Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Двигателите са решаващи за победата на Спа

Двигателите са решаващи за победата на Спа

27
0
Лотус,Червената вода

Гран при на Белгия се смята с право за едно от най-сериозните предизвикателства за двигателите във Формула 1. Агрегатите от актуалното поколение V8 работят на пълна газ в повече от 70% от обиколката на трасето в сърцето на Ардените. Само на Монца тази стойност е по-голяма.

Двигателите на Рено са печелили 6 пъти надпревари на дългото 7,004 км трасе. През 1983 г. Ален Прост печели с Рено RE40, на следващото състезание там през 1985 г. Аертон Сена побеждава с Лотус Рено 97Т, като и двамата са с прочутия V6 турбомотор на френската фирма. През 1993 и 1994 г. Деймън Хил е победител с Уилямс Рено, като втората му победа е служебна, след дисквалификацията на Михаел Шумахер. Германецът печели и през следващата година с Бенетон Рено в невероятно състезание, в което стартира от 16 позиция и прави невероятен щурм. През миналата година пък Себастиян Фетел със задвижвания от двигател на Рено Ред Бул успя да запише една от 11-те си победи през сезона.

По време на цялата обиколка Рено RS27-V8 е на пълни обороти за 43 секунди. Това време е разделено почти по равно на два участъка от пистата, които заради промяната на посоката обаче не могат да бъдат окачествени като прави. Първата е с продължителност 23 секунди започва от първия завой Ла Сурс, преминава през падината Червената вода и продължава до шикана Ле Комбс в края на правата Кемел. Втората започва от излизането на завоя Стевло, през дъгата Бланшимо, чак до шикана Автобусната спирка. Тази отсечка е точно 20 сек на пълна газ.

Ако се смятат фазите на ускорение на по-ниските предавки, пилотите натискат газта докрай в 75% от обиколката. Контраста с предишното състезание в Унгария е сериозен, защото там тази стойност е 55%. Тук желанията на тимовете, снабдявани от французите са насочени най-вече към търсенето на максимална мощност и скорост, защото всеки дефицит в това отношение влияе сериозно на времената в Белгия. Инженерите са изчислили, че загуби във време според този фактор тук са двойно по-големи от надпреварата в Монако.

Изкачвания и слизания, както и местата като Червената вода, където спускането е последвано от внезапно изкачване, създават сериозен стрес върху оптималното функциониране на силовите агрегати и то най-вече на смазочната система. При преминаването на прословутата Червена вода действащите върху болида вертикални сили на притискане са над 3 g, което означава, че те натискат маслото и бензина буквално на дъното на агрегата и техните резервоари. Изкачването във височина е 80 метра, при това под доста сериозен ъгъл за кратко разстояние. На билото тези вертикални сили намаляват лавинообразно и колите буквално олекват. Всички течности пък се удрят буквално в тавана на своите резервоари, което пречи на подаването им към помпите. Затова се изисква те да са разположени максимално ефективно, за да не се получи прекъсване на подаването.

Централна част в подготовката за състезанието в Белгия остава прогнозата за времето. А то в тази област е доста променливо. Често се случва дори в една част на пистата да вали, докато в другата грее слънце. Ако един участък е мокър, там пилотът има нужда от значително повече сцепление и тракция, отколкото в сухата част. Същата разлика се получава и при различните карти за управление на двигателя, защото на мокро е нужно моторът да предава мощността си много по-меко. Именно заради тези специфични условия инженерите са поставени пред сериозното предизвикателство да направят двигателите колкото се може по-гъвкави.

Специалният микроклимат също има голямо значение, защото надморската височина в различните части от трасето достига разлика от 100 метра. Това означава, че по време на само една обиколка въздушното налягане може да падне с до 12 mbar. Или с две думи казано на прост език при по-ниско налягане във високите части двигателят се нуждае от по-малко гориво и при едни и същи обороти изгаря кръгло 1% по-малко бензин отколкото в ниските части.

„В действителност на Монца процентът на каране на максимални обороти е малко по-висок, но Спа е по-голямо предизвикателство за нас“, обяснява Реми Тафен от Рено. „Тук завоите са много по-разнообразни и в седемте километра от обиколката непрекъснато имаме качвания и слизания. Максималната мощност е много важна за това трасе, а освен това RS27 е натоварен в два участъка за повече от 20 секунди на максимални обороти. Именно заради тези сериозни натоварвания нашите партньори изискват за състезанието тук чисто нови двигатели, за да могат да използват пълния им потенциал.

И въпреки че максималната мощност стои на първи план, други силни черти на нашия мотор също играя важна роля на Спа. В изключително бързите завои като Бланшимо пилотите имат нужда от по-мек въртящ момент. Във влизането в завоя е много важно да се запази висока скорост без това да повлияе на стабилността на задната част на колата.

Поведението на моторната спирачка също е съществено, защото има две зони за спиране, в които се изисква сериозна стабилност при намаляването на скоростта. На Сурс пилотите слизат до 70 км/ч и до 8700 иб/мин, а при спирането за Автобусната спирка се намалява от 300 км/ч до 75 км/ч.

При ускоренията е много важно скоростите да са подредени много добре. Например дългата седма скорост е много важна за постигането на добри времена тук. Накратко двигателите на Спа трябва да са перфектно подготвени. Заради своята характеристика пистата е референта за сигурността и издръжливостта на моторите. За да подготвим агрегатите за Белгия се нуждаем от 4,5 ч. на стендове, където провеждаме специални изпитания и от още 5 часа калибриране – повече от всяка друга писта. Затова победата тук е много сладка за всеки производител на двигатели!“, завършва Тафен.