компресор предотвратява ненужното преминаване на по-ниска предавка и поддържа оборотите на двигателя на ниски нива. Едновременно с това, почитателите на динамичното шофиране ще оценят по достойнство превъзходния, спонтанен прилив на мощ при ускорение на излизане от завоите.
Задвижващата система на Q8 sport concept със своя V6 TFSI двигател и допълнителен електромотор осигурява характерната за осемцилиндров двигател с вътрешно горене мощност, но в същото време се отличава с типичния за икономичните четирицилиндрови двигатели разход на гориво. Tова става възможно благодарение на факта, че сравнен с подобен двигател, но без „мека” хибридна система, разходът на гориво при него е по-нисък с повече от един литър на 100 километра пробег – независимо от обстоятелството, че системата предлага до 20 кВт допълнителна мощност. Пълният пробег с едно зареждане на оборудвания с 85-литров резервоар Q8 sport concept надхвърля 1 200 километра.
По време на движение, управляващата електроника на задвижването контролира работните режими на концептуалния модел на Audi интелигентно и гъвкаво – луксозният SUV може да използва режим „boost” с с включване на електродвигателя, да се движи напълно по инерция или да рекуперира, оползотворявайки излишната енергия в зависимост от това кое е най-подходящото във всяка конкретна ситуация. Част от серийното оборудване на модела е и функцията за превантивна икономия на годиво, която подпомага водача, осигурявайки изключително богата и подробна информация за обстановката около автомобила на управляващия модул на задвижващия тракт. Данните за маршрута от навигационната система и Car-to-X услугите от Audi connect също се вземат предвид.
При Audi Q8 sport concept за превъзходния контрол при пренася тягата от задвижващия тракт към пътя се грижи системата за постоянно двойно предаване quattro. Дори със своята ходова част с извънредно широки предна и задна следа, технологичният концептуален модел използва най-новите първокласни решения от серийната продуктова гама на марката в луксозния клас. Адаптивната система air suspension sport (пневматично окачване с активно управление на работата на амортисьорите) разкрива богати възможности за разширяване на спектъра на настройки по отношение на динамиката и комфорта в поведението на пътя – от мекота при спокойно движение до твърди и стегнати реакции при амбициозно шофиране. Освен това, системата може да променя клиренса в пет степени и диапазон от 90 милиметра, подбирайки най-ефективната настройка за всяка ситуация. Системата на окачването на предния и задния мост е петзвенна конструкция от леки елементи.
За големите колела с размер 11J x 23 на концептуалния модел, инженерите на Audi са предвидили гуми с размер 305/35. Дизайнът на колелата с преплитащи се Y-образни спици е филигранна в прециаността си и едновременно с това уизлъчваща мощ картина. Керамичните спирачни дискове с диаметър 20 цола осигуряват с лекота спирачната мощ, необходима на Audi Q8 sport concept.