На бляскава церемония в хотел Шератон станаха известни подебителите в традиционния конкурс Кола на годината в нашата страта. Това бе 16-ото подред издание на съревнованието, което се организира от Прес Авто Клуб България, в който членуват журналисти от различни национални медии, които работят в областта на автомобилната тематика. Автомобилите се оценяват по няколко групи от критерии, всеки от които има различна точкова стойтонст: дизайн (интериор и екстериор), задвижване (двигатели, трансмисии), функционалност, удобство, пътно поведение и динамичност, безопасност и цена/предлагане.
Във финалната надпревара достигат по пет автомобила, между които се избират и победителети, но поради равен брой точки за първи път тази година до заключитената фаза при леките автомобили достигнаха 8 автомобила.
С приза „Кола на годината 2013” за България бе отличено новото BMW серия 3. То спечели в оспорвана конкуренция пред Skoda Rapid и Renault Clio 4. Близо до върха бяха и Audi A3, Chevrolet Malibu, Citroen DS5, Peugeot 208 и Peugeot 301.
Александър Миланов, управител на BMW Group България прие наградата, която му бе връчена лично от министъра на транспорта Ивайло Московски.
В категорията 4х4 оспорваната надпревара беше между Citroen C4 Аircross, Great Wall Steed 5, Hyundai Santa Fe, Mazda CX-5, Peugeot 508 RXH. Почетната статуетка и приза „Кола на годината 2013” за България ще носи изцяло новият Hyundai Santa Fe. Наградата получи Стефан Митов, търговски директор на Индустриал комерс.
Минимална бе разликата във финала и при вановете, като Ford B Max спечели награда за „Ванове и многофункционални автомобили” пред – Dacia Lodgy, Opel Zafira и Ford B-Max. Наградата бе получена от изпълнителният директор на Мото-Пфое Димо Николов.
Opel Ampera пък най-оспорваната битка в категорията „Еко автомобили”. Тя събра равен брой точки с Lexus GS 450h и взе победата с повече първи места в отделните фишове. Зад тях останаха Peugeot 508 HYbrid4, Toyota Yaris HSD. Наградата връчи г-н Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на УниКредит Булбанк.
По традиция журналистите определят и още номинации за компании с особен принос през годината за развитието на автомобилният бизнес като цяло в България.
Специална награда по време на церемонията бе връчена на българската компанията „Литекс Мототорс“ за инвестиция на годината в автомобилният бранш. Това е инвестиция, която възражда родното производството на автомобили, открива работни места, създава перспективи и ни приобщава в голямото семейство на страните, развиващи автомобилната индустия. От гола поляна край ловешкото село Баховица, компанията изгради завод, в който вече се произвеждат автомобилите от китайската марка Great Wall. За една година тя успя да изгради дилърска мрежа от 15 представителства в страната и лекотоварният Steed 5 стана най-продаваният в сегмента у нас. Иво Деков директор „Маркетинг” в „Литекс Моторс” прие наградата.
Специална награда „Гориво на годината” получи Лукойл за иновативните си горива „Екто”, които почистват двигателите и повишават мощността.
С приза „Застраховател на годината” в автомобилното застраховане бе удостоена застрахователна компания „Булстрад”.
Глобул пък бяха удостоени с награда за приноса си за повишаване на безопасността по пътищята и дългосрочната кампания „Шофирай безопасно. Говори с hands-free!” Наградата бе получена от Ясен Гуев и пилота Крум Дончев.
Уникредит лизинг отнесе приза за „Лизингодател на годината” в автомобилният бранш. Отличието прие Румен Иванчев, главен изпълнителен директор на компанията.
Представителството на Бош за България получи Sпециална награда за иновации в областта на системите за сигурност и безопасност и за новото поколение ESP (И Ес Пи) – 9 Премиум получават представителите на Бош в България.
Специална награда получи и фирмата ЖЕВКО България, като най-бързо развиващата се логистична компания.
Традиционната награда за PR на годината тази година заслужи Мартина Йорданова от София Франс Ауто.
Конкурсът „Автомобил на годината в България“ е основан през 1996 г., като тогава се избира само лек автомобил и модел 4Х4. От 1999 г. се обявява и категорията „Ван на годината“. През 2007 г се включва „Камион на годината“. С появата на все повече хибридни и електрически автомобили от 2011 г. се учредява и категория е „екоавтомобил на годината“.
Провеждането на бляскавата церемония, която за първи път от историята на конкурса е в такъв формат стана възможно и благодарение на партньорите от Лазурит 97, Sony, Castrol, MS Yahting, Chivas, Маргел и любезните домакини от хотел Шератон. За „сладък” финал на тържеството шеф Ради Стамболов беше сътворил уникална торта във формата на ретро автомобил.