Поне две са любопитните промени в спортните правила за новия сезон във Формула 1. ФИА ги оповести през седмицата като резултат на работата на своите комисари за ограничаване на спорни ситуации при изпреварване и игрите със стратегиите при поява на кола за сигурност.
Първата точка, която предизвика най-много коментари, е 20.3 и се отнася до поведението на пилотите, които защитават позицията си от атакуващ ги съперник.
Тя звучи по следния начин:
Повече от една промяна на посоката за защита на позиция не е позволена. Всеки пилот, който се връща към идеалната линия на движение, след като вече е защитил своята позиция, излизайки от нея, трябва да остави място поне за една кола между своята кола и ръба на пистата при приближаването на завоя.
На пръв поглед, всичко изглежда ясно и комисарите не би трябвало много да се колебаят и да тълкуват по различен начин конфликтите между Люис Хамилтън и Фелипе Маса…
Чудесно! Но кой точно ще определя коя е идеалната линия – ако е компютър на ФИА или някаква усреднена компилация от данните на тимовете – добре. Но ако са следите от оставена гума или пак субективните очи на същите комисари, нещата остават сложни.
Разлика от само няколко сантиметра върху и извън идеалната линия има огромно значение за сцеплението на гумите и всичко останало.
Никъде не е казано коя точно идеална линия ще бъде следена ако вали или е влажно. При подобни условия идеалната линия за движение е различна от тази на сухо!
Втората важна точка в промените изглежда по-ясна, но отново е свързана със субективната оценка на комисарите за състоянието на трасето.
Става въпрос за пункта 40.12, който се отнася до поведението на пилотите, затворени с обиколка, при излизане на сейфти кар.
Те ще получават информация LAPPED CARS MAY NOW OVERTAKE и ще трябва да пропуснат пред себе си сейфти кара и водачите, да се подредят в колоната, където са им местата, като всичко това стане практически във втория тур след излизането на колата за сигурност.
Ако комисарите преценят обаче, ще има съобщение OVERTAKING WILL NOT BE PERMITTED и изпреварвания няма да има.
Често колата за сигурност излиза на пистата, когато вали силно, пистата е мокра и т.н. Въпросът е отново – кой и как ще преценява кога да има изпреварвания и подреждане на пилотите един зад друг и кога да няма и дали тези решения няма се влияят от моментното подреждане на пилотите и наличието или липсата на изостанали с тур коли между лидерите…
Не искам да бъда разбран неправилно, напълно наясно съм с това колко е трудно да се правят промени от шепа комисари, които да регулират гигантски интереси, като тези във Формула 1. Напоследък наблюдавам каква съпротива има срещу въвеждането на елементарна регулация в нашия скромен автоспорт и поради всичко това смятам, че по-семплите правила имат по-добър ефект.
Ако се състезаваха по регламентите от последните години, Жил Вилньов и Рене Арну никога нямаше да направят онази незабравима битка помежду си в Дижон през 1979 г. Съветвам всеки да я изгледа поне още веднъж в YouTube (ако Бърни пак не я е свалил), за да се наслади на двубой, допринесъл за славата на Формула 1 повече от поне стотина DRS-маневри от 2011 г.