Гран при на Малайзия се отличава по много неща от останалите надпревари в календара, но едно е особено интересно – през последните 10 години надпреварата там е протичала без излизане на кола за сигурност на трасето. Метеорологичните условия на Сепанг често са непредсказуеми, но дори те не са довели до необходимост от сейфти кар. От екипа на Мерцедес използваха този повод, за да обърнат внимание на този специален автомобил, който идва във Формула 1 благодарение на щутгартския концерн (вече 17-ти сезон).
– Колко пъти бе използвана колата за сигурност през 2011 г.?
– Миналия сезон сейфти карът е бил на писта 4,9% от времето – 12 излизания за 7 надпревари, останал е на писта 61 обиколки или 284,3 км. За сравнение – през 2010 г. данните са съответно 7,8%, 452,3 км, 21 излизания в 12 надпревари. Има спад въпреки увеличения брой на изпреварванията посредством комбинацията от гумите на Пирели и DRS-системата. По време на Гран при на Канада обаче е най-голямото участие на колата за сигурност в състезанието – цели 32 тура (139,6 км), което представлява 45,7% от цялата дистанция и е рекорд във Формула 1.
– В кои стартове има най-голям и съответно най-малък шанс за излизане на сейфти кара?
– Най-голяма е вероятността в Сингапур и Корея: и в двете е имало поне една поява на колата за сигурност (при проведени 4 състезания в Сингапур и 2 в Корея). Канада (14 появи за последните 9 надпревари) и Монако (13 за последните 10 състезания) също са с висок показател в това отношение. Най-малък е шансът (като изключим Индия, където досега има само един старт) в Малайзия (там няма официално излизане на сейфти кара през последните 10 години), Бахрейн (1 поява в 7 състезания) и Унгария (2 появи в последните 10 надпревари).
– Каква бе ситуацията с колата за сигурност в Малайзия през 2009 г.?
– Автомобилът наистина се поява тогава в 32-ата обиколка на състезанието преди то да бъде спряно в 33-ата. Официалните резултати обаче са от 31-ия тур, така че излизането не влиза в официалната статистика.
– Кои автомобили се използват за сейфти кар и медицинска кола във Формула 1?
– Сейфти карът е SLS AMG с 6,3-литров, V8 двигател с 571 к.с. Агрегатът, задвижването, окачването и спирачната система са същите като в стандартния SLS AMG. Медицинският автомобил е C63 AMG Estate – 487 к.с., което е с 30 повече от серийния модел. Някои от компонентите му са по-леки с общо 3 кг.