Сезон 2012 г. във Формула 1 стартира тази седмица с Гран при на Австралия.
Това ще е 28-мо издание на състезанието, което за 15-ти път ще се проведе на пистата Албърт парк. Мелбърн е домакин на надпреварата от 1996 г. насам, а за първи път в историята на спорта шестима световни шампиони ще се наредят на грида в неделя: Михаел Шумахер (1994-1995, 2000-2004 г.), Фернандо Алонсо (2005-2006 г.), Кими Райконен (2007), Люис Хамилтън (2008), Дженсън Бътън (2009) и Себастиан Фетел (2010-2011).
Само двама от пилотите са наистина новаци в Гран при – Жан-Ерик Верн (Торо Росо) и Шарл Пик (Маруся). Те обаче са знак за тенденция за връщане на френските пилоти в F1 – тази година представителите на тази страна са цели трима (горепосочените двама и Ромейн Грожан от Лотус). Всъщност това е най-сериозното участие на французи от Гран при на Бразилия през 1999 г., когато Стефан Саразен направи единствения си старт редом до Жан Алези и Оливие Панис.
В същото време за първи път в историята на Формула 1 двама австралийци ще се състезават в родния си кръг – пилотът на Ред Бул Марк Уебър и Даниел Рикиардо (Торо Росо).
Технически изисквания
Задно крило
За Албърт парк се изисква сравнително високо ниво на аеропритискане – подобно на това на пистите Каталуния и Силвърстоун.
Спирачки
Износването на спирачките е от средно до високо. За пистата в Мелбърн не се правят специални спирачни системи, като за други надпревари в календара, но представянето им се преценява внимателно.
Окачване
Окачването трябва да е по-меко, за да се използва максимално потенциалното прилепяне на хлъзгавата писта. Настройките еволюират през уикенда, за да се реагира на подобряващите се условия на трасето с натрупването на гума по асфалта. В същото време обаче в конфигурацията има сериозни смени на посоката, а това по принцип изисква по-твърди реглажи.
– На Албърт парк има значителна промяна в условията на пистата – обяснява директорът операции на пистата в Лотус Алан Перман. – Разликата във времето за обиколка от първата тренировка до началото на квалификацията (при приблизително едно и също количество гориво в колата) може да достигне 3 секунди. Времето пък може да е убийствено горещо единия ден и смразяващо на следващия. Имало е състезателни уикенди в Мелбърн, когато в квалификацията е било 14 градуса, а по време на състезанието – 40. Промяната понякога се случва много бързо и настройките на колите трябва да са такива, че да се справят и при двата типа условия.
Подобни резки смени на температурите влияят на цялата кола – двигател, гуми и т.н. Екипите на моменти са принудени да правят компромисни реглажи, ако в метеорологичната прогноза има данни за такива явления.
брой обиколки | 58 |
дължина на обиколка | 5,303 км |
състезателна дистанция | 308 км |
посока на движение | по посока на часовниковата стрелка |
максимална скорост | 312 км/ч |
средна скорост | 221 км/ч |
средна скорост при взимане на завоите | 150 км/ч |
най-дълга права | 843 м |
температура на въздуха | 23 градуса |
температура на пистата | 32 градуса |
влажност | 57% |
надморска височина | 10 метра над морското равнище |
разход на гориво | 2,7 кг/обиколка |
загуба на време при допълнително гориво | 0,4 сек/10 кг |
% от обиколката, изминаван на пълна газ | 67% |
основен тип гума | медиум |
допълнителен тип гума | софт |
обичайна стратегия | с 2 спирания в бокса |
излизания на кола за сигурност | средно 1,2 на състезание |
най-бърз питстоп през 2011 г. | 3,1 сек |
общо питстопове през 2011 г. | 44 |
загуба на време в питлейна | 29 секунди |
дължина на питлейна | 280 метра |
ниво на аеропритискане | високо |
изисквания за охлаждане | средни |
полпозишън 2011 г. | Фетел, 1:23.529 мин |
победител 2011 г. | Фетел |