Техническият директор на Лотус Джеймс Алисън за сезон 2012 г., новостите в Е20, очакванията за представянето на гумите на Пирели и подвижното задно крило през втората им година в Гран при.
– Колко различен ще е сезон 2012 спрямо 2011 г.?
– Ако прочетете внимателно правилата, може да ви бъде простена мисълта, че няма да има много разлики спрямо миналата година. Има обаче няколко доста значими промени. Най-видимите засягат изпускателната система. Около Силвърстоун през 2011 г. отборите решиха да изоставим обдухването на дифузьорите, а това само по себе си вече изисква различна конструкторка концепция. През последните години доста екипи работеха по конфигурациите на изпускателните си системи, намерението бе това да спре. Правилата в тази посока са подсилени от няколко изисквания за работата на двигателите. Иначе ситуацията с обдухването се проточи до средата на ноември, така че основното предизвикателство бе да се справяме като хората спрямо всяка версия, опитвайки се да установим какъв ще е крайният вариант. Това определено ни държа много заети, както вероятно и останалите отбори.
– Доколко новите правила ще имат отражение върху това, което виждаме на пистата?
– Миналогодишните автомобили имаха различни варианти на изпускателни системи със съответно различно ниво на успех. Правилата сега са такива, че ограниченията могат да доведат до размествания в колоната.
– Кое е напълно ново и кое – сравнително познато в Е20?
– В зависимост от това къде гледате, някои части на колата са изцяло преконструирани. В други сме оптимизирали най-добрите компоненти от дизайнерската си философия, прилагана вече няколко сезон подред. Що се отнася до изпускателната ни система с излизащи отпред тръби, то тя би била нелегална според новите правила, а и така или иначе не проработи според очакванията. Сбогувахме се с тази иновация и направихме нещо напълно ново в тази част на Е20. Окачването – предно и задно – е ревизирано в значителна степен в опит да извлечем по-голям ефект от аеродинамиката. Предното крило е продължение на концепция, върху която се трудим откакто публикуваха правилата за 2009 т. Задното крило и DRS са обект на продължаващи усилия, целящи задоволителна стабилност, достатъчно аеропритискане и максимален потенциал при отваряне на системата.
– Колко помощ получи отборът за Е20 от аеротунела, където се работи с 60% модели?
– Тръбата ни позволи да увеличим наистина много сериозно истинността на резултатите от тестовете, изпълнявани там. Сега получаваните стойности са далеч по-близо до реалните и това е нещо основополагащо. Надяваме се и да помогне колата да е по-гъвкава, да се справя с по-широк спектър завои.
– Как очаквате да се представи Е20?
– Работихме дълго и упорито върху колата. Ще започнем да разбираме как сме се справили едва на тренировките. Дори тогава няма сме съвсем наясно, докато не дойде време за първата квалификация в Мелбърн.
– В календара има 20 старта – предизвикателство ли е наситеността на предстоящия сезон?
– Основното предизвикателство е да намериш силите да издържиш на подобна убийствена програма. Като цяло обаче тимът разпределя добре ресурсите си в това отношение. Трудното е да запазиш енергията си през един толкова дълъг сезон.
– Предстои втори сезон от връщането на Пирели в F1 – какво да очакваме от гумите през 2012 г.?
– Изпробвахме новите гуми на теста в Абу Даби миналата година. Трудно е да се правят крайни заключения, защото изпитанията не бяха с титулярните ни пилоти. Но от видяното може да се твърди, че няма огромни разлики спрямо поведението през 2011 г. Остава да видим колко агресивни или консервативни са били Пирели със смесите. Аз не очаквам големи промени.
– През 2012 г. за втори сезон ще се използва и DRS? Какви са очакванията за него?
– Много отбори, включително нашият, изкараха доста време миналата година в търсене на баланса между стабилност и ъгъл на отваряне на крилото. Сега ще е малко по-лесно да го постигнем. За ФИА също би трябвало да е по-леко по отношение избирането на зоните за включване на системата.