През изминалата седмица Световният рали шампионат бе в центъра на дневния ред на Световния съвет на ФИА. Резултатите от това заседание обаче не бяха особено обнадеждаващи. През следващата година не се очертава в календара да влязат нови състезания и той трябва да бъде уточнен най-късно до месец септември, когато ще се състои следващото заседание на съвета. За момента не е намерен нов промотър, а това прави бъдещето на шампионата доста несигурно, защото позициите на федерацията и на организаторите относно финансовите параметри се различават значително. Това със сигурност тежи и на производителите, които едва ли искат да влагат пари в несигурни начинания.
От Ситроен залагат на своя ас Себастиен Льоб, който от маркетингова гледна точка е безценен за тях. Екипът на Продрайв намали значително присъствието си заради липса на средства, а Фолксваген предстои да се появят на сцената следващия сезон. Все пак спортният директор на концерна Йост Капито е убеден, че ще се намери изход от кризата.
„За нас в момента това не е проблем, защото Фолксваген все още не е във WRC“, заяви Капито. „Ако ситуацията се запази същата и през следващата година обаче ще е проблем. Работим съвместно с ФИА, за да намерим решение на случая.“
При Форд обаче нещата изглеждат по различен начин. Участващата от доста години в шампионата марка може да приключи участието си в шампионата, ако не бъдат дадени гаранции за бъдещето на спорта. Още през миналата година участието бе разглеждано по лупа от управителния съвет на компанията и едва в края на декември се реши, да се участва още две години.
За да задържат марката тогава ФИА удължи срока за записване за този сезон. Няколко седмици по-късно обаче се случи настоящата криза след фалита на Convers Sports Initiatives и North One Sport. Ако това се бе случило по-рано, най-вероятно Форд щеше да излезе от спорта още в края на 2011 г. Но сега това вероятно ще се случи в края на следващата година, ако на хоризонта не се появят позитивни тенденции.
Джерард Куин, спортният директор на Форд за Европа, е бесен най-вече на ФИА.
„Те въобще осъзнават ли, че шест месеца преди старта на новия сезон нямат организатор? На North One Sport трябваха две години, за да се получат нещата“, заяви Куин пред Аутоспорт. „Това че в петък на практика нямаше никакви позитивни резултати ни тревожи особено много. Това може да има сериозни последствия за нашата програма.“
В момента концерна е обвързан с шампионата до края на 2013 г. Какво ще се случи в последствие не е ясно. Intercontinental Rallye Challenge (IRC) може да се окаже добра алтернатива.
„IRC е добър пример за това, как може простичко да се организира един интересен шампионат, който изпълнява обещаното. През миналата година те направиха огромен прогрес. Ключът е в редовните излъчвания по телевизиите. Получават сериозно покритие и освен това могат да бъдат следени в интернет.“
През миналата седмица все пак се появиха някои интересни идеи. Заговори се дори, че IRC може да се обедини с Европейския шампионат, заради експанзията на промотирания от Евроспорт продукт. Засега обаче не бе взето окончателно решение.
„Не искам да ни разбирате погрешно. Ние стоим зад WRC и аз лично мразя да мисля за варианта, в които трябва да напускаме един потъващ кораб. За нас производителите шампионата е много важен. Но през следващия сезон ще разгледаме и други възможности и една от тях е IRC.“