Начало Автомобили Opel Rekord D – един милионер навършва 40 години

Opel Rekord D – един милионер навършва 40 години

178
0
Commodore,Opel,Rekord D

Преди четиридесет години новият модел Rekord заема първостепенно място в дневния ред на марката Opel. Най-новото поколение на произвеждания в заводите в Рюселсхайм успешен автомобил от среден клас е представен на медиите през януари 1972 година, демонстрирайки модерни технологии, функционален и елегантен дизайн, както и обичайния богат избор от моделни варианти. Освен версията седан с две и четири врати, клиентите имат на разположение избор от спортно купе, комби-версия с три и пет врати, както и товарна версия тип затворен фургон с три врати.
Гамата от двигатели включва използваните в предходния модел задвижващи агрегати с работен обем 1,7 и 1,9 литра и мощност 66, 83 и 97 к.с. През 1973 година е добавен и дизелов двигател. Моделът Rekord 2100 D се превръща в първия лек автомобил в историята на марката Opel, задвижван от такъв тип агрегат, който в случая разполага с четири цилиндъра, работен обем 2,1 литра и максимална мощност 60 к.с.
Rekord D има тежката задача да продължи наистина изключителните успехи на своя предшественик – дебютирал през 1966 година, той е първият модел на Opel в този пазарен сегмент, надминал границата от един милион екземпляра с продажби над 1,2 млн. Към този внушителен брой следва да се прибавят и продажбите на 150 000 автомобила от високия клас Commodore A.
За разлика от Record C и неговата вдъхновена от американските образци каросерия, наподобяваща формите на бутилка от Coca Cola с ярко изразен изпъкнал „ханш“ пред задните странични колони на покрива, новите модели се отличават с изразена европейска линия в дизайна. Класическата, запомняща се външност на модела се характеризира с ясни и функционални линии, изчистени повърхности и големи прозорци с ниско разположен долен ръб.

През пролетта на 1972 година на пазара излиза официално и изключителният спортен събрат на модела Rekord, носещ името Commodore. Второто поколение на този модел се предлага само във варианти седан и купе, задвижвани изключително с мощни шестцилиндрови двигатели с извънредно тих и спокоен начин на работа. Базовият вариант с 2,5-литров мотор развива максимална мощност 115 к.с., а вариантът GS постига 130 к.с. През месец септември 1972 година в гамата е добавена и върховата версия с названието Commodore GS/E, която е оборудвана с 2,8-литров двигател със система за впръскване на горивото и максимална мощност 160 к.с. Използвайки характерния за моделите Diplomat и Admiral задвижващ агрегат, версията GS/E намалява дистанцията между средния и висшия сегмент в продуктовата гама на марката Opel. Подобно на своите предшественици, моделите Rekord D и Commodore B успяват да завоюват сърцата на широк кръг потребители – до момента на смяната на поколенията на модела през 1977 година общият обем на продажбите достига 1,2 милиона екземпляра.

Мерките за пасивна безопасност играят ключова роля в техническите характеристики на моделите – страничните части на каросерията са усилени, а конструкцията на покрива също предлага добра защита в случай на евентуален страничен удар или на преобръщане. Обособените нови деформационни зони от своя страна спомагат за подобряване на защитата на пътниците при челни удари. Модернизираната ходова част с независимо окачване на колелата на предния мост и стабилна система „tri-stable“ на задния мост използва основата на ходовата част на предходния модел. Рекламното послание на Opel от онова време гласи „Европейските форми изпълняват своите обещания“.

Двигателите на модела Rekord D са модернизирани версии на изпитаните и доказали качествата си четирицилиндрови агрегати с разположени в цилиндровите глави разпределителни валове CIH (Сamshaft-In-Head), които вече се използват на практика в повече от два милиона автомобила по пътищата. Сред новите двигатели са 1,7-литров задвижващ агрегат с мощност 66 к.с., S-версията с 83 к.с. и 1,9-литровият двигател с мощност 97 к.с. Моделът Rekord се оборудва фабрично с четиристепенна механична предавателна кутия, а по желание версиите с двигатели с 83 и с 97 к.с. могат да бъдат съчетани и с тристепенна автоматична трансмисия на Opel.

С изключение на товарния фургон и на моделите с двигатели с мощност 66 к.с., всички варианти на Rekord могат да бъдат поръчани със спортното ниво на обзавеждане „Sprint“. То включва предна решетка в матовочерно, оборотомер на арматурното табло, както и контролни прибори за електрическото напрежение и налягането на маслото на двигателя. Сред другите елементи от допълнителното оборудване са спортният волан, предпазните колани, газовите амортисьори и гумите с размер 185/70 SR 14. Версията седан и комби-вариантът се предлагат и в луксозно изпълнение, а Rekord Coupé се отличава серийно с върховото ниво на оборудване, носеща означението „L“.

През месец септември 1972 година Opel отбелязва световна премиера – в производство е пуснат първият дизелов лек автомобил в повече от 70-годишната тогава автомобилна история на марката Opel. За първи път този дизелов двигател е използван през месец юни 1972 година в модела Opel GT, като четирицилиндровият турбодизел с 95 к.с. дава възможност на Opel GT 20 да счупи няколко международни и световни рекорда. Дизеловият двигател в модела Rekord е с максимална мощност 60 к.с., изразходва средно 8,7 литра гориво на 100 километра и позволява постигане на максимална скорост 135 километра в час. Моделът Rekord 2100 D може да бъде разпознат веднага благодарение на изпъкналата средна част на предния капак. Дизеловите двигатели на модела са с по-голяма габаритна височина от своите бензинови събратя поради различните цилиндрови глави с горноразположен разпределителен вал.

Малко след премиерата на Rekord D, от месец март 1972 година гамата от модели на Opel се разширява нагоре от новия Commodore B. Като представител на средния автомобилен клас, той запълва празнината между Rekord и моделите от висш клас в лицето на Admiral и Diplomat. Стилът на каросерията му е заимстван от формите на Rekord, но за разлика от него, Commodore B предлага значително по-луксозно оборудване и удобства и се предлага само в съчетание с шестцилиндрови двигатели. Версията S с 2,5-литров двигател развива максимална мощност 115 к.с., а една стъпка по-нагоре е Commodore GS с неговите 130 к.с. По-късната модификация на GS вече използва 2,8-литров двигател с два карбуратора и максимална мощност 142 к.с. През месец септември 1972 години е отбелязана и премиерата на флагмана в семейството на Commodore – версията GS/E с впечатляваща мощност 160 к.с., постигната с помощта на използваната при 2,8-литровия двигател електронно управлявана система за впръскване на гориво. Спортното купе постига максимална скорост 200 километра в час, а при аналогичния по задвижване седан с четири врати тя е 195 км/ч. Commodore GS/E привлича вниманието с предния спойлер, разработен от инженерите на Opel в аеродинамичен тунел. По онова време в официалната продуктова информация на Opel се споменава следното – „Моделът GS/E е насочен към почитателите на спортни туристически автомобили, преодоляващи големи разстояния с висока скорост и поставящи високи изисквания към поведението на пътя и комфорта на возене.“

Моделът Commodore GS/E оставя ярка следа и в моторните спортове, отбелязвайки значими успехи в състезанията на писта и рали-шампионатите. През 1973 година младият тогава състезателен талант Валтер Рьол прави своя дебют в Рали Монте Карло зад волана на автомобил Opel. Рьол и неговият навигатор Йохен Бергер се справят добре в надпреварата, но страдат от негативите на регламента, поставящ подготвения от отбора на Irmscher сериен модел Commodore GS/E Coupe в категория две, отредена на расовите рали-болиди.

Най-големите успехи на двата модела на Opel от това поколение са в ежедневния живот. Една година преди смяната на модела е достигната магическата граница от един милион произведени екземпляра. В началото на месец септември 1976 година, един златист на цвят седан Rekord се превръща в едномилионния екземпляр от този модел, който слиза от поточната линия. По повод юбилея е подготвена специална ограничена серия „Millionär“ с луксозно ниво на оборудване „Berlina“ и 2,0-литров S двигател с мощност 100 к.с., която тръгва на пазара от месец септември 1975 година. До момента, в който през септември 1977 година е представено последното поколение Rekord моделите с означение D са успели да достигнат тираж 1 128 196 екземпляра, а от Commodore B са произведени общо 140 827 автомобила.