Toyota Motor Corporation повишиха прогнозната си печалба за годината на $9,7 млрд. въпреки спада на продажбите си през октомври в Китай. Реализираните миналия месец автомобили на японския концерн и двата му китайски джойнт венчъра паднаха почти наполовина заради протестите относно собствеността на три острова в Източно китайско море. Спадът е общ за японските компании – при Honda е наполовина, а при Nissan – с 41%. Toyota имат продажби от 900 000 автомобила през 2011 г. в Китай.
При така създалата се ситуация Honda намали прогнозите си за годишна печалба с една пета, взимайки предвид щетите от политическите усложнения в Китай. Очаква се Nissan да ги последват, когато утре обявят резултатите си за периода юли-септември. На фона на това се приема за неочаквано, че Toyota качиха своята прогноза. За основна причина се смята фактът, че те по принцип дават по-консервативни предвиждания за печалбите си. Освен това разчитат по-малко на реализираните в Китай автомобили. За Toyota това са 12% от общите продажби, докато за Nissan и Honda процентите са съответно 27 и 20.
Засега не е ясно кога ще се възстанови нормалната ситуация на пазара в Китай. Според анализатори и специалисти надеждите са евентуално около януари-март 2013 г. нещата да се поуспокоят.
Същевременно на най-големия си пазар – Съединените щати – Toyota е с увеличени с 16% продажби за октомври в сравнение със същия период година по-рано. Компанията се надява да продаде 2 милиона коли в САЩ през 2012-та. Тя е номер едно в световен мащаб за периода януари-септември тази година, изпреварвайки GM и Volkswagen. Toyota реализира най-много коли от 2008 до 2010 г. и може да си върне тази позиция.
Един от най-сериозните признаци за промяна в японския концерн са нестандартни дизайни, използвани в някои последни модели на Lexus например. Те придават на автомобилите по-дързък, по-агресивен външен вид.
– Започваме да мислим как да създадем коли, които изпъкват, а не такива, които се приемат от всички, но нямат уникална идентичност – коментира дизайнерът на Toyota Рио Икеда.
Друга инициатива е Toyota New Global Architecture (TNGA) – основни насоки за конструирането на по-добри автомобили, но чрез едновременна работа по тях и използване на повече общи компоненти с цел намаляване на разходите. Мисли се по три платформи, всяка с 8-10 модела. Първият автомобил, който трябва да излезе като резултат от тази програма, ще е обновеният Prius – пускането му е предвидено за втората половина на 2014 г. Следват (около 2016 г.) субкомпактният Vitz и следващото поколение Camry.